Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 2002 Hommage: Vzpomínka na přeplňovanou 02

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
BMW na Concorso d‘Eleganza Villa d‘Este pokračuje v retrospektivní řadě Hommage. Tentokrát přišla na řadu dvojková řada. Ta přeplňovaná...

BMW si připomíná půlstoletí vzniku série 02, předchůdce trojkové řady. Původně šlo o dvoudveřovou karosářskou variantu tehdejší Neue Klasse, nakonec si tudory, hrstka kabrioletů a třídveřové hatchbacky vybojovaly vlastní samostatnost. Rychlé a výkonné 2002 turbo (BMW používá přepis s malým písmenem dle označení na karoserii) bylo vyrobeno v počtu 1.672 kusů. Poháněl jej dvoulitr z verze tii, ovšem přeplňovaný turbodmychadlem KKK s výkonem 125 kW a točivým momentem 240 N.m. Stejně jako závodní verze 2002, i tato varianta používala mechanické vstřikování paliva Kugelfischer.

Jednalo se o první sériové BMW s „dopovaným motorem“, patří mu i evropský primát v tomto ohledu, světový získalo americké Oldsmobile Jetfire už v 60. letech. Premiéra byla však načasována velmi špatně, turbo debutovalo těsně před vypuknutím palivové krize v září 1973 a produkce skončila o 14 měsíců později. Bílá a stříbrná auta měla na předním nárazníku a bocích pruhy v dnes klasické modročervené značkové závodní trikolóře a stála 20.780 DM.

Alespoň v náznaku na přídi a zrcátkách nemůže chybět ani moderní čtyřkolové poctě (hommage), stejně jako zrcadlově obrácený nápis „turbo“. Na první pohled je jasné, že 2002 Hommage nebyla postavena zcela od základu nově, tvary kupé současné dvojkové řady jsou jasně patrné. Turbomotory se také vrátily, Mnichov už dnes jiné ani nenabízí. Technické parametry konceptu automobilka tají, je ale zřejmé, že nic slabšího než současnou M2 s řadovým šestiválcem 2,98 l a twin-scroll turbem (272 kW, 465 N.m) nepoužila. Proč taky?

Jde tu hlavně o design. Dvojkové emko bylo zepředu i zezadu zkráceno a sedí níže. Aerodynamické prvky včetně mohutného předního nárazníku a vypouklých blatníků jsou prý funkční a připomínají závodní bavoráky ze sedmdesátých let. Chladicí otvor pod druhými okny ale historickou návaznost postrádá. Mnichovští také použili oddělené směrovky na horní hraně kapoty jako u originálu. Jeho chromovaný proužek evokuje karbonová linka táhnoucí se od předních blatníků kolem celého vozu až dozadu. Rozděluje lakování na matnou horní část a lesklou spodní. Špičatá příď také alespoň vzdáleně navazuje na původní 02. Hlavní světla jsou umístěna co nejvíce ke krajům karoserie, ledvinky opticky propojené, zmíněná kapota dostala středový prolis. Dvoubarevná kola mají průměr 20 palců a pod nimi se skrývají zlatě lakované brzdové třmeny.

Koncová světla jsou zatmavená, vždy svítí pouze část, která je v danou chvíli potřeba. Logo BMW se nachází nikoli centrálně, nýbrž vpravo vedle místa pro registrační značku. Další historická reminiscence. Výsledek je však rozpačitý jako tvary drtivé většiny moderních modelů z Mnichova. Opravdové retro by rozhodně nebylo na škodu.

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Avatar - AUDIRS6
22. 5. 2016 12:35
Re: Palečkáři všech zemí...
Je to tak, niektori "hrdinovia" su fakt uzasny:
[odkaz]
a musim sa pustit do roboty - system/admin to cez noc zmenil... :-!
Avatar - AUDIRS6
22. 5. 2016 12:31
Re: Palečkáři všech zemí...
a musim znovu, lebo admin to cez noc zmenil... >:-[]
22. 5. 2016 06:43
Re: Koule!
Proč taky? Na reakci stačí palec :-!
22. 5. 2016 06:43
Re: Palečkáři všech zemí...
Přirovnal bych místní palečkáře k osmákovi ZŠ, který si dovolí kopnout leda prvňáka a ještě zpoza rohu. ;-)
22. 5. 2016 06:41
Re: Palečkáři všech zemí...
Fuj to byl po ránu hnusnej výjev >:D