Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M6 - Pohádka pro dospělé

Ladislav Čermák
V současné době přísných norem a masovosti je třeba vážit si každé radosti. Jednou z oblastí, kde se dosud tu a tam v šedém davu kompromisních milionů blýskne výjimečný jedinec, zůstává automobilový průmysl. Zatímco od automobilek...

V současné době přísných norem a masovosti je třeba vážit si každé radosti. Jednou z oblastí, kde se dosud tu a tam v šedém davu kompromisních milionů blýskne výjimečný jedinec, zůstává automobilový průmysl. Zatímco od automobilek typu TVR, Aston Martin, Ferrari či Marcos se podobné počiny jaksi očekávají, v poslední době se jich čím dál častěji dočkáváme i od některých velkosériových producentů, a mezi ty nejaktivnější patří BMW.

Mnichovský výrobce si dlouhá léta hýčká výrobu výjimečných kupé (zde najdete podrobný popis BMW 6), která pomáhají budovat jeho vznešenou pověst. Nadšení přivítalo již vstupenku do lepší společnosti – osmiválec 502 z roku 1954 a obě dosavadní šestkové řady se zařadily k tomu nejkrásnějšímu, co lze na horkém asfaltu spatřit. Nejnáročnější zákazníci však postupem času chtěli víc, než jen ušlechtilé tvary a luxus, tak se v roce 1973 nejdříve zrodila kilowatty sršící zkratka CSi a o pět let později spatřilo světlo světa první a jedinečné supersportovní kupé M1, nahánějící husí kůži svými jízdními výkony i nekompromisním charakterem. Slavná série „M“ byla zahájena, vzniklo oddělní BMW Motorsport a pravidelní nástupci prvních M3 (1986) a M5 (1984) od té doby určují tón mezi sportovně laděnými cestovními vozy. To však nemohlo uspokojit nebetyčné ambice výrobce a zejména jeho náročných zákazníků, takže rok 1984 připsal ke slavnému velkému „M“ zatím nejvyšší číslici (M635 CSi) a dal vzniknout jednomu z nejúžasnějších oldtimerů. Velké kupé se čtyřventilovým třiapůllitrovým šestiválcem z typu M1 (210 kW) proniklo i do USA, kde se sníženým výkonem na 190 kW a katalyzátorem dostalo označení M6. Nové časy začaly.

Design

podobně jako v předchozích případech propůjčil „obyčejný“ model, v tomto případě šestkové kupé. Základní tvary jsou tedy již známé, avšak podobně jako sedan M5, i M6 se odlišila celou škálou změn, vyšlechťujících pohledný základ do vycizelovaného drahokamu. Začalo se pochopitelně jízdními vlastnostmi, takže snížený podvozek přilepil vůz ještě blíže k silnici a exkluzivní devatenáctipalcová kola s pěti dvojicemi tenkých paprsků a širokými límci evokují široce rozkročené nohy. Další logické pokračování píše aerodynamická sada – přepracovaný přední nárazník nabírá daleko více chladícího vzduchu, jehož M6 potřebuje dvakrát více, než 645 Ci. Tři velké temné jámy působí zlověstně a na pomoc si berou protažené šikmé prolisy. Boky se změnily relativně nejméně; kromě monstrózních kol se zvýraznily prolisy v prahových nástavcích a originální tvar dostala zpětná zrcátka. Část chromových lišt oblékla černou barvu a pomáhá přetavit luxus do sportovního fleuru. Za mistrovskou lze označit přeměnu pozadí. Výraznější horizontální členění nárazníku s přidaným mohutným difuzérem a další dvojice koncovek výfuku tvoří emotivní celek, na který bude radost hledět oněch několik vteřin, než M6 zmizí za obzorem. Zde by výčet změn mohl skončit, ale není tomu tak. I zbývající dvě strany se totiž změnily; přidané aerodynamické panely na podvozku jsou pro celek marginální, avšak na samý závěr si snové kupé nechává největší lahůdku: Černá plocha na střeše není střešní okno, jak by se mohlo z fotografií zdát, ale hrdě zdůrazněný karbonový panel, tvořící celou střechu. M6 si tento originální a funkční prvek půjčila od superlehké M3 CSL a ušetřila díky němu při zachování potřebné tuhosti a pevnosti 4,5 kg zároveň s vítaným snížením těžiště.

Barevná paleta

se z větší části překrývá s Šestkou, v menu tedy nechybí mj. bronzová Sepang, modrá Interlagos či Silverstone II M. Navíc přibyla nemetalická bílá Alpine a zejména červená Silverstone, vyhrazená exkluzivně pro M6. Logo je k nalezení na tradičních místech – kromě víka zavazadlového prostoru ještě na mřížkách bočních výdechů a na osvětlených dveřních prazích.

Uvnitř

se udělalo, podobně jako v případě M5, maximum pro oduševnělý komfort. Tvary ani bezpečnostní výbava se proti Šestce neměnily, avšak standardem, stejně jako v M5, se stalo kožené čalounění Merino ve třech odstínech (černá, Silverstone a Sepang), aplikované na sedadla, středovou konzoli, páku ruční brzdy a dveřní výplně. Komu by to nestačilo, může si připlatit za další dva odstíny (červená Indianapolis a přírodní hnědá Portland), čalounění palubní desky a dveřních výplní měkkou nappou a strop z antracitové Alcantary. Ozdobné lišty a panely pokryje buď hluboce lesklý černý klavírový lak, nebo dřevo Carrara či Madeira.

Přístrojová deska se také podobá M5 – chromem lemované, korónově podsvícené přístroje obsahují kromě rychloměru a otáčkoměru ještě teploměr oleje a mezikruží s posuvným červeným polem otáčkoměru se žlutou indikací nejvhodnějšího okamžiku k přeřazení. Neliší se ani rozšířený Head Up Display, sportovní multifunkční volant s dávkovým ovladačem M Drive a přepínače kolem voliče sekvenční převodovky, měnící tuhost podvozku, řadící módy, režim DSC a výkon motoru. I zde však lze nalézt novinku – na multifunkčním displayi se zobrazující podrobný měřič stavu oleje s varováním při jeho nedostatku. Sedačky se také podobají M5, jsou standardně elektricky polohovatelné a třístupňově vyhřívané, nezapomněly na výsuvnou oporu stehen a přifukovací boční vedení a na rozdíl od sedanu zahrnují i bederní opěrku. Myšleno bylo i na kubické decimetry, takže zavazadelník do svých 450 litrů pojme velkou sadu cestovních zavazadel, případně velký kufr a dvě golfové kabely. Nechybí ani skibag. Komfort podtrhuje standardní samočinná klimatizace s automatickým vnitřním okruhem, senzorem slunečního záření a zamlžení.

Karoserie

se zaměřila především na maximální odlehčení. Celá první třetina skeletu je postavena z hliníku a spojena přímo s kabinou. Kromě již zmíněné karbonové střechy, montované ručně bez negativního ovlivnění výrobních procesů, odlehčují celkovému součtu kilogramů i hliníkové dveře a kapota, přední blatníky z termoplastu a víko zavazadelníku z vrstveného kompozitu. Výsledkem je pohotovostní hmotnost 1.710 kg a velmi dobrá výkonová hmotnost. Tečku exkluzivnímu celku dodává inovativní lakovací metoda, umožňující barvit i sušit současně všechny díly z rozdílných materiálů a tak zaručit dokonalou homogenitu. Přímo na lakovací lince je také možné volit kromě základní palety dalších 250 příplatkových individuálních barevných odstínů.

Podvozek

je celohliníkový a koncepčně se shoduje s Šestkou, geometrie však zahrnuje zvýšení úhlu negativního odklonu kola pro dynamičtější jízdní vlastnosti. Rozložení hmotnosti tvoří optimum, nalezené konstruktéry BMW – poměr 54/46 % ve prospěch přední nápravy pomáhá udržet mj. vzadu uložený akumulátor.

Přední náprava typu McPherson s dvojitými spodními rameny je s výjimkou nejnamáhanějších uzlů kompletně postavena z hliníku a spočívá, spolu se stabilizátorem, na pomocném rámu z aluminiových U-profilů. Degresivní posilovač řízení Servotronic nabízí dvě mapy činnosti, tužší pro M Drive.

Zadní pětiprvková náprava sestává též z hliníku a na předpokládané vyšší zatížení se připravila zesílenými rameny, vodícími tyčemi i spoji. Preciznější kontrolu zase poskytují spoje, nahrazující pryžové silentbloky kovovými válečky, společně s aktivním svorným diferenciálem, poskytujícím až 100% svornost a dramaticky zlepšujícím ovladatelnost zejména při zhoršené adhezi či výjezdu z rychlého oblouku.

V M3 CSL a M5 již byl důkladně prověřen dvoumódový stabilizační systém DSC, opravdovým entuziastům povolující mírný smyk v režimu MDM (M Dynamic Mode). Sportovní podvozek nabízí třístupňovou volbu tuhosti tlumičů, rovněž převzatou z M5.

Neliší se ani velkorysé brzdy s kotouči 374x36 mm vpředu a 370x24 mm vzadu a dvoupístkovými hliníkovými třmeny. Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h činí 36 m, z dvoustovky stačí méně než 140 m.

Specialitou M6 jsou lehké a pevné devatenáctipalcové disky, poskytující nadprůměrnou tuhost a zejména šetřící 1,8 kg hmotnosti (každý) proti běžným hliníkovým kolům. Rozměry pneumatik odpovídají ambicím vozu – 255/40 ZR19 vpředu a 285/35 ZR19 na opačné straně. Dalších cca 20 kg hmotnosti ušetřila rezerva, nahrazená druhou generací MMS (M Mobility System), umožňující řidiči spravit bez demontáže kola průraz až do velikosti 6 mm.

Technika

odpovídá kompletně M5 (zde najdete podrobný popis BMW M5) Fenomenální vidlicový desetiválec poskytuje lehčímu a kompaktnějšímu kupé ještě lepší jízdní výkony, než sedanu. Zrychlení na 100 km/h za 4,6 a na 200 km/h za 14 s ustavuje nové standardy mezi atmosféricky plněnými cestovními automobily. Legendární severní smyčku Nürburgringu projížděla M6 v časech kolem 8 minut, čímž se vyrovnala mnoha renomovaným závodním automobilům. Těšíme se stejně jako vy, až budou šedé dny oživovány sytým barytonem ze čtyř mohutných koncovek výfuků.

Specifikace

Typ M6
Dveří/míst k sezení 2/2 + 2
Délka/šířka/výška mm 4.871/1.855/1.377
Rozvor mm 2.781
Rozchod, přední/zadní mm 1.567/1.584
Poloměr otáčení m 6,75
Obsah nádrže L 70
Chladící systém L 15,0
Motorový olej L 13,0
Náplň převodovky L 1,2
Náplň diferenciálu L 2,6
Pohotovostní hmotnost (EU)1 kg 1.710
Užitečná hmotnost (DIN) kg 415
Nejvyšší přípustná hmotnost (DIN) kg 2.200
Nejvyšší zatížení přední/zadní nápravy kg 1.090/1.200
Nejvyšší zatížení střechy kg
Objem zavazadlového prostoru, VDA L 450
Součinitel čelního odporu vzduchu cX x A 0,32 x 2,15
Motor
Konfigurace/válců/ventilů na válec V 90/10/4
Motormanagement MS S65
Zdvihový objem cm3 4.999
Vrtání/zdvih mm 92,0/75,2
Kompresní poměr :1 12,0
Kvalita paliva 2 95–98
Nejvyšší výkon kW/bhp 373/507
při ot. 7.750
Nejvyšší kroutící moment Nm 520
při ot. 6.100
Elektroinstalace
Akumulátor/umístění Ah/– 90/zavazadlový prostor
Alternátor A/W 170/2.380
Podvozek
Přední náprava Hliníková, McPherson s dvojitým ramentenem a stabiliztároem
Zadní náprava Hliníková, pětiprvková
Přední brzdy Hliníkové, dvoupístkové s plovoucím třmenem
průměr mm 374, chlazené
Zadní brzdy Hliníkové, dvoupístkové s plovoucím třmenem
průměr mm 370, chlazené
Asistenční systémy ABS, DSC, CBC
Řízení Hřebenové, s posilovačem
převod :1 12,4
Převodovka SMGlll
Převodové poměry I 3,985
II 2,652
III 1,806
IV 1,392
V 1,159
VI 1
Vll 0,833
R 3,985
Pevný převod :1 3,62
Přední pneumatiky 255/40 ZR19
Zadní pneumatiky 285/35 ZR19
Přední kola 8,5J x 19 EH 2 IS 12 Alu
Zadní kola 9,5J x 19 EH 2 IS 28 Alu
Jízdní výkony
Výkonová hmotnost (DIN) kg/kW 4,6
Litrový výkon kW/L 74,6
Zrychlení 0–100 km/h [s] 4,6
na 4./5. st. 80–120 km/h [s] 4,4/5,8
Nejvyšší rychlost (el. omezena) km/h 250
Spotřeba paliva (EU)
město L/100 km 22,7
mimo město L/100 km 10,2
kombinovaná L/100 km 14,8
CO2 g/km 357

1 Hmotnost vozu s provozními náplněmi (DIN) plus 75 kg pro řidiče a zavazadlo.

2 Výkony a spotřeby odpovídají OČ 98.

Ladislav Čermák