TEST BMW 535d xDrive GT – Pětkový remix
S řadou 5 Gran Turismo přineslo BMW odpověď na specifickou kombinaci požadavků zájemců o prémiové automobily. Především je to stále BMW – nese modrobílé logo a designové markanty mnichovské značky, se kterými se neodmyslitelně pojí sportovní image.
Podstatná je i skutečnost, že řada 5 GT je stále autem vyšší střední třídy – tedy společensky korektního tržního zařazení, kdy nemusíte být ministr nebo ředitel banky, abyste v očích některých kolemjdoucích a kolemjedoucích nevypadali v takovém autě nepatřičně. Pětkové GT ale přitom dost okatě dává najevo svojí příbuznost s řadou 7: je dlouhé 5 metrů, váží 2 tuny, má třímetrový rozvor a skoro stejný interiér jako Sedmička.
Navíc zvláštní mix funkčních prvků, kdy se 5 GT ocitá v pomyslném pětiúhelníku mezi karoseriemi typu limuzína, sedan vyšší střední třídy, kombi, SUV a z jistého úhlu pohledu i MPV, zřejmě funguje – konkrétně na českém trhu představuje GT víc než třetinu letošních prodejů řady 5. A to navzdory omezené nabídce nejprve tří, nyní již čtyř motorů (nový sedan řady 5 má přitom na výběr osm motorizací).
Zpočátku byl jediným dostupným turbodieselem 530d GT, který v únoru prošel redakčním testem. Na jaře se v ceníku objevil dvakrát přeplňovaný 535d a po roce od premiéry letos v září přichází pohonné ústrojí, které je snem typického evropského motoristy – nejsilnější turbodiesel s pohonem všech kol, jmenovitě 535d xDrive (více v článku BMW: Pohon všech kol xDrive i pro 5 GT a 740d). K testu dorazil v závěru podzimu, ještě před příchodem prvního sněhu.
Test: BMW 530d Gran Turismo - Starost z jízdy (02/2010)
Twin turbo s xDrive – univerzální kombinace
Řadový šestiválec se dvěma různě velkými turbodmychadly má povzbudivé parametry: výkon 220 kW při 4400 min-1 a hlavně točivý moment 600 Nm mezi 1500 až 2500 min-1. Hodnoty jsou to slibné a na objem 3,0 litru velmi dobré – podobnými parametry se ještě před pár lety chlubil osmiválcový turbodiesel BMW. Na druhou stranu je ale potřeba mít na paměti, že 5 GT je o 95 mm vyšší než výchozí sedan, má o 9 % větší čelní plochu a v případě verze 535d xDrive musí rozpohybovat alespoň 2110 kg. Jsou tedy na něj kladeny nároky spíš na úrovni SUV X5 než konvenční řady 5.
Dvojitě přeplňovaný šestiválec se proto posouvá blíž k roli důstojné motorizace, která nabízí přijatelný kompromis všech podstatných vlastností. Jeho žízeň po naftě je přiměřeně střídmá a odpovídá našim očekáváním, výkon je pro běžnou i dynamičtější jízdu dostatečný (kdo chce s gétéčkem „závodit“, měl by se raději zamyslet nad volbou 550i) a o nějakých ústupcích z hlediska uživatelského komfortu nemůže být vůbec řeč.
Zvukový projev zvenčí není úplně ideální, v kabině ale motor není prakticky vůbec slyšet ani cítit. Co je ještě důležitější, konstruktéři potlačili negativní projevy přeplňování tak dokonale, že je řidič ani v kombinaci s 2,1 tuny těžkým autem nepocítí. Motor se sbírá hladce téměř lineárně už od volnoběhu. V podmínkách běžného provozu není důvod ho vytáčet nad 2500 min-1, a to ani při akceleraci.
Podívat se do maxima výkonu 220 kW v relativně vysokých 4400 min-1 není samozřejmě žádný problém a ručička otáčkoměru dokáže bez zaváhání vyletět až k pětce. Takové zacházení ale (u dieselového motoru vcelku logicky) žádnou radost z jízdy nepřináší. Vyšší otáčky v praxi najdou uplatnění jen při brzdění motorem s manuálně zařazeným převodem, například v dlouhých klesáních na úzkých silničkách Vizovické vrchoviny.
Osmistupňová převodovka s motorem spolupracuje ukázkově. Osm převodů poskládaných krátce za sebou znamená, že při klidné jízdě v rámci zákonných limitů nemusíte vůbec překročit 2000 min-1. K tomu dojde nanejvýš při rozjezdu, kdy převodovka drží nižší převod zařazený delší dobu, než by snad musela. Hlavní důsledek tohoto nastavení je zřejmý – nižší otáčky znamenají nižší spotřebu paliva, kdy na to motor výkonově stačí.
Přesto ale jsou oficiální údaje jen marným příslibem. Zpočátku se naše spotřeba při běžné jízdě, s občasným krátkým využitím potenciálu motoru, pohybovala nad deseti litry. Poté, co se počet ujetých kilometrů přehoupl přes 4000, najednou skokově o litr klesla (toto BMW není prvním autem, u kterého jsme se s něčím takovým setkali). Přesto jsou zjištěné hodnoty při jízdě konstantní rychlostí vzdálené údajům z katalogu.
suv bmw testy crossover Při 100 km/h točí motor na osmičku minimalistických 1400 min-1 a za to žádá 7,2 l/100 km – odběr odpovídající udávané kombinované spotřebě. Dálniční stotřicítka zvýší otáčky motoru na 1850 min-1 a spotřeba paliva poskočí na 7,7 l/100 km. V podmínkách české tepny D1 není problém se vejít do 9 litrů, při klidné jízdě po silnicích 1. třídy do 8 l/100 km. Nejvíce 535d GT překvapila ve městě, i tam lze při opatrném zacházení s plynovým pedálem docílit jednociferné spotřeby.
Udávaná maximální rychlost 250 km/h se také zdá být jen nadějí. Naše 535d GT se na dálnici s vypětím všech sil dokázala přehoupnout přes tachometrových 240. Podobné rychlosti ale Gétéčku ani moc nesedí – o směrovou stabilitu není nouze, vyšší stavba karoserie a řízení osekané o podstatnou část zpětné vazby ale nedává řidiči velkou jistotu. Jako optimální cestovní maximum se proto zdá být rozpětí 160 až 180 km/h, kdy se motor nenuceně převaluje v zóně maxima točivého momentu a aerodynamický hluk se drží na přijatelné míře.
Pohon všech kol bude určitě pro mnoho zájemců o 5 GT samozřejmou volbou. V době testu ještě Česku nevládlo zimní počasí, a tak nemůžeme zhodnotit jeho přínos pro jízdu zasněženými silnicemi. Bahnitou polní cestu ale 535d xDrive GT projela bez zaváhání. Na suché vozovce xDrive napomáhá stabilizovat auto při výjezdu ze zatáčky, což majitelé 5 GT jistě ocení, zatímco mírná těžkopádnost při samotném průjezdu je díky zásahům elektroniky nejspíš trápit nebude.
Vzhledem ke konstrukci, pohotovostní hmotnosti a dalším parametrům asi nepřekvapí, že 535d xDrive GT má občasné sklony k nedotáčivosti. Stabilizační systém je nekrotí hned v začátku: jakoby elektronika chtěla řidiči ukázat, kde leží limity schopností auta, a dát mu nejprve příležitost se s danou situací sám vypořádat. Rodící se výlet do protisměru pravotočivé zatáčky nakonec rázně ukončí přenesením podstatné části momentu na vnější zadní kolo, které Gétéčko usměrní dle přání řidiče.
Zároveň, jako každé BMW, se 5 GT nebrání přetáčivým smykům. Těžké cestovní BMW ale potřebuje pro rozhození zadní nápravy poměrně velkou rychlost nebo alespoň prudkou akceleraci, dlouhý rozvor a vysoká hmotnost společně s pohonem všech kol zase vyžadují určitý manévrovací prostor. Nakonec asi každý dojde k tomu, že zkusit to šlo, ale GT je cestovní auto a na podobné radovánky mají v Mnichově jiné modely.
Naladění a jízdní projev podvozku asi ze všeho nejvíc připomíná Porsche Panamera. BMW je samozřejmě o něco pohodlnější, má vyšší posaz a odtažitější řízení. Způsob, jakým 5 GT ovládá, se ale až nápadně podobá cestovnímu Porsche. BMW dokáže ve sportovním režimu podvozku vyměnit houpavost za jistotu a předvídatelnost. Zpětná vazba od řízení i náprav je poněkud odtažitá (tím se do značné míry vyznačuje i ono téměř dvoutunové Porsche), to se ale v poslední době stává i u BMW standardem.
Závěr
Podstata tohoto specifického modelu se skrývá v tom, že Mnichovští vyšli z představy onoho typického BMW, k tomu přidali komfortní podvozek a přebytek vnitřního prostoru. Vzniklo tak auto, které není ani nekonečně pohodlnou limuzínou, ani nástrojem pro radost z jízdy. Mix slušných jízdních vlastností a užitné hodnoty představuje řešení pro ty, kdo chtějí BMW, ale žádný z tradičních modelů je neoslovuje.
Řada 5 GT může také dobře posloužit těm, kdo nechtějí nebo si nemohou dovolit jezdit Sedmičkou. Design je podobný, technika prakticky totožná a cenový rozdíl při stejné výbavě zhruba 200 tisíc ve prospěch Gétéčka. Takto se dá i vyčíslit rozdíl mezi oběma modely: 5 GT je velmi dobré auto, ale klasická limuzína řady 7 je ještě asi o 200 tisíc lepší.
V případě 5 GT se ale jedná především o módní záležitost, která využívá oblibu vyšší stavby karoserie a pohonu všech kol u SUV a spojuje ji se sílícím trendem čtyřdveřových kupé. Konkurent řady 5 Gran Turismo je asi jediný: Mercedes-Benz třídy R. 5 GT se ale ve všem mnohem víc podobá luxusnímu osobnímu autu a nabízí podstatně agilnější podvozek. 535d je pak u něj optimální motorizací pro nasazení na dálnici i ve městě. Řada 5 GT se stává s touto motorizací univerzálním BMW, které obstojně a na úrovni uspokojí všechny uživatelské požadavky.
bmw.auto.cz: vše o značce BMW
První cena vozu | 1.467.700,- Kč (530d Gran Turismo) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.626.300,- Kč (535d Gran Turismo) |
Základní cena testovaného vozu | 1.695.200,- Kč (535d xDrive Gran Turismo) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 2.426.285,- Kč (535d xDrive Gran Turismo) |
Plusy
- Vysoká kvalita zpracování interiéru
- Velkývnitřní prostor
- Kultivovaný naftový motor
- Rychlé a hladké řazení převodovky
- Vzhledem k velikosti a hmotnosti nadprůměrná ovladatelnost
- Kombinace komfortu odpružení a dynamických jízdních vlastností
- Dobrý přístup do zavazadlového prostoru
- Intuitivní ovládání iDrive, kvalitní zvuk HiFi systému
- Dostatečně dimenzované brzdy
Minusy
- Aerodynamický hluk od bezrámových oken
- Přenos rázů od kol do karoserie na větších nerovnostech
- Potlačená zpětná vazba od kol
- Obtížné parkování při standardních rozměrech parkovacího místa
- Diskutabilní proporce a design zadní části karoserie