Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Červenec na Veterán.auto.cz: Historické výlety do USA, Itálie, Ruska i Asie

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V červenci na Veterán.auto.cz pokračovala sága Cadillacu Eldorado a podívali jsme se také k Fordu – a to dokonce hned třikrát.

Cadillac Eldorado se vyráběl až do roku 2002 a během nepřetržitého vývoje se dočkal jedenácti hlavních generací a spousty modernizací. Ve druhém díle našeho přehledu jsme se věnovali létům 1957-1960, konkrétně třetí a čtvrté řadě. Baculaté barokní tvary byly nahrazeny štíhlejšími a v nejslavnějším modelovém roce 1959 narostly zadní ploutve na jeden metr. A nejen u Eldorada, nýbrž u všech řad Cadillaců z této sezóny.

Ve stejné době přišel na svět i Ford Galaxie. Evropanům rozhodně není tak známý jako slavnější Thunderbirdy, Mustangy, či třeba GT40, abychom zůstali v USA. Jenže během patnácti let jich vzniklo mnoha podobách skoro 7 milionů kusů. Během tohoto období přišly na svět čtyři generace a pod kapotami se objevily řadové šestiválce i americká klasika: motory V8. Karosářské varianty sahaly od kupé přes kabriolety až po kombi - a auta vždy měla americkou standardní velikost, tedy délku hodně přes pět metrů. Současné MPV Galaxy s ním pochopitelně kromě podobného názvu nemá vůbec nic společného. To Ford Festiva je z úplně jiného soudku. Maličké autíčko z druhé poloviny 80. let vyvinula Mazda, vyráběla ho také jihokorejská Kia a dodnes vzniká v Íránu, nese logo společnosti Saipa.

Italské Ferrari se v počátcích své historie věnovalo stavbě hlavně závodních strojů. Tím byl i typ 340 MM. Otevřené spidery doplnily uzavřené verze. Ano, v karosárně Pininfarina (kde také jinde?) vznikla trojice úhledných kupé. Postupně dostala místo vidlicového dvanáctiválce 4,1 l větší motor s objemem 4,5 litru z monopostu F1 typu 375. Dnes nepředstavitelné! Vozy závodily v Carrera Panamericana, v Le Mans i Spa. Dva ze tří kusů se dochovaly dodnes, oba jezdily v USA, prošly mnoha přestavbami včetně zástavby amerického vidlicového osmiválce. A vrátily se naštěstí do takřka původního stavu. Jeden z nich je nyní v Argentině.

Z USA do Ruska to není daleko, pokud jste geograficky na správném místě. Jenže, výrobce automobilů Moskvič sídlil v samotné metropoli. Jeho brány se definitivně zavřely před jedenácti lety a poslední modely představovala řada 2141/2142 a odvozené užitkové verze. Všechny měly motory v přídi a pohonem předních kol. Jako dárce orgánů, konkrétně karoserie posloužila pro změnu francouzská Simca 1307/1308. Moskviče dobře známe i z našich silnic a Aleko, jak se jmenovalo na Západě, se u nás prodávalo též. Jenže, moskevská továrna nebyla schopna v devadesátých letech zareagovat na politické i společenské změny, kvalita vozů rapidně klesala a nakonec jí zlomila vaz.

Cadillac Eldorado (1957–1960) - Luxus bez hranic

Koncem padesátých let vrcholila v Americe móda velkých vozů s ploutvemi na zádi a Cadillac Eldorado mezi nimi obzvláště vynikal. Na tomto místě si připomeneme třetí a čtvrtou generaci z let 1957 až 1960. O generacích se dá hovořit jen s rezervou, neboť většinou šlo jen o změny designu přídě a zádě. K těm ostatně docházelo každoročně. Do modelového ročníku 1957 vstoupilo Eldorado...

Celý článek: Cadillac Eldorado (1957–1960) – Luxus bez hranic

Ferrari 340/375 MM Berlinetta Competizione (1953) – Z Mille Miglia do Le Mans

Ferrari se pokusilo v Le Mans 1953 konkurovat Jaguaru a Lancii. Nepovedlo se. Pininfarinova kupé 340/375 MM však mají zajímavé osudy. Na základě roadsteru Ferrari 340 MM vznikla v roce 1953 u Pininfariny tři kupé. Jaký je význam jejich označení: číslo představuje zaokrouhlený objem jednoho válce, poslední dvě písmena značí slavný italský závod Mille Miglia. Historie trojice půvabných...

Celý článek: Ferrari 340/375 MM Berlinetta Competizione (1953) – Z Mille Miglia do Le Mans

Ford Galaxie – návštěva z kosmu (1. část)

Velké modely Ford Galaxie se vyráběly v letech 1959 až 1974. Ve čtyřech generacích vzniklo neuvěřitelných 6 895 312 vozů. Druhá polovina padesátých let byla ve znamení úspěchů amerických vozů s modrým oválem na přídi. V roce 1955, kdy se začaly vyrábět sportovní Thunderbird a rodinný Fairlane, získal Henry Ford II prestižní ocenění časopisu Time jako Marketing Man of the Year...

Celý článek: Ford Galaxie – návštěva z kosmu (1. část)

Ford Galaxie – návštěva z kosmu (2. část)

Ve třetí generaci se Galaxie rozloučila s listovými péry vzadu. Čtvrtá používala podvozek s delším rozvorem. Nástupcem se stal model LTD. V letech 1959–61 používal Ford název Galaxie pro špičkové modely kategorie full-size, tedy velkých rodinných vozů. V roce 1962 bylo ke jménu Galaxie přidáno číselné označení 500 a 500/XL, kde XL znamenalo nejvyšší úroveň výbavy. S příchodem...

Celý článek: Ford Galaxie – návštěva z kosmu (2. část)

Mazda 121, Ford Festiva, Kia Pride a Saipa Pride – Pyšně a na dlouhá léta

V žebříčcích nejprodávanějších modelů naší planety se běžně objevuje auto, které většina Čechů nezná a mnozí čtenáři se na něj ptají: íránská Saipa Pride. Odkud se tento vůz vzal a proč o něm vlastně píšeme na Veterán.auto.cz? Inu, nebývá zvykem, abychom se věnovali něčemu z aktuální produkce, jenže do veteránského věku jeho původní verzi moc nechybí, objevila se už před sedmadvaceti...

Celý článek: Mazda 121, Ford Festiva, Kia Pride a Saipa Pride – Pyšně a na dlouhá léta

Moskvič 2141 (1986-2002) - Labutí píseň s francouzskými kořeny

Moskvič 2141 byl prvním vozem značky s pohonem předních kol. A stal se také tím úplně posledním, v roce 2002 se výrobní linky nadobro zastavily. Moskevská automobilka proslula svými robustními, spolehlivými a levnými vozy i v západních zemích a v dálkových maratonech. V šedesátých a na začátku sedmdesátých let minulého věku slavily značné úspěchy, vesměs však šlo o automobily...

Celý článek: Moskvič 2141 (1986-2002) - Labutí píseň s francouzskými kořeny

Aleš Dragoun
Diskuze (0)