Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Budeme jezdit na čpavek? V Japonsku zkoumají alternativu k fosilním palivům

Marek Bednář
Diskuze (20)

Využití amoniaku jako paliva není nový nápad, japonská univerzita se však zabývá jeho spalováním v moderních motorech. Zjistila, jak ho správně rozvířit, a výzkum dále probíhá.

O spalování syntetických paliv či třeba vodíku je řeč v poslední době relativně často, ovšem je ještě jedna možnost, na co mohou motory běžet – na amoniak. Už v loňském červenci čínský GAC ohlásil, že spolu s Toyotou úspěšně otestoval spalování čpavku v motoru. Nyní tokijská Univerzita Sophia ohlásila, že dokázala přimět čpavek efektivně hořet ve spalovací komoře.

Amoniak, plyn s chemickým vzorcem NH3, neobsahuje uhlík, a tedy jeho spalování neprodukuje uhlíkaté emise. Je hořlavý, ale není snadné ho zapálit. Aby to bylo možné, univerzita se zaměřila na zlepšení víření v sacím traktu, aby bylo spalování efektivnější.

Video se připravuje ...

Víří-li směs vzduchu s čpavkem v sání a při nasávání do spalovací komory správným způsobem k tomu, aby byla homogenní, zlepšuje to zapalování a snižuje emise díky lepšímu spálení celého obsahu válce.

Zda se správně povedlo nastavit víření směsi, univerzita zkoumala pomocí tzv. optického jednoválcového motoru, do nějž se dívala vysokorychlostní kamera zrcátkem zespoda skrz skleněný píst ve skleněném válci. Aby byl pohyb směsi ve válci lépe viditelný, byla do sání přidána trocha mikroskopických částic oxidu křemičitého.

Výzkumníci zjistili, že určitý druh spirálovitého sacího kanálu způsobil ve spalovací komoře to správné víření pro efektivní a co nejčistší spalování. Následovat budou pokusy na téma spalování čistého čpavku a čpavku smíchaného s benzínem.

Ovšem, že bychom na benzinkách během pár měsíců začali běžně vídat nové stojany s amoniakem, je nepravděpodobné. Jeho spalné teplo je 22,5 MJ/kg, tedy zhruba polovina oproti motorové naftě, a jeho výhřevnost je ještě o něco menší. Navíc, i když se vyskytuje i v přírodě, běžně se průmyslově vyrábí syntézou vodíku s dusíkem.

Nápad použít čpavek jako palivo není nový. V 19. století probíhaly experimenty se čpavkovými motory v lokomotivách, kde se však přímo nespaloval, a za druhé světové války na něj v Belgii jezdily autobusy.

Marek Bednář
Diskuze (20)

Doporučujeme

Avatar - JirkaVejrazka
20. 4. 2024 10:08
Re: Bezva nápad
Uz bohuzel nema zadny smysl na to individuum reagovat. Jeho prispevky jsou cim dal tim zmatenejsi a uz si ani nepamatuju kdy naposledy napsal neco konstruktivniho.
20. 4. 2024 09:19
Re: Pravděpodobně nebudeme
dobre pises. len mi tam chyba zaver. je to cele kravina :)
Avatar - Mikesus
19. 4. 2024 22:20
Re: Bezva nápad
Nn on je Jirka :-[]
Avatar - lamal
19. 4. 2024 14:31
Re: Pravděpodobně nebudeme
Tvoja dedukcia z clanku je kravina a nie vplyvy CO2 a NO2. Si fakt diletant.
Avatar - Roman Horký
19. 4. 2024 13:48
Re: Pravděpodobně nebudeme
Co to meleš? Jestli to myslíš vážně tak na mě raději nereaguj protože jsi hloupý. Vlivy CO2 i NO2 na živé organismy jsou dávno dostatečně prozkoumány.