Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M3: 25 let okruhového závodění

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Mnichovská automobilka se letos vrátila do DTM. Zároveň si připomíná 25 let od závodního debutu první generace M3.

První generace BMW M3 (E30) si odbyla neoficiální novinářskou premiéru v srpnu 1985 a tu výstavní o něco později na IAA ve Frankfurtu. Vznikla vlastně na popud tehdejšího šéfa BMW Eberharda von Kuenheima a vývojem motoru byl pověřen Paul Rosche. Ano, stejný člověk, který stál za agregátem BMW Turbo pro formuli 1. Ten mimochodem přinesl mistrovský titul Nelsonu Piquetovi v kokpitu Brabhamu v sezóně 1983.

Čtyři místo šesti

Jenže, první „em-trojka“ žádné turbo pod kapotou neměla. Dokonce ani tehdy u bavorských vozů úplně běžný šestiválec. Ke štěstí jí stačily čtyři válce, objem 2,3 l a čtyřventilová technika. Kratší klikový hřídel totiž znamenal menší vibrace. Základem pro nové „srdce“ byl ovšem šestiválec, a to ten s označením M88 z legendární M1 a velkého kupé M635 CSi. Konstruktéři prostě ubrali dvě spalovací komory, zacelili po nich díru a bylo s mírnou nadsázkou hotovo, nová jednotka S14 byla na světě. Možná i bez té nadsázky, protože jim práce trvaly jen dva týdny!

V roce 1987 bylo poprvé vyhlášeno mistrovství světa cestovních vozů a BMW zde nemohlo chybět, vždyť mnichovská značka k tomuto druhu závodění patří již od jeho prvopočátků. Výkon motoru byl ovšem zvýšen z původních 147 kW (200 k) o celou polovinu, na 221 kW (300 k)/8200 min-1. Tovární tým tehdy neexistoval, náčiní si rozebraly podporované stáje, jakými byly například Schnitzer, Linder, Zakspeed, Alpina nebo Bigazzi. Za volanty usedali Markus Oestreich, Christian Danner, Roberto Ravaglia, Winfried Vogt a také dvě dámy: Annette Meeuvissen a Mercedes Stermitz.

Diskvalifikace a titul

Debut 22. března 1987 na Monze ale skončil blamáží. M3 sice obsadily prvních šest a ještě osmou příčku konečného pořadí, ale všechny byly diskvalifikovány pro údajně tenčí plechy na kapotách, než povolovaly řády. Při kontrole (a koneckonců i v pravidlech samotných) panoval pěkný chaos a u BMW se odvolali. Bohužel příliš pozdě. Monza ale nakonec neměla na celkové výsledky šampionátu vliv. Mistrem světa se stal Ital Roberto Ravaglia. Winni Vogt s Altfridem Hegerem pro změnu opanovali ME. To ale ještě nebylo všechno. Titul z DTM putoval do Belgie zásluhou Erica van de Poeleho. Úzké asfaltky na francouzském ostrově Korsika patřily Bernardu Beguinovi. M3 nebyla jen úspěšným okruhovým, ale i soutěžním autem... Asfaltový povrch navíc eliminuje výhody pohonu všech kol, ten ostrý „bavorák“ pochopitelně neměl.

Sběratel vavřínů

Sezóna 1988 znamenala zisk tří národních titulů, v devětaosmdesátém vyhrál Roberto Ravaglia německé mistrovství cestovních vozů. Vzhledem k tomu, že už neexistovalo ani MS, ani ME, vozili piloti vavříny z jednotlivých zemí, konkrétně celkem z osmi. Marc Duez vybojoval taktéž osmou příčku v Rallye Monte Carlo, kde byl nejrychlejší dvoukolkou, posádky Pirro/Ravaglia/Giroix a Heger/Grohs/Manthey nedali nikomu šanci ve čtyřiadvacetihodinovce na Nordschleife. Výkon motoru byl dále zvýšen na 320 k (236 kW). Pro rok 1990 se ve Francii a v Německu změnil povolený objem na 2,5 l. U BMW M GmbH zvětšili vrtání i zdvih, aby dosáhli hranice této třídy. Motor dával už 261 kW (355 k). V Anglii závodily dvoulitrové vozy a i tomuto trendu se Němci museli přizpůsobit.

GTR

Jenže to už na dveře pomalu klepala nová M3 (E36). Sériová verze s třílitrovým šestiválcem se objevila v roce 1992, ta závodní ji následovala v úvodu sezóny 1993. Jenže odlišný výklad pravidel DTM znamenal to, že se Bavoři s již hotovými vozy z tohoto mistrovství stáhli a jezdili ADAC GT Cup. 1.300 kg těžké auto nemělo díky 239 kW (325 k) příliš mnoho konkurence. Venezuelan Johnny Cecotto a Dán Kris Nissen si se soupeři dělali, co chtěli a první jmenovaný měl na konci roku bodů ze všech nejvíce. Jenže, technické předpisy se změnily i zde, což znamenalo konec v podstatě oficiální účasti automobilky...

Návrat

Ryze tovární tým se vrátil až po sedmi letech, to už bylo s řadou 3 E46, poháněnou čtyřlitrovým vidlicovým osmiválcem se 331 (450 k). Objektem zájmu se stal americký šampionát ALMS, respektive jeho třída GT. Auta nasazovala jak továrna pod vedením Charlyho Lamma, tak i Team PTG Toma Milnera. Šest kvalifikačních prvenství, sedm vítězství z deseti závodů, titul pro Jörga Müllera, značku BMW i tým BMW Motorsport - tolik stručná vizitka sezóny 2001. V roce 2004 pak M3 GTR série E46 vyhrálo svou třídu ve 24 hodinách Spa-Francorchamps a absolutně obdobné klání na Nordschleife, kde triumf zopakovalo i o rok později.

Poslední generace

Ročník 2009 znamenal debut pro zatím poslední generaci kupé E92. Motor V8 už dával 357 kW (485 k). Poprvé se zúčastnila dvanáctihodinovky v Sebringu na Floridě, před dvěma lety se „art cars“ objevily i v Le Mans, jejich účinkování ale skončilo bohužel nepříliš úspěšně. Klasikou byl start ve Spa s vítězstvím ve třídě a na Nürburgringu. Tam značka BMW získala již devatenáctý triumf v absolutním pořadí díky čtveřici Jörg Müller/Augusto Farfus/Uwe Alzen/Pedro Lamy.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)