Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW R5 Hommage: Pocta osmdesátiletému půllitru

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
BMW kromě čtyřkolového konceptu 2002 Hommage vystavuje v Cernobbiu u jezera Como i vzpomínku na jeden předválečný jednostopý stroj.

Zatímco auto připomínající 2002 turbo vypadá dost rozpačitě, za motorku pojmenovanou R5 Hommage si Mnichov zaslouží zvednuté všechny palce nahoru. Vypadá naprosto famoźně. Člověk by řekl, že přišla z třicátých let minulého věku. Matou vlastně jen kotoučové brzdy. Při pohledu na stroj se nelze ubránit srovnání s předválečnými americkými dráhovými speciály. Chybí přední blatník, zadní je krátký závodní. Ctitelům klasiky plesá srdce při pohledu na dvouválcový boxer, po léta typický znak motorek s modrobílým logem.

Název ovšem napovídá, že R5 Hommage je poctou stejnojmennému modelu. Vyráběl se pouze v letech 1936-1937 a vzniklo jich 2.652 kusů. Slaví tedy 80 let, i když prototyp byl představen už o rok dříve, sériovka pak na výstavě v Miláně v lednu. Šlo o stroj s dvojitým kolébkovým rámem z ocelových oválných trubek. V něm byl umístěn vzduchem chlazený motor s protilehlými válci,

objemem 494 cm3 a výkonem 18 kW/5500 min-1. 165 kg těžká motorka s teleskopickou přední vidlicí a ještě pevnou zádí jela až 140 km/h. To nebylo málo! Ona totiž vycházela ze závodního půllitru pro Grand Prix. Zmíněný prototyp mimochodem odpružení vzadu měl...

R5 Hommage je retro a custom v jednom. Prostě zakázková ruční stavba, akorát v tovární režii. I když ne tak docela, u BMW se pochopitelně obrátili na odborníky, konkrétně na bratry Noreny, Ronnyho a Bennyho. Ti si se jim věnují už více než tři dekády. Vše bylo postaveno zcela nově: nádrž, rám i nerezový výfuk. S jednou jedinou výjimkou...

Znalce historie při pohledu na pohonnou jednotku zarazí jedna věc: je původní! Ano, půllitr, poškozený při závodech, po mnoha letech opravený nadšencem Sebastianem Gutschem, navíc doplněný o kompresor. I ten se před válkou v závodech hojně používal, jeho návrat tedy není ničím novým. Akorát je vyrobený v současnosti a na míru. Byly doplněny i chybějící díly agregátu a převodovky. Kloubový hřídel přenášející sílu na zadní kolo také zůstal, jen pod sedlem najdeme tlumič a pružinu.

Motorka má drátová kola, přední kulaté světlo, na startování klíčkem, nebo dokonce moderní elektroniku zapomeňte. Chybí i budíky. Retro je i bílé linkování na černém podkladu, které doplňuje navíc zlatá barva. Čistá radost a jednoduchá krása. Nic víc!

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - Dylan McKay
22. 5. 2016 13:44
Re: Paráda
Souhlasím, je to krása :yes:
Avatar - CHerokee
22. 5. 2016 10:25
Paráda
Kásný koncept. BMW dnes dělá podstatně zajímavější motorky než auta. :yes: