Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW si patentovalo unikátní virtuální zrcátka, obraz promítají na okno
BMW si patentovalo unikátní virtuální zrcátka, obraz promítají na okno
BMW si patentovalo unikátní virtuální zrcátka, obraz promítají na okno
BMW si patentovalo unikátní virtuální zrcátka, obraz promítají na okno
22
Fotogalerie

BMW si patentovalo unikátní virtuální zrcátka, obraz promítají na okno

Nový systém by měl být pro uživatele přirozenější, zatím se však jedná pouze o patent, který má stále svá úskalí.

Stále větší procento automobilek se v poslední době snaží nahradit konvenční zpětná zrcátka systémy, které využívají kombinaci kamery a displeje. Myšlenka je přitom jednoduchá – snížit aerodynamický odpor a vytvořit modernější design. Jenže realizace je v podání každého výrobce trochu jiná.

Například automobilka Audi, která začala nabízet tento systém u osobních vozidel mezi prvními, promítá obraz z kamery na malý displej v obložení dveří, což většina z nás nepovažuje za příliš šťastné řešení. Automobilky Honda a Lexus pak vsadily na displeje umístěné výš, Honda je ovšem zakomponovala do palubní desky, zatímco Lexus je umístil na A-sloupky. BMW si ovšem patentovalo zcela jiné řešení.

Podle patentu, který se objevil na i4talk.com, by i vozy BMW s virtuálními zrcátky měly mít na dveřích malou kameru, která nahrazuje klasické zrcátko. Uvnitř byste ale žádný displej vidět neměli. Displej by totiž měl být schovaný v palubní desce a jeho obraz by měl být promítán na boční sklo se speciální reflexní vrstvou. Výsledek by tak měl připomínat průhledové displeje (HUD), které jsou instalovány na palubní desku.

Oproti tradičním zrcátkům i konkurenci využívající kameru a přímý pohled na displej by patent BMW měl mít několik výhod. Kamery totiž stále mají nižší odpor vzduchu a nabídnou širší úhel záběru. Promítaný obraz by pak měl být zhruba v pozici, v jaké byl původní obraz zrcátka, díky čemuž by si měl řidič rychleji přivyknout.

Systém by navíc měl být schopen promítat na boční sklo další užitečné informace, ať už se jedná o varování na vybočení z pruhu, upozornění na vozidlo ve slepém úhlu nebo pokyny z navigačního systému. Do budoucna by se navíc i zde mohl uplatnit systém rozšířené reality. Promítání obrazu na sklo, navíc s regulací jasu, by pak nemuselo tolik unavovat oči řidiče.

Video placeholder
Lexus ES s digitálními zrcátky. Stojí za příplatek 50.000 Kč? • Auto.cz

I tento systém by však měl své nevýhody. Aby řidič nepřišel o pohled dozadu, musel by být obraz ze zrcátek promítán na část bočního skla, které se nedá kompletně zasunout. I s tímto typem virtuálních zrcátek by navíc řidič přišel o možnost rozšířit si pohled kolem vozu tím, že se nakloní či pohne hlavou. Obraz by byl stále pevně fixovaný.

Prozatím se však bavíme pouze o patentu, který ještě nemusí nic znamenat. Na patent sice upozornili uživatelé fóra i4talk, nedávno představené BMW i4 ovšem dostalo zrcátka klasická a o jejich nahrazení kamerami se prozatím nikde nemluví. Ovšem kdo ví, co časem přinese například facelift. Právě BMW i4 je totiž modelem, u kterého by něco podobného mohlo dávat smysl.