Budoucnost Renaultu Scénic je nejistá. Přijde místo MPV další SUV?
Renault sice býval někdejším pionýrem v oblasti velkoprostorových aut, jeho modely Espace a Scénic byly v rodinách nadmíru oblíbené, v posledních letech ale musí řešit klesající zájem zákazníků o tento typ automobilu. Proto se ve Francii řeší, zda se dnešní MPV Scénic ještě vůbec dočká přímého nástupce, plánovaného nejdříve pro rok 2022.
„Pro následující generaci se ptáme: budeme mít jen SUV, nebo budeme mít i MPV? Odpověď zatím stále nemáme,“ přiznává šéf značky Renault Thierry Bollore. Zároveň však dodává, že by bylo zajímavé mít v nabídce i něco jiného než SUV.
Obětí případného rozhodnutí ve prospěch SUV by mohl být model (Grand) Scénic. Ten kdysi býval nadmíru populárním vozem, který v roce 2004 dosáhl v Evropě na více než 319.000 prodaných kusů. S dalšími léty ale jeho prodeje postupně klesaly, v poslední době se drží nad 100.000 exempláři ročně. Rok 2016 a tehdejších 79.300 prodaných kusů byl výjimkou, Scénic tenkrát procházel mezigenerační proměnou, což prodeje vždy ovlivní.
Scénic je tak krásným příkladem toho, jak zájem o velkoprostorové vozy na starém kontinentu klesá a zákazníci místo toho dávají raději přednost různým crossoverům nebo SUV. Na tento trend ostatně reagoval i Scénic, když se v nejnovější generaci více zaměřil na styl. Dostal tak v základu 20palcová kola a design bližší crossoveru. „Pracovali jsme s tvary, protože MPV se zákazníkům často moc nelíbila,“ vysvětluje vedoucí evropské divize Renaultu Jean-Christophe Kugler.
Renault je zatím s dosahovanými prodeji spokojen, v následujících letech se to ale může změnit. „Dnes jsme spokojeni, jak si Scénic vede, segment se ale mění s každým rokem. Zatím však očekávání našich zákazníků splňujeme,“ tvrdí Thierry Bollore.
Pokles prodejů kompaktních MPV se navíc může pomalu dostat na své dno, stále totiž bude existovat určitá skupina zákazníků, pro kterou bude velkoprostorové auto ideální volbou a nic jiného chtít nebude. To už je vidět mezi velkými MPV, která si drží stabilní prodeje. Zástupci segmentu, kteří zůstali, jako Seat Alhambra nebo Volkswagen Sharan, z toho těží, kvůli užší konkurenci na ně zbývá více zákazníků, a tak třeba španělské MPV hlásilo loni rekordní prodeje, navzdory svému věku.
Něco podobného se přitom může stát také v kategorii středně velkých MPV, což není úplně vyloučeno. Ostatně Jean-Christophe Kugler přiznává, že loajalita klientů Scénicu je vysoká. Je však otázkou, zda vydrží i v následujících letech. A tak zůstává budoucnost Scénicu otevřená.
Za nás jen dodáváme, že MPV nadále bereme jako ideální volbu auta pro rodinu, a tak doufáme, že takových vozů zůstane na trhu dostatek. Nebo máte jiný názor?