Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X6 xDrive35d - Sněte dál

Libor Zezulka
Sníte o velkém SUV s vizáží a chováním sportovního kupé? Sněte dál. Chcete-li však skvěle ovladatelné SUV s atletickou postavou, nová X6 je vám k službám.

Takže si to shrňme. Někdo se nám snaží namluvit, že vyrobil auto, které v sobě spojuje nejlepší vlastnosti SUV a kupé. Někdo se nám snaží tvrdit, že auto s hmotností přes dvě tuny, výškou 1690 mm a pohonem všech kol může sportovně vypadat, ale co je hlavní, sportovně se chovat. Tak buď je tady někdo blázen a potřebuje vyšetřit, nebo ten někdo popřel fyzikální zákony a donutil dvoutunovou obludu, aby poskakovala po cestě jako baletka.

Ten někdo je samozřejmě BMW a ta obluda její nový model X6. Tohle auto si má podle BMW pořídit ten, komu se na SUV líbí vysoký posaz a tudíž dokonalý přehled o dění okolo a co si budeme povídat, tak trochu i pocit nadvlády nad ostatními. Tohle auto si má pořídit někdo, komu se zamlouvá robustnost a většinou faktická vysoká úroveň pasivní i aktivní bezpečnosti.

Tohle auto však zároveň nemá řidiče připravit o nezměřitelnou a fyzicky neuchopitelnou vlastnost, které se říká požitek z jízdy, kvůli níž však zástupy chlapů na celém světě dřou od rána do večera, aby mohli jednoho dne vyždímat své bankovní konto, zajít do autosalonu, vysázet na dřevo hromadu peněz a odfrčet domů v novém Porsche, Ferrari nebo Aston Martinu.

Takhle chlapi na celém světě žijí a dřou v domnění, že jediná správná volba mezi sportovními auty jsou lehká sportovní kupé se silným motorem a nízko položeným těžištěm a najednou přijde někdo, kdo vykřikuje něco o tom, že SUV může mít pokud ne úplně stejné, tak alespoň podobné kvality. Tak jsme se tomu tvrzení a X6 podívali na zoubek.

Hybrid, mutant, žirafon

Klíče od zářivě bílé X6 přebírám pozdě večer. V době, kdy většina českého národa dávno zařezává, se řítím noční krajinou a nevěřím svým smyslům. Pohádky o sportovním SUV nebo chcete-li Sports Activity Coupé (SAC), které mnichovští vykládají na potkání, asi vážně nelhaly a svět spatřilo auto, ve které jsem po vysednutí z Porsche Cayenne přestal definitivně věřit. Uvidíme, co ukáže další testování.

První jízda prosluněným a životem tepoucím městem nedává pochyb o tom, že X6 bude středem pozornosti. Řidiči i chodci se ve snaze urvat alespoň kousek z originality mamutího kupé zběsile otáčejí, chodci vytahují mobilní telefony a snaží se své setkání s žirafonem (více o tomto tématu v Auto Moto Stylu) zdokumenovat. Řidiči zase na znak porozumění stahují okénka, vystrkují ruku a otáčejí palec nahoru.

suv bmw crossover testy suv bmw crossover testy

Rozumíme si. Řidičům zamávám, chodcům zasalutuji a naštvaným novopečeným majitelům BMW X5 pošlu omluvný pohled. Kdo si počká, ten se dočká pánové. Asi za čtyři hodiny od prvního kontaktu nové X6 s obyvateli mého rodného města přijímám textovou zprávu, ve které se kamarádka a její přítel dožadují testovací jízdy. V průběhu týdne přijmu podobných SMS desítky.

BMW X6 působí zvláště v bílé barvě v provozu jako přízrak. Můžete si stokrát říkat, že BMW z hlediska designu nabídlo pouze vlastní interpretaci nápadu korejského Ssangyongu nebo amerického Pontiacu, ale bez ohledu na sympatie k té či oné značce budete muset nakonec stejně přiznat, že korejské i americké pokusy působí ve srovnání s tím německým hodně trapně. A co teprve, když sednete za volant.

Stará třída, nový přístup

Kdyby se hrálo na první dojem a z něj se odvozoval výsledek celého testu, prohlásím na tomto místě X6 za fantastický stroj, který předběhl svou dobu, do puntíku splňuje odvážná tvrzení automobilky o nové třídě a dosud netušených sportovních zážitcích ve voze kategorie SUV. Následně bych nechal X6 postavit pomník a chodil k němu každé ráno v hluboké úctě pokleknout.

Ono se však na první dojem nehraje, a tak říkám rovnou, že se X6 pomníku nedočká a já budu ušetřen ranní procházky. Připomeňme základní fakta. BMW X6 v testovaném provedení xDrive35d váží 2185 kg, na výšku měří 1690 mm, má rozvor 2933 mm, rozchod vpředu 1644 mm a vzadu 1706 mm. Pro srovnání - klasické kupé 335d váží 1645 kg, na výšku měří 1395 mm, má rozvor 2760 mm, rozchod vpředu 1500 mm a vzadu 1513 mm – a to už je těžké auto.

Do klasického kupé si nepořídíte pohon všech kol a určitě vám do něj nenamontují mříž za zadní sedadla. Obé můžete považovat za handicap, ale hnaná kola zadní nápravy a nevalný výhled dozadu nedotčený vrzající mříží patří k folklóru třídy. To v třídě SUV platí odlišné zvyklosti, jež nová X6 doplňuje o inovativní prvky. Mříž nutná k prohlášení vozu za „náklaďák“ N1 a umožňující odpočet DPH zůstala.

Výhled dozadu se bohužel kvůli prudce klesající střeše vytvářející dojem kupé zhoršil, kteroužto skutečnost designéři vykompenzovali obřími vnějšími zpětnými zrcátky. Zůstal i stálý pohon všech kol rozdělující točivý moment 580 Nm/1750 – 2250 ot./min. v tomto případě dvoustupňově přeplňovaného naftového šestiválce inteligentně mezi přední a zadní nápravu.

V ideálních podmínkách proudí dopředu 40% a dozadu 60% procent točivého momentu. Chcete-li ovšem zákazníkům tvrdit, že vaše SUV jízdními vlastnostmi předčí konkurenci, nastaví nová měřítka chápání celé třídy resp. dokonce vytvoří třídu novou, musíte jinak vychválený systém pohonu všech kol něčím vyšperkovat, přidat třeba i drobnost, kterou se vaše auto odliší od ostatních.

BMW tuhle „drobnost“ nazvalo Dynamic Performance Control (DPC). DPC aktivně rozděluje točivý moment mezi kola zadní nápravy a bez ohledu na momentální výkon motoru posílá vždy, když je to potřeba, více síly na kolo pohybující se po vnější stopě. Výsledkem má být zlepšená ovladatelnost a trakce v zatáčkách a eliminace odstředivých sil způsobujících tendence k nedotáčivosti.

BMW X5 se DPC pochlubit nemůže a přesto se o něm mluví jako o jednom z nejstabilnějších a nejobratnějších SUV. Ačkoliv skutečné rozdíly v držení stopy, trakci nebo náklonech v zatáčkách mezi modely X5 a X6 odhalí jedině přímé srovnání, dal bych ruku do ohně za to, že X6 působí v zatáčkách lehčím dojmem a neznervózní, i když musíte náhle změnit směr.

Na silnici král

Skutečně nechovám jedinou vzpomínku na jiné dvoutunové SUV, ve kterém bych neměl alespoň teoretickou obavu z toho, že přidáním plynu v zatáčce očešu stromy kolem cesty. Pro velká a těžká SUV typická nedotáčivost prostě v X6 zmizela a na její místo nastoupila v tomto segmentu zcela neobvyklá neutralita. Navíc naučíte-li se v knize BMW X6 číst, najdete mezi řádky schovanou i příjemnou přetáčivost.

X6 miluje hladký asfalt, zatáčky všeho druhu i táhlé rovinky, na nichž můžete dát vyniknout velkému točivému momentu a více než slušnému výkonu naftového šestiválce. X6 navíc odvážně čelí výzvě losího testu, když mezi kužely překonává svou obratností a stabilitou podstatně menší a lehčí SUV. Velké auto nejenže se nehrne v každém oblouku ven z dráhy, ale na pohled vypadá mezi kužely dokonce stabilněji než klasický sedan řady tři.

suv bmw crossover testy suv bmw crossover testy

Za opticky i fakticky větší stabilitou velkého SUV stojí pohon všech kol a také obrovská 20 palcová kola obutá do širokých pneumatik, sedan však může na rozdíl od X6 nabídnout to, kvůli čemu bych stavěl autům pomníky a následně u nich každé ráno poklekal – radost z řízení, požitek z jízdy a pocit dokonalé kontroly nad vozem. Požitek z jízdy v případě X6 spočívá v tom, že auto projíždí zatáčkami jako nůž máslem nebo sviští po rovinkách s minimálním odporem vzduchu.

Skvělé. Projedu zatáčkou a nemusím se strachovat, že způsobím hromadnou havárii. Uháním rychlostí 140 km/h a cítím se stabilně. Je to skvělý pocit na to, že sedím v SUV. Že bych si ovšem jízdu nějak zvlášť užíval, cítil reakce auta na práci s volantem, plynem i převodovkou, přesně věděl, co auto udělá, dostanu-li se do krizové situace nebo snad cítil nějaký adrenalin, to rozhodně ne.

X6 je skvěle ovladatelné a stabilní SUV a pokud ovladatelnost a stabilita patří mezi nejlepší vlastnosti kupé, jakože rozhodně patří, potom BMW stvořilo dokonalý hybrid SUV a sportovního kupé. Budeme-li ovšem považovat za největší přednost sportovního auta právě onen požitek z jízdy a dokonalou kontrolu nad vozem, zůstává X6 pořád jenom dobře ovladatelným SUV.

Výsledkem těchto úvah budiž konstatování, že auto s hmotností přes dvě tuny, pohonem všech kol a výškou 1,7 metru, k tomu všemu navíc napěchované elektronikou asi nikdy nebude úplně sportovní. BMW X6 se vysněnému ideálu blíží, ale kdo chce auto opravdu cítit, stejně nakonec skončí u klasického kupé. Nehledě na to, že další ránu sportovnosti zasazuje verzi xDrive35d motor.

Hrubá síly, hrubý zvuk

Což o to, dvojitě přeplňovaný šestiválec s maximálním výkonem 210 kW/4400 ot./min. a točivým momentem 580 Nm / 1750 – 2250 ot./min. krásně táhne od volnoběhu a pokud od auta nežádáte atletické výkony i hezky zní. Když se ovšem rozhodnete, že dáte za vyučenou splašenému Passatu za vámi, vyslechnete si naftový koncert Diesel-mol v celé své kráse.

Motor není utlumený špatně, ale ve středních a zvláště vysokých otáčkách vydává charakteristický naftový zvuk, na který si buďto zvyknete, nebo se vám natolik zprotiví, že oželíte vyšší spotřebu v benzinových verzích. I když vyšší spotřebu – X6 si v kombinovaném cyklu řekne o 11 litrů nafty a pokud se trochu rozohníte, odsaje každých 100 kilometrů z nádrže i litrů víc.

Ani při úsporné jízdě nepočítejte s tím, že byste se dostali na dohled oficiálně udávané hodnotě 8,3 litru, spíše pojedete za 9,3 litru a více. Ve městě spotřeba snadno překročí i 12 litrů. BMW X6 xDrive35i bude papat asi trochu víc, je však otázka o kolik.

Terén? Jenom lehce, prosím

Téma BMW X6 a provoz v terénu je zajímavé, ale rychle vyčerpané. Stačí se podívat na základní 19palcová kola a hned vám dojde, jak se věci mají. Pro jistotu jsem hledal odpověď přímo u zdroje a zeptal se, jak to vlastně BMW s provozem X6 v terénu vidí. Odpověď byla trochu nejednoznačná, ale v zásadě mi bylo potvrzeno, co jsem si myslel.

X6 jakožto model vycházející z X5 terén čistě teoreticky zvládne. I prakticky si můžete dovolit díky vyšší světlé výšce a pohonu všech kol uhnout ze zpevněné cesty a vystřihnout nějakou terénní vložku. Pozor však musíte dávat zejména na nájezdové úhly, sám jsem totiž poměrně snadno narazil na limit a málem rozčísl X6 pěšinku. Faktem ale je, že X6 není míněna jako auto do nějakého těžšího terénu.

Tohle auto bylo stvořeno pro silnici a jako příklad terénu jsem v telefonu dostal příjezdovou cestu k stáji nebo ranči. Test prokázal, že X6 hravě zvládne víc než to, ale na nějaké velké řádění v terénu skutečně zapomeňte.

Nic nového pod sluncem

Uvnitř BMW X6 žádná originální řešení nehledejte. Palubní deska až na drobnosti kopíruje kolegyni z BMW X5, rozmístění ovladačů, poloha barevné obrazovky, ovladače iDrive nebo páček pod volantem, dokonce materiály a jejich slícování, to vše odpovídá X5. Těšit se tedy můžete na prémiovou kvalitu, dobrou ergonomii, slušivé dekory a třeba tradičně vynikající sedačky.

suv bmw crossover testy suv bmw crossover testy

Pohled na vnitřní prostor nebude v mém případě tak optimistický jako pohled některých jiných periodik, za 185 cm vysokého řidiče se stejně vysoký pasažér posadí pohodlně s tím, že od kontaktu se střechou jej dělí asi tři centimetry. U kolen je místa dostatek, stejně tak u ramen. Před podepsáním objednávky na novou X6 je potřeba pořádně zvážit otázku čtyřmístnosti.

Na zadní sedačky se posadí pouze dva pasažéři, třetí nenajde uprostřed ani sedačku, ani bezpečnostní pás. Zvažovat přepravu třetí osoby na držácích nápojů není vůbec dobrý nápad. Kufr zachraňuje dvojité dno. Bez přihrádky ukrývající se pod podlahou by totiž jeho velikost byla dosti žalostná a přepravní schopnosti velmi omezené. I tak se nachází nakládací hrana hodně vysoko.

Nejovladatelnější SUV ano, sporťák ne

BMW s novou X6 dokázalo, že velké a těžké SUV nemusí být nutně neohrabané a pořádně nedotáčivě. X6 se na rovinkách a v zatáčkách chová rozhodně nejobratněji a nejjistěji ze všech současných SUV, zároveň ovšem dokazuje, že dvoutunové auto nemůže být nikdy opravdu sportovní. Chcete-li si koupit velké SUV a v sériové výbavě dostat originální design, neutralitu v zatáčkách a stabilitu ve vysokých rychlostech plus špičkovou kvalitu, neuděláte s novou X6 chybu. Pokud od X6 čekáte výkony sportovního kupé, sněte dál.

První cena vozu 1.623.220,-Kč (X6 xDrive30d, 173 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.734.020,-Kč (X6 xDrive35d, 210 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.771.914,-Kč (X6 xDrive35d N1, 210 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 2.374.656,-Kč (X6 xDrive35d N1, 210 kW)

Plusy

  • originální design
  • vynikající přední a zadní sedačky
  • přesné řízení
  • inteligentní automatická převodovka
  • stabilita ve vysokých rychlostech a zatáčkách
  • neutrální chování
  • účinné brzdy
  • aerodynamické vlastnosti

Mínusy

  • pouze čtyřmístný automobil
  • méně místa nad hlavou na zadních sedačkách
TESTY BMW X5 na AUTO.cz
TEST BMW X5 3,0d - Soukromý svět (04/2004)
TEST BMW X5 3.0d – Žralok jako ikona (09/2007)
TEST BMW X5 3.0si - stvořeno pro řidiče (02/2007)
TEST BMW X5 4,4i (05/2000)
Libor Zezulka
BMW X6
Cena základní sestavy 1 623 220 Kč
Výbava základní sestavy Airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, přední a zadní hlavové airbagy, systém kontroly stability DSC, dynamická kontrola trakce DTC, ABS včetně kontroly brzd při zatáčení CBC, indikátor poklesu tlaku v Runflat pneumatikách, 19palcová kola z lehké slitiny s pneumatikami 255/50 R19, prvky obložení interiéru Graphitane matt, parkovací brzda s funkcí Automatic hold, posilovač řízení s proměnným převodem řízení, Dynamic Performance Control – aktivní diferenciál zadní nápravy, šestistupňová automatická převodovka, Hill Descent Control – asistent pro jízdu z kopce, stálý pohon všech kol xDrive, chromované koncovky výfuku, zadní parkovací asistent PDC včetně vizuální signalizace vzdálenosti, dešťový senzor + automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, bi-xenonové světlomety, mlhové světlomety, částečně elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, dvě zadní sportovní sedadla, sportovní tříramenný kožený volant s pákami řazení, výškově a podélně mechanicky nastavitelný volant, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky vyhřívaná a ovládaná vnější zpětná zrcátka, rádio BMW Proffesional s podporou MP3, palubní počítač, 6,5palcový barevný kontrolní displej, nemetalický lak Alpin White Kč
Cena testované sestavy 2 374 656 Kč
Výbava testované sestavy Hliníkové stupačky (+ 9.141 Kč), sportovní paket – kola z lehké slitiny Star spoke, elektrické nastavení sedadel s pamětí, sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, BMW Individual High-gloss-shadow-Line, čalounění stropu Individual v barvě antracitu, přední mřížka vstupu vzduchu v kontrastní barvě (+ 72.020 Kč), 20palcová kola z lehké slitiny Y-spoke (+ 58.170 Kč), kůže Nevada Black (+ 59.832 Kč), aktivní řízení (+ 36.010 Kč), zadní kamera (+ 14.404 Kč), přední a zadní parkovací asistent (+ 9.418 Kč), vnější a vnitřní automaticky zaclonitelná zrcátka (+ 14.127 Kč), vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (+ 10.249 Kč), čtyřzónová automatická klimatizace (+ 19.944 Kč), elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru (+ 14.958 Kč), elektrické skleněné střešní okno (+ 34.348 Kč), navigační systém Proffesional včetně DVD (+ 69.794 Kč), CD měnič pro 6 disků (+ 11.911 Kč), DVD měnič pro 6 disků (+ 17.174 Kč), Head-up Display (+ 37.118 Kč), příprava pro mobilní telefon Business s Bluetooth a kompatibilitou s iDrive (+ 24.376 Kč), DVD systém pro zadní sedadla (+ 54.015 Kč), Hi-Fi systém Proffesional s 16reproduktory (+ 35.733 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 580 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 236
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.5 / 7.1 / 8.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 570 / 1450
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2185 / 600
Rozměr pneu: 275/40 R20, 315/35 R20
BMW X6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4877
b) šířka (mm): 1983
c) výška (mm): 1690
d) rozvor (mm): 2933
e) rozchod vpředu (mm): 1644
f) rozchod vzadu (mm): 1706
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1020 / 1210
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 1110
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 870
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1535
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 690
výška opěradla vzadu (mm): 710
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO