Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brexit prý těžce zasáhne britský automobilový průmysl

redakce AUTO.CZ
Diskuze (24)
Britský automobilový průmysl čeká prudký propad v případě, že Spojené království v rámci odchodu z EU ztratí přístup k jednotnému evropskému trhu. Uvedl to podle listu Financial Times šéf německého sdružení automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann.

Dodal, že automobilky by v takovém případě pravděpodobně přesunovaly výrobu z Británie do východoevropských zemí s nízkými náklady.

"Pokud nastane tvrdý brexit, uvidíme přesun do střední a jihovýchodní Evropy," uvedl Wissmann, který v minulosti zastával rovněž funkci německého ministra dopravy. Dodal, že země jako Slovensko a Polsko "jsou velmi atraktivní, mají nízké náklady na pracovní sílu a jsou součástí EU".

Wissmann dále předpověděl, že žádná automobilka se za současné situace neodhodlá k velkým investicím v Británii. "Čím déle období nejistoty potrvá, tím déle se budou lidé zdráhat investovat," uvedl.

V podnikatelském sektoru panují obavy z toho, že britská vláda se přístupu k jednotnému evropskému trhu v rámci jednání o odchodu z EU vzdá, aby získala zpět kontrolu nad svými hranicemi. Podle Bruselu si Británie zachová přístup k jednotnému evropskému trhu pouze v případě, pokud bude nadále umožňovat volný pohyb obyvatelům EU.

Šéf japonské automobilky Nissan Carlos Ghosn nedávno pohrozil zastavením investic do závodu v severoanglickém Sunderlandu, pokud mu vláda nedá záruky odškodnění za případné negativní dopady brexitu na vývoz z Británie. V pátek se Ghosn sešel s britskou premiérkou Theresou Mayovou, která ho ujistila, že její vláda bude automobilový průmysl v Británii i nadále podporovat.

V uplynulých několika desetiletích zahraniční investice přicházející zejména z Německa vedly k výraznému nárůstu výroby britského automobilového sektoru. Německá automobilka BMW například v Británii zaměstnává kolem 8000 lidí a loni zde vyrobila přes 200.000 vozů Mini. To představovalo téměř 12 procent celkové produkce aut ve Spojeném království, napsal list Financial Times.

Wissmann varoval, že Británie by nyní mohla dopadnout podobně jako Itálie, kde se roční výroba osobních automobilů propadla na současných 500.000 vozů ze zhruba dvou milionů před dvěma desetiletími. "Pokud se chce Spojené království vyhnout osudu italského automobilového průmyslu, musí se postarat u udržení plného přístupu k jednotnému trhu," uvedl.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (24)
18. 10. 2016 16:08
Re: Nevidel bych to tak tragicky.
Jenže v EFTA budou stejně přejímat legislativu EU, akorát ztratí hlasovací práva. Britové například chtějí zůstat v EASA. Pokud opustí EU, tak tam sice budou moci mít své lidi, ale nebudou moci o ničem hlasovat. Jen to pak pěkně přejmou, k čemuž by je vázala smlouva. Norsko je v téhle pozici.
18. 10. 2016 15:49
Re: Naprosty blabol
UK může být významný trh, otázka však je, jestli by ty továrny dokázalo uživit. A teď si vem, že by tam musely montovat značnou část modelového portfolia, pokud ne celé. Opravdu pochybuji, že by to udělala byť jen jediná skupina. Clo nebude zase tak vysoké. Byl by to zajímavý projekt, taková továrna skupiny Volkswagen, která by montovala všechno od Citigo po Panameru.
18. 10. 2016 15:31
Re: EU
Pokud si dobře vzpomínám, z USA se ozvalo, že s nimi nebudou jednat, dokud jsou členy EU. A svůj odchod oddalují, protože doufají, že se obmění vlády hlavních hráčů a dostanou lepší podmínky. Nakonec USA to můžou chtít udělat hopem, aby přitlačily na EU, což by, pokud by uspěly, samozřejmě negovalo výhodu UK. Brity čeká hodně, hodně vyjednávání.

Tohle by mohlo vyhovovat Bentley a Rolls Royce (musel bych se podívat na čísla, ale umím si to představit), možná i Jaguaru, ale ne ostatním větším hráčům, kteří mají v UK továrny. Mají zásobovat EU. Nezačnou ta auta najednou vozit do USA, které zásobují hlavně z továren v Severní Americe.
18. 10. 2016 07:30
Re: Já si myslím,
Nechaj, ČR obnovuje výrobu Velorexov...
Avatar - euro89
18. 10. 2016 06:01
Nevidel bych to tak tragicky.
Krome vlastniho Commonwealthu se muzou britove vratit zpatky do EFTA, ktere dle meho nazoru ani nemeli opustet, protoze se dlouhodobe jevi jako lepsi a opravdu fungujici spolecenstvi, ktere zaroven clenskym statum nebere vlastni suverenitu.
Brexit rozhodne nebyl poslednim exitem ze sparu bruselske diktatury a naopak bych si tipnul, ze v dlouhodobejsim horizontu muze pocet clenskych zemi i celkovy vyznam konkurencniho EFTA po letech opet stoupnout.