Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Buggyra MK 002 již jezdí…

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Po představení závodního kamionu z loňské sezóny Buggyra MK001 a letošní Tatry Jamal EVO III vám přinášíme první technické informace o stroji Buggyra MK002...

Buggyra Racing Team (BRT) připravuje pro letošní sezónu nasazení dvou strojů. Třetí stroj, loňský typ MK001, pokud se vůbec zúčastní, pojede jen několik málo závodů. Loňský typ má totiž technicky s letošním typem MK002 poměrně málo společného. Bylo by tedy potřeba na servisování vyčlenit kapacity zvlášť (jiná servisní technika, jiné náhradní díly), což by při účasti v celém seriálu znamenalo neúměrné zvýšení nákladů.

Jedničkou stáje bude nadále Gerd Körber. Druhý stroj bude pilotovat David Vršecký, který závodil v týmu Martina Koloce již v roce 1998. Vůz ve stříbrné barvě bude patřit Körberovi, modrý vůz bude řídit Vršecký.

Tým Buggyra v úterý minulého týdne na mosteckém okruhu testoval. Bylo to zřejmě poslední z několika již proběhlých testování na území republiky. Testů se zúčastnil pouze jezdec David Vršecký. Gerd Koerber se zúčastní až dalšího dolaďování na okruzích v jižní Evropě.

Při úterním testování se ladily již jen některé parametry, především na motoru, který ještě vypouštěl příliš černého dýmu, což při závodě znamená pro jezdce černou vlajku, tj. vyloučení ze závodu. Na konci testů tým s uspokojením konstatoval, že se zlepšila jak rychlost, tak i spolehlivost nových strojů. Cesta k tomuto stavu však nebyla lehká. Pří předešlých testech se objevovaly závady elektroniky motoru, komplikace se softwarem brzdového systému a také se muselo značně upravovat „téměř nemožné“ nastavení řídící jednotky motoru a převodovky.

Jedno z testování na autodromu v Mostě jsme navštívili. Jezdci tam testovali oba dva exempláře tohoto nového speciálu. Z této návštěvy vám přinášíme několik fotografií za článkem. Šlo tehdy především o vyladění podvozku. Také toto testování neprobíhalo hladce, pro nastalé obtíže při nastavování nových tlumičů musel být dokonce povolán ze dne na den z Las Vegas do Mostu konstruktér tlumičů.

Pokud se však mluví o novém typu MK002, je třeba to brát vážně - z původního typu zůstalo jen 6-7% dílů. Vůz má stejné některé díly zadní nápravy, spojovací hřídele a některé díly budky. Koncepčně vůz vychází z loňského, každá skupina vozu však prošla poměrně zásadní změnou. Změny vychází ze změny předpisů a ze zkušeností získaných s vozem MK 001 v sezóně 2001. Pokročilo rovněž zpracování vozu v počítačových CA (Computer Aided) technologiích.

Rám

Rám je nově koncipovaný, lehčí, jednodušší konstrukce, přičemž jeho parametry se výrazně zlepšily. Díky pokroku při aplikaci CA technologií se daří najít optimální kompromis mezi hmotností a pevností. Rám je nyní tvořen jednoduššími podélníky a odpadla masivní spodní deska, takže rám netvoří jakousi „vanu“. V rámu MK001 byly integrální součástí konstrukce rámu nádrže na vodu (cca 200 litrů) a chladiče. Rám byl tudíž příliš členitý, dá se říci, že měl mnoho náhlých přechodů a „vrubů“. To zřejmě způsobovalo trhliny v rámu způsobené namáháním. Navíc nádrže uvnitř korodovaly. Voda využívaná při jízdě na postřik brzd a chladičů pak byla smíšená se rzí, což samozřejmě nepůsobilo dobře v provozu, ani při údržbě. Byly též přemístěny vzduchojemy. Na MK001 se při závodech stalo, že vzduchojem byl uražen při kolizi trubkovou konstrukcí boční ochrany.

Nápravy

Přední náprava je zcela nová. Pětiprvkové zavěšení tvoří dva paraleogramy na podélné vedení a Panhardská tyč na vedení příčné.

Zadní náprava je vedena čtyřprvkovým závěsem. Těleso nápravy je upravené ze sériového, avšak je z lehčího materiálu. Nové jsou náboje kol. Celková hmotnost zadní nápravy je 47 kg vč. náboje.

Brzdy byly doplněny o elektronickou regulaci Knoor Bremse EBS, kde je elektronikou každé kolo řízeno zvlášť. Tým Buggyra však použil především hardware tohoto brzdového systému, elektronické moduly si konstruuje a vyrábí/upravuje sám. Za zmínku stojí jistě příhoda z testování této elektroniky v lednu, kdy Jezdec David Vršecký vylétl na Mosteckém autodromu z tratě a přes širokou pískovou zónu a masivní zábrany z pneumatik se dostal až na svodidla. Více se o této příhodě můžete dočíst na stránkách www.buggyra.com, kde jsou také fotografie.

Velké rozdíly jsou v nastavení podvozků pro oba jezdce. Zatímco David Vršecký má nastavení poměrně obvyklé, Gerd Körber má tvrdší nastavení, a některé zvláštnosti, jako například rozdělení brzdného účinku z velké části na přední nápravu. Rozložení hmotnosti na nápravy je 54//46, variabilnost podvozku dovoluje jít až na hodnoty 48/56.

Převodovka

je stejná, jako v sezóně 2001, pětistupňová sekvenční ZF HP600. Jen řazení se přemístilo z pod volantu na volant.

Telemetrie

zůstává stejná, má 127 kanálů. Loni bylo využíváno 96 kanálů. Letos jich však zřejmě nebude využíváno tolik, protože některé hodnoty byly sledovány kvůli vývoji vozu.

Motor

Vozy budou od modelu MK 001 odlišné také motorem, který je upraven podle nových předpisů. Ty totiž přikázaly montovat restrikitor, což v minulé sezóně nebylo pro skupinu SRT A, kde jezdila i Buggyra, přikázáno. Letos se „restriktorová“ skupina SRT B a skupina SRT A sjednotila v jedinou SRT. Restriktor snížil výkon motoru a v souvislosti s tím odpadly boční chladiče před zadními koly. Motor je vlastní konstrukce, pro letošní rok označovaný jako Gyrtech MK 12/002-Rt11. Buggyra Technology Center vyvíjí vlastní hlavy válců, ale dosud se nepodařilo zcela vyřešit problémy s jejich praskáním, především kolem ventilů/vstřikovačů, a tak se dále používají čtyřventilové hlavy modifikované z motoru Caterpillar C12.

Budka, karosérie

Opět se vychází ze sériové budky AD100 (Daewoo-Avia D60/90). Oproti loňské ocelokompozitové konstrukci je letos konstrukce zjednodušená. Ocelové a kompozitové výztuhy samonosné ocelové budky jsou řešeny úsporněji, čímž došlo k dalšímu snížení hmotnosti tohoto celku o cca 40 kg (Oproti sériovému provedení měla loňská budka o 100 kg méně). Z kompozitu je i zadní stěna budky. Plánuje se použití plastového čelního skla, což přinese úsporu dalších 16 kg. S jeho výrobou jsou však problémy kvůli poměrně značnému poloměru zakřivení skla ve dvou rovinách. Zcela změněn byl i motorový tunel, protože je vzduch k motoru (turbodmychadlům) a chladičům nasáván přední částí vozu. V minulé sezóně byl vůz konstruován pro nasávání vzduchu k turbodmychadlům nad střechou okolo zadní stěny budky. Tunel je tudíž větší a na jezdce zbylo méně prostoru na šířku. Přesto se poloha jezdce oproti loňskému roku zlepšila, protože konstrukce a výztuhy budky jsou vedeny jinak a řidič může být umístněn v optimálnější poloze. Pouze výhled přes sloupek je zhoršený (koneckonců jako i u sériového vozu), protože sedadlo je nyní blíže ke dveřím. Proto i trubka ochranného rámu zasahuje až do vnitřní kevlarové strany dveří. Pro uložení budky byly použity i menší, tudíž lehčí, silentbloky oproti minulému roku.

Budka byla posunuta maximálně vzad, tj. na předepsané minimum 2040 mm před zadní nápravu. Minulý rok byla v tomto ohledu rezerva okolo 200 mm. Došlo i k mírnému posunu budky dolů, na minimum tj. 1000 mm mezi podlahou a vozovkou, jak určují řády FIA.

Karosérie z laminátů ještě není zcela hotová. Základní návrh provedl Václav Král. Avšak pro lepší využitelnost ploch na reklamy sponzorů byl tvar týmem BRT a především Martinem Kolocem, výrazně upraven. Aerodynamickou optimalizací v tunelu prošly boky, byla použita maketa 1:5.

Oficiální představení nových vozů Buggyra MK002 proběhne tento týden ve čtvrtek (2. května).

František Pova

foto Pavel Doseděl

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)