Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW v Paříži 2004

Ladislav Čermák
Bavorská automobilka patřila co do žně novinek mezi nejbohatší. Oficiální debut si tu odbyla zcela nová výrobní řada a produkční verze osobnosti, zvané M5, která se před půl rokem představila v Ženevě jako koncept.

1, M5, 535d, 630i, 320Cd cabrio, X3 2,0d

Dva třílitrové šestiválce nové generace si taktéž odbyly výstavní křest a dvoulitrový vznětový čtyřválec se v druhé polovině své kariéry dočkal pocty – jako první naftová jednotka bude pohánět kabriolet BMW. Kromě toho logicky rozšířil paletu prakticky laděné X3.

1 – kompaktní trhák

BMW postavilo dražším verzím Golfů, Aster a Focusů konkurenta. Karosérie nejmenšího BMW sice působí jako “běžná” nižší střední třída, ukrývá však klasicky uspořádané hnací ústrojí s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

BMW neopustilo osvědčený pohon zadních kol, ani ve třídě, která už léta patří prostorově výhodnému uspořádání s motorem uloženým napříč a pohonem přední nápravy, a to jistě i kvůli odlišení se od konkurence, a to i za cenu omezení vnitřního prostoru podélně uloženým motorem, kardanovou hřídelí a rozvodovkou na zadní nápravě.

BMW 1 se nejprve představuj jako pětidveřový hatchback. Jeho délka činí 4,23 m, což je o 24 cm méně než u trojkové limuzíny a o 3 cm méně než u BMW 3 Compact – ovšem proti Golfu přibližně o 2 cm navíc. Zavazadlový prostor má základní objem 330 litrů, je možno jej zvětšit až na 1150 litrů. Od poloviny příštího roku se očekává třídveřový hatchback, pro rok 2006 je naplánováno kupé a až v roce 2007 přijde kabriolet, oba automobily však ponesou označení BMW 2. Chybět nebude zřejmě ani z kupé odvozená silná varianta BMW M2 (184 kW).

Pro začátek dostává BMW 1 „spotřební“ pohonné jednotky, které mu zajistí rozšíření a konkurenceschopnost s mladou a zavedenou flotilou vozů Golf-klasse, na silné imagetvorné motory dojde později.

Základní model BMW 116i má pod kapotou skutečně čtyřválec 1,6 l double Vanos o výkonu 85 kW při 6000 ot./min. BMW 118i a 120i pohání čtyřválec 2,0 l Valvetronic (95 a 110 kW při 6200 ot./min). Turbodiesel BMW 118d se opět od značící logiky odchyluje, pod kapotou je totiž dvoulitr (89 kW při 4000 ot./min), který najdeme v silnější verzi také v BMW 120d (120 kW při 4000 ot./min). Ve všech BMW 1 s výjimkou nejslabšího bude standardem šestistupňová převodovka, za příplatek bude k dispozici šestistupňový automat. Naopak šest válců pod kapotou BMW 1 jistě letos mít nebude.

K sériové výbavě nejmenšího BMW patří kotoučové brzdy na všech kolech, dvoustupňová brzdová světla, DSC, brzdový asistent, přední airbagy pro řidiče a spolujezdce a boční airbagy vpředu. BMW 1 se startuje nikoliv klíčem, ale stiskem tlačítka a bude jej možno dovybavit prvky z rozsáhlého seznamu příplatkové výbavy, jak je mezi prémiovými značkami obvyklé.

Přední náprava je vyrobena ze slitin hliníku podobně jako u větších sourozenců, vzadu je připraveno k přesnému vedení kol pětiprvkové zavěšení.

535d – síla

Třílitrový vznětový šestiválec BMW dostal pro nový modelový rok dvoustupňové přeplňování - motorářskou techniku, kterou do výroby dovedlo supersportovní Porsche 959 a brzy ji nabídne také Opel Vectra OPC. Ve vznětovém motoru pro osobní automobily slaví dvě za sebou zařazená turbodmychadla premiéru právě nyní u BMW.

Ačkoli vysokovýkonná novinka bude prodávána pod obchodním označením 535d (v limuzíně i kombi), zdvihový objem motoru zůstává shodný s dalšími řadovými naftovými šestiválci 3.0 l z nabídky BMW (výkonové varianty 150 a 160 kW). Technici vývojového centra pro vznětové motory (sídlí v rakouském Steyru) aplikovali dvoustupňové přeplňování na šestiválec 2993 cm3. Nejvyšší výkon vzrostl na 200 kW při 4400 ot./min a maximum točivého momentu se vyšplhalo na 560 Nm při 2000 ot/min. Už od 1500 ot/min je přitom k dispozici 530 Nm (!). Nejvyšší otáčky šestiválce byly zvýšeny na 5000 ot./min.

Zrychlení z klidu na 100 km/h trvá nové dieselové sportovní limuzíně jen 6,5 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Kombinovaná spotřeba nových BMW 535d činí 8 l/100 km.

630i – šetření po bavorsku

První z nové generace zážehových šestiválců s hořčíkovo-hliníkovým blokem motoru a variabilním zdvihem Valvetronic debutuje ve verzi 3,0 l jako druhá motorizace pro Šestku. Výkon narostl na uspokojivých 190 kW/6.650 ot. (63 kW/l), zajišťujících BMW momentální prvenství v třílitrové třídě mezi cestovními vozy. Výkon ovšem není jediným plodem – kroutící moment dosahuje 300 Nm v širokém rozsahu, hmotnost motoru si ulehčila o 7% na výborných 161 kg a spotřeba klesla o 12%. Zrychlení BMW 630i neurazí – 6,5 s na 100 km/h, zatímco omezená maximální rychlost na 250 km/h nepřekvapí. Výsledná spotřeba těžkého šestkového coupé vychází na příznivých 9 l na 100 km a nabízí další silný důvod ke koupi.

320Cd Cabrio – nýtování pod modrou oblohou

Vlastnosti dokonale prověřeného vznětového dvoulitrového čtyřválce common rail 110 kW byly na sklonku jeho kariéry ve stávající podobě (plní pouze Euro III) shledány dostatečnými pro historicky první montáž dieselu do kabrioletu BMW. Zejména jeho značný kroutící moment 330 Nm v kombinaci se standardní šestistupňovou převodovkou se postaral o velmi dobré hodnoty akcelerace a samozřejmě bezprecedentní hospodárnost. A nýtování dieselu není v hukotu větru stejně slyšet. Přesto, že palivem je nafta, jsou jízdní výkony dostatečné – zrychlení na 100 km/h se vešlo o 3 desetiny do 10 vteřin, pružné zrychlení 80 – 120 km/h se odehraje na čtyřku během 7,5 s a ručka rychloměru se posléze zastaví až na 211 km/h. Kombinovaná spotřeba 6,3 l/100 km pak umožní ujet 1000 km na jedinou nádrž nafty.

M5 – nové obzory

Po částech odhalovaná M5 se nyní představila v celé kráse a síle. Už parametry nového desetiválce naznačily, že nové BMW rozšíří dosavadní představy o sportovním sedanu. Stalo se. Motor V10 (úhel 90°) o výkonu 373 kW při 7750 ot./min, točí až 8250 ot/min. Kroutící moment vrcholí hodnotou 520 Nm při 6100 ot./min, ale jeho velká část je k dispozici prakticky v celém otáčkovém spektru motoru. S tím je nedílně spjata také nová sekvenční převodovka SMG, nyní sedmistupňová. O 20% rychlejší řazení, menší rozestupy převodů, „launch control“, či řazení pákou voliče, resp. páčkami pod volantem jsou ideální kombinací k ještě lepším sportovním zážitkům. Příslibem radosti z jízdy jsou následující parametry: zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy, dvoustovka se objeví na tachometru asi po 15 sekundách od startu. Ve 250 km/h zasahuje omezovač, ale BMW M5 má dost síly i na rychlosti přes 300 km/h. Podvozek (rozchod vpředu 1580 mm, vzadu 1566 mm, rozvor 2889 mm) vychází ze sériové Pětky a opět svými schopnostmi přesahuje možnosti motoru. Pro předpokládané extrémní ježdění byla upravena geometrie kol s větším negativním odklonem. Aktivní tlumiče EDC upravují ve třech stupních tuhost tlumení, řízení Servotronic reaguje nejen na rychlost, ale i otáčky motoru. a pracuje ve dvou režimech: sportovním a komfortním.

Hliníkové nápravy z pětkové řady byly optimalizovány a zcela nová je rozvodovka s plynule variabilní uzávěrkou diferenciálu v rozsahu 0 – 100% na každé kolo. DSC nabízí kromě běžné funkcionality i benevolentnější režim MDM a výkon lze omezit o 100 koní, pokud zrovna není třeba všech 507 – to vše buď individuálně, nebo podle předchozího nadefinování prostřednictvím dávkového spínače M Drive. Nezbytnou koncovkou jsou adekvátní brzdy s odvrtávanými broušenými plovoucími kotouči (vpředu 374 x 36 mm, vzadu 370 x 24 mm), vyrobené z lehčích a výkonnějších kompozitních materiálů, obrzděné třmeny z hliníkové slitiny. Ze 100 km/h umí M5 zastavit na 36 metrech, z 200 km/h potřebuje přibližně 140 m.

Velikost kotoučů vynikne za standardními devatenáctipalcovými koly z lehké slitiny. Ta jsou obuta do pneumatik, speciálně vyvinutých pro M5, o rozměrech 255/40 ZR 19 resp.285/35 ZR 19. Místo náhradního kola je na palubě elektronický systém sledující tlak v pneumatikách a druhá generace systému M Mobility (MMS), který umožňuje dojezd vozu s defektem k nejbližšímu pneuservisu.

X3 2,0d – logické počty

Formální výstavní premiéru při příležitosti zahájení prodeje si odbylo i menší z dvojice SUV ve výrobním programu BMW, nově osazené známým dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW. Vznětový čtyřválec disponuje přímým vstřikováním nafty common-rail, které dopravuje palivo do válců pod maximálním tlakem až 1600 bar. Nejvyšší výkon 110 kW je připraven ve 4000 ot./min, maximum kroutícího momentu 330 Nm může sloužit již ve 2000 ot./min. S tímto motorem jeden BMW X3 nejvíce 198 km/h, zrychluje z klidu na 100 km/h za 10,2 s a kombinovaná spotřeba v evropském jízdním cyklu přitom činí 7,2 l/100 km, což teoreticky umožňuje ujet 875 km na jedinou nádrž. Motor zatím splňuje jen emisní normu Euro3.

Ke standardu BMW X3 2,0d patří šestistupňová převodovka, pohon všech kol XDrive, semdnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 235/55, systém jízdní stability DSC a s brzdami související systémy CBC (Cornering Brake Control) a DBC (Dynamic Brake Control). Pomoc přichází i při sjíždění kopců v podobě funkce HDC (Hill Descent Control) resp. při jízdě s přívěsem TSC (Trailer Stability Control). Sériová jsou také dvoustupňová brzdová světla.

V dalších BMW X3 bude možno od září objednávat např. audiosystém Business s možností přehrávání hudby ve formátu MP3, rozšířená bude podpora Bluetooth a s navigačním systémem Professional bude možno sledovat i televizi.






Ladislav Čermák