Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 535d xDrive GT – Pětkový remix

Diskuze (126)
Instalace pohonu všech kol dělá z BMW 5 GT zcela univerzální auto.

S řadou 5 Gran Turismo přineslo BMW odpověď na specifickou kombinaci požadavků zájemců o prémiové automobily. Především je to stále BMW – nese modrobílé logo a designové markanty mnichovské značky, se kterými se neodmyslitelně pojí sportovní image.

Podstatná je i skutečnost, že řada 5 GT je stále autem vyšší střední třídy – tedy společensky korektního tržního zařazení, kdy nemusíte být ministr nebo ředitel banky, abyste v očích některých kolemjdoucích a kolemjedoucích nevypadali v takovém autě nepatřičně. Pětkové GT ale přitom dost okatě dává najevo svojí příbuznost s řadou 7: je dlouhé 5 metrů, váží 2 tuny, má třímetrový rozvor a skoro stejný interiér jako Sedmička.

Navíc zvláštní mix funkčních prvků, kdy se 5 GT ocitá v pomyslném pětiúhelníku mezi karoseriemi typu limuzína, sedan vyšší střední třídy, kombi, SUV a z jistého úhlu pohledu i MPV, zřejmě funguje – konkrétně na českém trhu představuje GT víc než třetinu letošních prodejů řady 5. A to navzdory omezené nabídce nejprve tří, nyní již čtyř motorů (nový sedan řady 5 má přitom na výběr osm motorizací).

suv bmw testy crossover suv bmw testy crossover  

Zpočátku byl jediným dostupným turbodieselem 530d GT, který v únoru prošel redakčním testem. Na jaře se v ceníku objevil dvakrát přeplňovaný 535d a po roce od premiéry letos v září přichází pohonné ústrojí, které je snem typického evropského motoristy – nejsilnější turbodiesel s pohonem všech kol, jmenovitě 535d xDrive (více v článku BMW: Pohon všech kol xDrive i pro 5 GT a 740d). K testu dorazil v závěru podzimu, ještě před příchodem prvního sněhu.

Test: BMW 530d Gran Turismo - Starost z jízdy (02/2010)

Twin turbo s xDrive – univerzální kombinace

Řadový šestiválec se dvěma různě velkými turbodmychadly má povzbudivé parametry: výkon 220 kW při 4400 min-1 a hlavně točivý moment 600 Nm mezi 1500 až 2500 min-1. Hodnoty jsou to slibné a na objem 3,0 litru velmi dobré – podobnými parametry se ještě před pár lety chlubil osmiválcový turbodiesel BMW. Na druhou stranu je ale potřeba mít na paměti, že 5 GT je o 95 mm vyšší než výchozí sedan, má o 9 % větší čelní plochu a v případě verze 535d xDrive musí rozpohybovat alespoň 2110 kg. Jsou tedy na něj kladeny nároky spíš na úrovni SUV X5 než konvenční řady 5.

Dvojitě přeplňovaný šestiválec se proto posouvá blíž k roli důstojné motorizace, která nabízí přijatelný kompromis všech podstatných vlastností. Jeho žízeň po naftě je přiměřeně střídmá a odpovídá našim očekáváním, výkon je pro běžnou i dynamičtější jízdu dostatečný (kdo chce s gétéčkem „závodit“, měl by se raději zamyslet nad volbou 550i) a o nějakých ústupcích z hlediska uživatelského komfortu nemůže být vůbec řeč.

Zvukový projev zvenčí není úplně ideální, v kabině ale motor není prakticky vůbec slyšet ani cítit. Co je ještě důležitější, konstruktéři potlačili negativní projevy přeplňování tak dokonale, že je řidič ani v kombinaci s 2,1 tuny těžkým autem nepocítí. Motor se sbírá hladce téměř lineárně už od volnoběhu. V podmínkách běžného provozu není důvod ho vytáčet nad 2500 min-1, a to ani při akceleraci.

suv bmw testy crossover suv bmw testy crossover  

Podívat se do maxima výkonu 220 kW v relativně vysokých 4400 min-1 není samozřejmě žádný problém a ručička otáčkoměru dokáže bez zaváhání vyletět až k pětce. Takové zacházení ale (u dieselového motoru vcelku logicky) žádnou radost z jízdy nepřináší. Vyšší otáčky v praxi najdou uplatnění jen při brzdění motorem s manuálně zařazeným převodem, například v dlouhých klesáních na úzkých silničkách Vizovické vrchoviny.

Osmistupňová převodovka s motorem spolupracuje ukázkově. Osm převodů poskládaných krátce za sebou znamená, že při klidné jízdě v rámci zákonných limitů nemusíte vůbec překročit 2000 min-1. K tomu dojde nanejvýš při rozjezdu, kdy převodovka drží nižší převod zařazený delší dobu, než by snad musela. Hlavní důsledek tohoto nastavení je zřejmý – nižší otáčky znamenají nižší spotřebu paliva, kdy na to motor výkonově stačí.

Přesto ale jsou oficiální údaje jen marným příslibem. Zpočátku se naše spotřeba při běžné jízdě, s občasným krátkým využitím potenciálu motoru, pohybovala nad deseti litry. Poté, co se počet ujetých kilometrů přehoupl přes 4000, najednou skokově o litr klesla (toto BMW není prvním autem, u kterého jsme se s něčím takovým setkali). Přesto jsou zjištěné hodnoty při jízdě konstantní rychlostí vzdálené údajům z katalogu.

suv bmw testy crossover suv bmw testy crossover Při 100 km/h točí motor na osmičku minimalistických 1400 min-1 a za to žádá 7,2 l/100 km – odběr odpovídající udávané kombinované spotřebě. Dálniční stotřicítka zvýší otáčky motoru na 1850 min-1 a spotřeba paliva poskočí na 7,7 l/100 km. V podmínkách české tepny D1 není problém se vejít do 9 litrů, při klidné jízdě po silnicích 1. třídy do 8 l/100 km. Nejvíce 535d GT překvapila ve městě, i tam lze při opatrném zacházení s plynovým pedálem docílit jednociferné spotřeby.

Udávaná maximální rychlost 250 km/h se také zdá být jen nadějí. Naše 535d GT se na dálnici s vypětím všech sil dokázala přehoupnout přes tachometrových 240. Podobné rychlosti ale Gétéčku ani moc nesedí – o směrovou stabilitu není nouze, vyšší stavba karoserie a řízení osekané o podstatnou část zpětné vazby ale nedává řidiči velkou jistotu. Jako optimální cestovní maximum se proto zdá být rozpětí 160 až 180 km/h, kdy se motor nenuceně převaluje v zóně maxima točivého momentu a aerodynamický hluk se drží na přijatelné míře.

suv bmw testy crossover suv bmw testy crossover  

Pohon všech kol bude určitě pro mnoho zájemců o 5 GT samozřejmou volbou. V době testu ještě Česku nevládlo zimní počasí, a tak nemůžeme zhodnotit jeho přínos pro jízdu zasněženými silnicemi. Bahnitou polní cestu ale 535d xDrive GT projela bez zaváhání. Na suché vozovce xDrive napomáhá stabilizovat auto při výjezdu ze zatáčky, což majitelé 5 GT jistě ocení, zatímco mírná těžkopádnost při samotném průjezdu je díky zásahům elektroniky nejspíš trápit nebude.

Vzhledem ke konstrukci, pohotovostní hmotnosti a dalším parametrům asi nepřekvapí, že 535d xDrive GT má občasné sklony k nedotáčivosti. Stabilizační systém je nekrotí hned v začátku: jakoby elektronika chtěla řidiči ukázat, kde leží limity schopností auta, a dát mu nejprve příležitost se s danou situací sám vypořádat. Rodící se výlet do protisměru pravotočivé zatáčky nakonec rázně ukončí přenesením podstatné části momentu na vnější zadní kolo, které Gétéčko usměrní dle přání řidiče.

Zároveň, jako každé BMW, se 5 GT nebrání přetáčivým smykům. Těžké cestovní BMW ale potřebuje pro rozhození zadní nápravy poměrně velkou rychlost nebo alespoň prudkou akceleraci, dlouhý rozvor a vysoká hmotnost společně s pohonem všech kol zase vyžadují určitý manévrovací prostor. Nakonec asi každý dojde k tomu, že zkusit to šlo, ale GT je cestovní auto a na podobné radovánky mají v Mnichově jiné modely.

suv bmw testy crossover suv bmw testy crossover  

Naladění a jízdní projev podvozku asi ze všeho nejvíc připomíná Porsche Panamera. BMW je samozřejmě o něco pohodlnější, má vyšší posaz a odtažitější řízení. Způsob, jakým 5 GT ovládá, se ale až nápadně podobá cestovnímu Porsche. BMW dokáže ve sportovním režimu podvozku vyměnit houpavost za jistotu a předvídatelnost. Zpětná vazba od řízení i náprav je poněkud odtažitá (tím se do značné míry vyznačuje i ono téměř dvoutunové Porsche), to se ale v poslední době stává i u BMW standardem.

Závěr

Podstata tohoto specifického modelu se skrývá v tom, že Mnichovští vyšli z představy onoho typického BMW, k tomu přidali komfortní podvozek a přebytek vnitřního prostoru. Vzniklo tak auto, které není ani nekonečně pohodlnou limuzínou, ani nástrojem pro radost z jízdy. Mix slušných jízdních vlastností a užitné hodnoty představuje řešení pro ty, kdo chtějí BMW, ale žádný z tradičních modelů je neoslovuje.

Řada 5 GT může také dobře posloužit těm, kdo nechtějí nebo si nemohou dovolit jezdit Sedmičkou. Design je podobný, technika prakticky totožná a cenový rozdíl při stejné výbavě zhruba 200 tisíc ve prospěch Gétéčka. Takto se dá i vyčíslit rozdíl mezi oběma modely: 5 GT je velmi dobré auto, ale klasická limuzína řady 7 je ještě asi o 200 tisíc lepší.

V případě 5 GT se ale jedná především o módní záležitost, která využívá oblibu vyšší stavby karoserie a pohonu všech kol u SUV a spojuje ji se sílícím trendem čtyřdveřových kupé. Konkurent řady 5 Gran Turismo je asi jediný: Mercedes-Benz třídy R. 5 GT se ale ve všem mnohem víc podobá luxusnímu osobnímu autu a nabízí podstatně agilnější podvozek. 535d je pak u něj optimální motorizací pro nasazení na dálnici i ve městě. Řada 5 GT se stává s touto motorizací univerzálním BMW, které obstojně a na úrovni uspokojí všechny uživatelské požadavky.

bmw.auto.cz: vše o značce BMW

První cena vozu 1.467.700,- Kč (530d Gran Turismo)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.626.300,- Kč (535d Gran Turismo)
Základní cena testovaného vozu 1.695.200,- Kč (535d xDrive Gran Turismo)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 2.426.285,- Kč (535d xDrive Gran Turismo)

Plusy

  • Vysoká kvalita zpracování interiéru
  • Velkývnitřní prostor
  • Kultivovaný naftový motor
  • Rychlé a hladké řazení převodovky
  • Vzhledem k velikosti a hmotnosti nadprůměrná ovladatelnost
  • Kombinace komfortu odpružení a dynamických jízdních vlastností
  • Dobrý přístup do zavazadlového prostoru
  • Intuitivní ovládání iDrive, kvalitní zvuk HiFi systému
  • Dostatečně dimenzované brzdy

Minusy

  • Aerodynamický hluk od bezrámových oken
  • Přenos rázů od kol do karoserie na větších nerovnostech
  • Potlačená zpětná vazba od kol
  • Obtížné parkování při standardních rozměrech parkovacího místa
  • Diskutabilní proporce a design zadní části karoserie
Diskuze (126)
BMW 535d xDrive GT
Cena základní sestavy 1 695 200 Kč
Výbava základní sestavy BMW Service Inclusive 5 let/100.000 km, šest airbagů, stabilizační systém a DTC, kola z lehké slitiny 18palcová, pneumatiky Runflat, látkové čalounění, dekor interiéru Satine Silver matt, prahové lišty, parkovací brzda s funkcí Automatic Hold, pneumatické odpružení zadní nápravy se samočinnou regulací světlé výšky, tempomat, zadní parkovací senzory, LED světla pro denní svícení, funkce follow-me-home, mlhová světla, multifunkční kožený volant, zadní lavice třímístná dělená v poměru 40:20:40, čtyřzónová automatická klimatizace, ovladač iDrive, rádio BMW Professional, startování tlačítkem, palubní počítač a další Kč
Cena testované sestavy 2 426 285 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (26.923,- Kč), kůže Dakota (55.235,- Kč), dekor dřevo Esche Maser (16.213,- Kč), čalounění stropu BMW individua antracit (10.436,- Kč), Adaptive Drive – elektrické nastavení tuhosti tlumičů a aktivní stabilizátory Dynamic Drive (82.431,- Kč), 19palcová kola z lehké slitiny (56.325,- Kč), sportovní kožený volant (3.842,- Kč), alarm (13.189,- Kč), automatické ovládání dveří zavazadlového prostoru (18.966,- Kč), automatické zavírání dveří Soft Close (17.576,- Kč), zadní kamera (11.554,- Kč), samostmívací zrcátka (15.123,- Kč), komfortní sedadla vpředu, elektricky nastavitelná (62.102,- Kč), vyhřívání předních sedadel (10.436,- Kč), vyhřívání zadních sedadel (10.436,- Kč), ambientní osvětlení (7.684,- Kč), vak na lyže a snowboard (4.659,- Kč), ostřikovače světlometů (7.412,- Kč), bi-xenonové světlomety (25.560,- Kč), asistent dálkových světel (4.114,- Kč), parkovací senzory vpředu a vzadu (9.346,- Kč), boční kamery Side View a funkce Top View (19.238,- Kč), navigační systém Professional (68.969,- Kč), Head-Up Display (38.204,- Kč), BMW Internet (2.752,- Kč), Bluetooth (17.576,- Kč), HiFi systém (16.213,- Kč), USB Audio (8.256,- Kč), Speed Limit info (8.801,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 220 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 6.1 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / 1700
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2110 / 600
Rozměr pneu: 245/45 R19, 275/40 R19
BMW 535d xDrive GT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4998
b) šířka (mm): 1901
c) výška (mm): 1559
d) rozvor (mm): 3070
e) rozchod vpředu (mm): 1611
f) rozchod vzadu (mm): 1654
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1051
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 991
k) šířka vpředu (mm): 1506
l) šířka vzadu (mm): 1486
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
2. 1. 2011 20:17
Re: X-KLASSE
Subjektivní zamyšlení nad klientelou tohoto typu vozu u BMW:

Třetinu prodeje automobilů BMW u nás údajně obstarává právě toto auto, pokud statistiky nelžou. To něco už znamená. Možná stačí zkusit sednout do nové generace F10 - pětkového BMW, je skoro pětimetrové, velké, nádherné, jste prostě nadšeni. Pak zkusíte sednout jen tak i do toho GT-čka, které se Vám vůbec nelíbí, interiér je přeci stejný, tak proč si do toho sedat, je obrovské, to si mohu koupit rovnou pětkové kombi, X5 nebo X6, ne?!

Ale zkusíte to, když už jste v showroomu. A ejhle, tady je nějak královsky moc místa oproti klasické pětce, na nohy, okolo rukou, nad hlavou, a jak jsou pohodlné ty sedačky, je něco jinak?! Myšlenky se Vám honí hlavou. Sedím v pětce?! Dýchá na mě stejný luxus jako v pětce sedanu či kombi, nebo se pletu? Čím to asi bude? Tolik prostoru a komfortu, ale zvenku to vypadá rozuřený rotvajler...

Odpověď je jednoduchá. Je to podvozkem ze sedmičkové řady a kombinací kupé, sedanu, kombíku, MPV, SUV - vznikl tzv. crossover, který nabízí od každého "něco" a stává se univerzálním autem. A nabídka toho "něčeho" je to, co není v klasické pětce. Délka auta je jako u klasické pětkové řady přibližně stejná, ale rozvor, šíře auta je jako u sedmičky, je větší než u klasické pětkové řady a vyšší, ale zase ne tolik jako jsou modely řady X, je to něco nového, extravagantního!

Pro jistotu si přesednete zpět do pětkové řady BMW. Jo, je to prima, moc se mi to líbí, tohle auto chci, táhne mě to za srdce, řeknete si. Ale v skrytu duše možná začnete uvažovat i o BMW 5 GT (Gran Turismo), pokud nehledáte jenom a jenom tu sportovnost, která je či bývala typická pro auta s vrtulkou na kapotě, ale auto na dlouhé bezpečné, tiché a velmi pohodlné cestování. Pravděpodobně Vám bude stačit nějaká nadupaná benzinová motorizace 530i, 535i nebo v horším případě 530d, 520d, ještě lépe s náhonem na všechny čtyři kola - benzin nebo diesel, pokud jezdíte i v zimě a budete skutečně spokojení! Pětka se designově BMW opravdu povedla!

Pojďme se ale vrátit znovu ke GT-čku. Podvozek je ze sedmičkového BMW. BMW 5 GT je možná obrovská, mastodontní, jak se Vám napoprvé i napodruhé může zdát, ale takový komfort a prostor pro cestující v BMW flotile vozů nabídne možná právě jen sedmičková řada a možná, že ani ta ne! Gran Turismo přeci už z názvu znamená, že auto není určeno pro sportování! Jen naivní lidé mohou očekávat od dvoutunového drobečka sportovní vlastnosti jako u - nadneseně řečeno - M3, ale automobil je určen na překonávání dalekých cest, kdy na konci cesty vyskočíte za auta svěží. Tento vůz se spíše blíží k pohodlí Mercedesu a zpracování interiéru v Audi (možná ho i překonává nebo je na stejné úrovni). A to je pro BMW zcela výjmečné pojetí automobilu zaměřené na specifické parametry určitých zákazníků.

Srovnávat proto BMW 5 Gran Turismo s pětkovou řadou úplně nelze a nebylo by to spravedlivé (dá se vůbec s něčím srovnávat, s Vel Satisem určitě ne), je to crossover a spíše se blíží k sedmičkové řadě a tady bych hledal možná novou klientelu lidí, kteří toto BMW kupují a další typ zákazníků předešlé pětkové řady, kteří toto auto nekoupí. BMW 5 GT má sice ve znaku pětku, ale klidně by tam mohlo být 7 GT. Tak zvláštní, extravagatní automobil z prémiových vozů možná existuje jen v podobě: Mercedes-Benz CLS a Audi A7, popř. Audi A5 Sportback. Říkáte si, že tyhle auta přeci nedávají vůbec smysl, ale prodeje ukazují něco jiného. Obchod je obchod.

A co motor uvedený v článku? Nabídka třílitrového dieselového motoru s náhonem na čtyři kola a výkonem 300 koní, který pravděpodobně nemá v dieselových motorech na světě konkurenci, s 8-stupňovou automatickou převodovkou a říci o něm jen, že je přijatelnou motorizací pro GT? No, nevím, protože pokud zvládá dvoutunové GT-čko z 0 na 100 km/h za 6 sekund, je to sakra rychlé auto na takovou váhu a možná by si zasloužilo detailnější recenzi. V zatáčkách vás možná bude tlačit ven, ale na německé dálnici Vás určitě předjede jen máloco a zrychlení určitě nebude také špatné, což je rozhodující víc než nějaké zrychlení z 0 na 100 km/h. Samozřejmě, že to nic nevypovídá o hluku v automobilu, o bezpečnosti a pohodlí při vyšších rychlostech apod.

Když jsem ho viděl na fotografiích, říkal jsem si, že předek je obrovský a velmi agresivní, ale ta mohutnost, ta nabubřelost a ten zadek... no, nic moc. Je to hnus. Pak jsem ho viděl dvakrát naživo na silnici a nemohl jsem odtrhnout oči od zadních světlometů. Ať se Vám toto auto líbí nebo nelíbí, prostě se za ním otočíte nebo z něho nespustíte oči. Tohle auto má vrtulku ve znaku a mělo by mít podle mnohých "sportovní" vlastnosti, ale ono je nemá, je to dvoutunový crossover s přívlastkem Gran Turismo, a to znamená, že je především o pohodlí, prostoru, výkonu a extravaganci. Možná je nadčasové a ještě pro něj u klientů neuzrál čas, ale pamatuji si, že to se o CLS-u říkalo také a sami víte, jak to dopadlo.

Nechal bych na každém z Vás, zda se Vám automobil BMW 5 GT líbí nebo nelíbí, nevěřte jenom fotografiím a jděte se na něj podívat do salonu nebo se v něm svezte, možná že změníte názor, možná ne, ale určitě budete mít v hlavě jasno. :-)
Avatar - Pekelná Micinka
9. 12. 2010 15:42
Re: Meďour s vrtulí na kapotě
Uvedl jsem to jako příklad, kam až to lze dopracovat, byť výchozí pozice byla úplně jiná. Mě se 5GT sice taky nelíbí, ale protože BMW tím nerezignovalo na jiné modely, které jsou nadále top quality, tak je mi fuk, že postavili auto, který mi je jedno a je určeno pro jiné zákazníky. Jiná věc by byla, kdyby u 5er kvůli tomu vypustili verzi kombi. Pak by to bylo, zejména pro ty, jimž kombi není jedno, a těch nebude málo, negativní změna ve směrování značky. A zrovna R-klasse patří mezi ty MB, které se mi líbí. Tady vidíš - 1000 lidí, 1000 chutí.
9. 12. 2010 13:45
Re: Meďour s vrtulí na kapotě
pěkně ano, ale čím dál míň. nová 5er určitě ano, i druhá generace X5, X3 jsem zatím v reálu nepotkal tak ještě nechci vynášet rozsudek. Na novou 3er jsem zvědavý :yes:
Avatar - manitou
9. 12. 2010 13:12
Re: Meďour s vrtulí na kapotě
ale i pěkně, kuko, prostě někomu se líbí, někomu ne, mně se líbí krom X6 vše, teda jasně, že počítám s gen obměnou i 1 a 3 ;-) :yes:
9. 12. 2010 12:47
Re: Meďour s vrtulí na kapotě
nepěkně, ale dobře ;-)