BMW i4 oficiálně: První elektrické eMko má 400 kW a ujede 510 km
BMW představuje nový elektromobil i4. Pořídit půjde i verzi laděné divizí M, která nabídne výkon 400 kW a ujede na jedno nabití až 510 km podle metodiky WLTP.
Automobilka BMW rozšiřuje svoji paletu elektromobilů o první model střední třídy, díky čemuž vůbec poprvé uvádí elektrický pohon do své vůbec nejklasičtější kategorie. Novinka se jmenuje BMW i4 a prezentuje se jako čtyřdveřové kupé.
Automobil jsme spatřili poprvé již loni ve formě stejnojmenného konceptu, do sériové verze se však ještě leccos změnilo, což už potvrdily první snímky odhaleného auta zveřejněné na jaře. Až nyní však došlo k odhalení se vším všudy.
Design přitom navazuje na řadu 4, s jejími výraznými ledvinkami. Však se hovoří o tom, že od i4 bude odvozena nová generace 4 Gran Coupé, dostupná s konvenčním pohonem. Kvůli elektropohonu je však maska v tomto případě z velké části zaslepená. S délkou 4.785 mm pak i4 velikostně přesně zapadá do střední třídy, rozvor 2.856 mm je o kousek delší než v případě klasického sedanu střední třídy, řady 3.
Právě od řady 3, potažmo klasické řady 4 se výrazněji odlišil také interiér. Ten totiž vsadil na osobitý prohnutý displej, tvořený ve skutečnosti dvěma rozměrnými obrazovkami - ta v přístrojovém štítu má úhlopříčku 12,3", ta od multimediálního systému 14,9". Špatnou zprávou je přitom ta, že i4 přišla o část klasických tlačítek, což znamená, že se třeba klimatizace bude podle všeho ovládat právě přes displej. Velká škoda!
Co se týče motorových verzí, tak v době uvedení na trh budou k dispozici dva deriváty. Základem je provedení i4 eDrive40 spoléhající se na jeden elektromotor u zadní nápravy, s výkonem 250 kW. Vrcholné provedení se pak jmenuje i4 M50, elektromotory má dva (jeden u každé nápravy) pro zajištění pohonu všech kol, které dohromady poskytují kombinovaný výkon 400 kW. Jde přitom nejen o první elektrovůz BMW s pohonem všech kol, ale také o první vyvíjený divizí BMW M.
BMW i4 – technická data nabízených derivátů | ||
Model | eDrive40 | M50 |
Poháněná kola | zadní | všechna |
Kapacita baterií [kWh] | 80,7 | 80,7 |
Největší výkon [kW] | 250 | 400 |
Točivý moment [N.m] | 430 | 795 |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 225 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,7 | 3,9 |
Komb. spotřeba dle WLTP [kWh/100 km] | 16-20 | 19-24 |
Kombinovaný dojezd dle WLTP [km] | až 590 | až 510 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 2050 | 2215 |
Základní cena [Kč] | 1.453.400 | ? |
Baterie mají v obou případech využitelnou kapacitu 80,7 kWh, což v případě eDrive40 stačí na dojezd až 590 km, zatímco u sportovně laděného M50 na 510 km. Jsou přitom součástí již páté generace elektrického pohonu BMW eDrive, u níž se myslelo na zvýšení hustoty výkonu (o 30% vyšší než u i3 z roku 2020) i zvýšení specifické hustoty energie (+20 % proti i3). Maximální nabíjecí výkon pak vzrostl na 200 kW.
Automobil byl přitom vyvíjen v souladu se sportovními vlastnostmi typickými pro vozy BMW. Znatelné je to už na flexibilní architektuře přizpůsobené elektrickému pohonu, která je základem auta. Využívá totiž mimořádně tenké, jen 110 mm vysoké vysokonapěťové akumulátory umístěné nízko v podlaze, pro maximální možné snížení těžiště. Součástí je též integrovaný systém vytápění a chlazení interiéru s účinným tepelným čerpadlem.
Obecně konstrukce myslí hlavně na jízdní vlastnosti typické pro BMW. Karoserie je kvůli odlehčení a zvýšení tuhosti vyrobená z kombinace oceli lisované za tepla, hliníkových slitin a vysoce odolných nosných konstrukcí. Hliník byl užit také na kapotu nebo boční panely motorového prostoru. I tak však i4 váží hodně přes dvě tuny.
Podvozek byl pak speciálně upraven pro co největší přesnost řízení. Vpředu nechybí dvojitá spodní ramena, vzadu zase pětiprvková náprava. Standardem je přitom vzduchové odpružení zadní nápravy pro automatickou samonivelaci. Verze eDrive40 má jinak progresivní tlumiče, zatímco M50 má standardně adaptivní tlumiče.
BMW i4 se na trhu objeví během listopadu. V rámci premiéry už odhalilo i svoji první českou cenu. Ta je na stanovena na 1.453.400 Kč za derivát i4 eDrive40.