Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brabus ve Frankfurtu 2009

Michal Fokt
Diskuze (1)
Německý specialista na značku Mercedes-Benz se ve Frankfurtu snažil upozornit na to, že je obecně považován za jedničku v tuningu trojcípé hvězdy. Pozornost byla ale věnována i značce Smart.

Brabus E V12

Vedle nového výtvoru společnosti Brabus jsou všechny současné sériové Mercedesy třídy E včetně verze AMG skoro jako koloběžky. Úpravce se totiž nespokojil s úpravami produkčních verzí a pod kapotu čtyřdveřového sedanu implantoval silně upravený dvanáctiválec, který má své původní místo v modelu S 65 AMG.

Vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,0 litru, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, Brabus řádně přepracoval a výsledkem jeho snahy je objem 6,3 litru, zcela nové sání, elektronika i výfukový systém s čtveřicí koncovek. Maximální výkon je 589 kW (800 koní) a ohromující točivý moment 1420 Nm je pro jistotu elektronicky omezen na hodnotu 1100 Nm.

Extrémně výkonnému motoru odpovídá i podvozek s plně stavitelnými tlumiči, novými stabilizátory a silnější brzdový systém. Brabus E V12 stojí na 19palcových kolech obutých do pneumatik o rozměrech 255/35 ZR19 vpředu a 285/35 ZR19 vzadu.

Vzhledem k rychlostem, jichž je upravený Mercedes schopen dosahovat, byla důkladně propracována i aerodynamika karoserie. Nový přední nárazník má zvýšit přítlak na přední nápravu a zároveň zlepšit přísun čerstvého vzduchu k sání i chladiči. O odvod ohřátého vzduchu z motorového prostoru i od brzd se postarají nové přední blatníky s větracími otvory za koly. Brabus si ani u E V12 neodpustil své nástavce prahů se světelnými diodami osvětlujícími prostor pod dveřmi. Z hlediska designu působí nejextrémněji zakrytí zadních kol. Pod zadním nárazníkem je tradičně nový difuzor a na víku kufru má své místo spoiler. Většina dílů je vyrobena z karbonu.

Díky všem provedeným úpravám je E V12 schopen akcelerovat z 0 na 100 km/h za 3,7 s, z 0 na 200 km/h se dostane za 9,9 s a z 0 na 300 km/h to zmíněnému sedanu trvá 23,9 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 350 km/h, ale výrobce tvrdí, že jeho E V12 umí překonat hranici 370 km/h.

Těchto mazlíků má vzniknout pouze desetikusová série s cenou od 600.000 euro (zhruba 15,5 mil. Kč) za každý z nich.

Brabus S V12

Pro svůj nejnovější projekt využil Brabus vůz Mercedes-Benz S 600. Ten je vybaven přeplňovaným vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 5,5 litru, jehož standardní výkon je 280 kW při 5000 min-1 a točivý moment vrcholí hodnotou 830 Nm při 1900 min-1. S takovou silou pod kapotou sériový Mercedes akceleruje z 0 na 100 km/h za 4,6 s a má maximální rychlost omezenu na 250 km/h. To jen abyste mohli porovnat s modelem Brabus S V12…

Pohonná jednotka Brabusu má objem zvětšen na 6,3 litru. Úpravce samozřejmě vymění sériové vnitřnosti motoru za odolnější, namontuje větší turbodmychadla, nové sání i chladicí systém. Výfukový systém je vyroben z nerezové oceli a řídicí jednotka absolvuje přeprogramování. Výsledkem všech změn provedených na pohonné jednotce je výkon 552 kW při 5500 min-1 a točivý moment s maximem 1350 Nm při 2100 min-1 , ten je ovšem elektronicky omezen na 1100 Nm. Tato síla je na kola zadní nápravy přenášena modifikovanou pětistupňovou automatickou převodovkou. Pro upravenou S třídu pak není problém akcelerovat z 0 na 100 km/h za 4,0 s a z 0 na 200 km/h za 11,9 s. Elektronický omezovač rychlosti zasahuje až při 340 km/h.

Dvanáctiválec krotí brzdový systém, jehož kotouče mají rozměry 380×36 mm vpředu a 355×28 mm vzadu, přičemž se do kotoučů zakusují dvanáctipístkové třmeny vpředu a šestipístkové vzadu. Brabus pro SV12 R nabízí řadu nových kol ve velikostech od 17 do 21 palců. Největší provedení obouvá pneumatiky o rozměrech 265/30 ZR 21 vpředu a 295/30 ZR 21 vzadu.

Vzhledem k vysokým rychlostem, jichž je SV12 R schopen dosáhnout, probíhal vývoj nových karosářských dílů v aerodynamickém tunelu. Přepracovaný přední nárazník má zvyšovat aerodynamický přítlak na přední nápravu a zároveň přivádět více vzduchu do motorového prostoru. V nových předních blatnících z hliníku jsou za koly otvory pro odvod teplého vzduchu. Nový zadní nárazník má přispět k lepšímu proudění vzduchu pod zádí. Pro interiér je připravena řada luxusních úprav, zahrnující exkluzivní čalounění i výkonnou elektroniku.

Brabus Ultimate R

Brabus donedávna upravoval Smarty spíš decentně, tenhle tuning už ale dělá vskutku čest svému jménu. Jako základ pro hodně svižné mikroauto posloužil benzinový kabriolet Fortwo. Jeho přeplňovaný tříválec byl vyhnán na slušných 112 koní (82 kW) a točivý moment se zvýšil na sympatických 150 Nm. Pomalý automat sice zůstal, ale i tak zvládne „smartík“ stovku za slušných 9,5 s a na dálnici se rozjede až na elektronicky omezených 170 km/h.

Ruku v ruce se zlepšením dynamiky přichází tvrdší tlumiče a 30mm snížení světlosti. Vzhled zevnějšku i kabiny auta vylepšují díly z karbonu, stejně jako speciální lak karoserie „gun metal“. Odvod horkého vzduchu od zesílených brzd zajistí otvory v blatnících, dvě koncovky výfuku, sportovní volant a alcantarou čalouněná sedadla už patří k příjemným drobnostem.

Brabus Ultimate High Voltage

Z trošku jiného soudku než Brabus Ultimate R je dost podobně označený vůz Ultimate High Voltage. Základem je opět Smart Fortwo, po benzinovém tříválci ale není ani památky. Pod dno kufru se nastěhovalo pohonné ústrojí od firmy Tesla Motors – ano, tenhle Brabus je elektromobil. A ne ledajaký.

Motor disponuje točivým momentem 280 Nm, jenž je k dispozici od nulových otáček, spolu s výkonem 61 kW (82 k) zrychlí z nuly na 60 km/h za 3,7 s a jeho maximální rychlost je omezena na 130 km/h. Stejně jako Brabus Tesla Roadster, i Smart Ultimate High Voltage může díky propracované akustické simulaci znít jako auto s benzinovým osmiválcem, závodní speciál nebo dopravní prostředek vzdálené budoucnosti.

Smart má díky Li-Ion bateriím akční rádius 100 km a o co nejlepší stabilitu na silnici se starají osmnáctipalcové pneumatiky, které mají vpředu rozměr 205/35 a vzadu 235/30. Stylingovým i funkčním (lepší aerodynamika) doplňkem jsou kryty litých kol z plexiskla, podvozek je osazen sportovní sadou tlumičů a pružin s možností výškového seřizování, která se přizpůsobuje změněné váze auta.

Brabus Ultimate High Voltage má zatím povahu konceptu, nebo chcete-li prototypu a zatím nebylo rozhodnuto, zda se bude v nějaké menší sérii vyrábět.


Michal Fokt
Diskuze (1)