Český trh v červenci 2010: Trh ve třídě malých SUV letos roste o 45 %, vede Yeti
Duster v první desítce, Top 5 čítá celkem sedm modelů
Registrace malých a středních vozů do terénu oproti stejnému měsíci roku 2009 vzrostly o 14,8 %, z 856 na 983 kusů.
Yeti letos získal v aktuálním měsíčním pořadí další prvenství za 242 exemplářů. Druhé místo obsadil Hyundai ix35 se 141 kusy, přes stovku má ještě třetí Volkswagen Tiguan, který za Hyundaiem zaostal jen o 5 registrací (136). Na čtvrté příčce najdeme Nissan Qashqai s 53 novými vozy. Na páté místo se vešly celkem tři vozy: Audi Q5, Ford Kuga a Volvo XC60, stačilo jim k tomu pouhých 34 kusů. Duster od Dacie je již desátý, stále se však čeká na větší objem dodávek, takže teprve následující měsíce by měly ukázat skutečnou sílu tohoto modelu. Minulá novinka Mitsubishi ASX se protlačila na 17. příčku.
V meziročním srovnání lídrů tabulky jsou porovnatelní pouze čtyři soupeři, pokud tedy zahrneme i Yetiho. Ten má letos o 185 aut více (+324,6 %) a náleží mu tak rovněž titul Skokana roku. Volkswagen Tiguan vykazuje nárůst o 44,7 %, loni se prodalo 94 vozů. U ostatních členů rozšířené první pětky najdeme v této kolonce záporné znaménko. Počty Qashqaie klesly o -37,6 % (-32 aut). Audi Q5 má o -54,7 % méně (-41). Ford Kuga vykazuje pád -37 % (o dvě desítky kusů) a konečně Volvo XC60 hlásí -32 % (ztratilo 16 registrací).
Titul Skokana sebral Mazdě CX-7 znovu Yeti, její řady se i tak rozšířily o značných 200 %, z 6 na 18. Tuto velkou změnu opět můžeme přičíst nabídce vznětového motoru. Ve statistikách nalezneme ještě další model, který se zvedl o 100 %. Je to ale automobil, kterého se prodávají jednotky kusů a navíc je mimo pořadí: Land Rover Freelander (z jedné registrace na dvě). Největší meziroční propad zaznamenala končící první generace BMW X3 (-87,5 %), její počty klesly z 16 na pouhá dvě auta. Z Top 25 je nejhorší Kia Sportage (-75,6 %, ze 41 na 10), ale ta také prochází generační výměnou. To už se nedá říci například o Citroënu C-Crosser (-78,9 %, ten je stejně jako X3 mimo pořadí), Chevroletu Captiva (-69,6 %), či o Mercedesu GLK (-62,9 %)
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v červenci 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2010 | 1-7/2010 | 7/2010 | 1-7/2010 |
1. | Škoda YETI | 242 | 2497 | 24,6% | 27,9% |
2. | Hyundai ix35 | 141 | 671 | 14,3% | 7,5% |
3. | Volkswagen TIGUAN | 136 | 893 | 13,8% | 10,0% |
4. | Nissan QASHQAI | 53 | 655 | 5,4% | 7,3% |
5. | Audi Q5 | 34 | 326 | 3,5% | 3,6% |
5. | Ford KUGA | 34 | 323 | 3,5% | 3,6% |
5. | Volvo XC60 | 34 | 244 | 3,5% | 2,7% |
8. | Honda CR-V | 32 | 464 | 3,3% | 5,2% |
9. | Toyota RAV4 | 30 | 242 | 3,1% | 2,7% |
10. | Dacia DUSTER | 26 | 55 | 2,6% | 0,6% |
11. | BMW X1 | 22 | 288 | 2,2% | 3,2% |
12. | Hyundai SANTA FE | 21 | 137 | 2,1% | 1,5% |
13. | Renault KOLEOS | 19 | 103 | 1,9% | 1,1% |
14. | Mazda CX-7 | 18 | 301 | 1,8% | 3,4% |
14. | Subaru FORESTER | 18 | 222 | 1,8% | 2,5% |
16. | Chevrolet CAPTIVA | 14 | 122 | 1,4% | 1,4% |
17. | Kia SORENTO | 13 | 228 | 1,3% | 2,5% |
17. | Mercedes-Benz GLK | 13 | 131 | 1,3% | 1,5% |
17. | Mitsubishi ASX | 13 | 20 | 1,3% | 0,2% |
20. | Suzuki GRAND VITARA | 12 | 183 | 1,2% | 2,0% |
21. | Mitsubishi OUTLANDER | 11 | 182 | 1,1% | 2,0% |
22. | Kia SPORTAGE | 10 | 174 | 1,0% | 1,9% |
23. | Nissan X-TRAIL | 7 | 49 | 0,7% | 0,5% |
23. | Peugeot 4007 | 7 | 74 | 0,7% | 0,8% |
25. | Lada NIVA | 5 | 71 | 0,5% | 0,8% |
- | Ostatní modely | 18 | 303 | 1,8% | 3,4% |
- | CELKEM | 983 | 8958 | 100,0% | 100,0% |
Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 45,7 %, z 6.147 na 8.958 vozů. Pořadí po sedmi měsících dominuje pochopitelně Yeti (2.497, podíl 27,9 %), druhý je Tiguan (893, 10 %) před Hyundaiem ix35 (671, 7,5 %). Následuje Nissan Qashqai (655, 7,3 %) a na páté příčce najdeme Hondu CR-V (464, 5,2 %).
Tiguan se zlepšil oproti loňsku o 30,9 % (o 211 vozů více), Qashqai o 59,4 % (+244). Honda CR-V se naopak zhoršila (-21,5 %, o 127 aut méně). Yetiho ještě porovnávat nebudeme, neboť jeho nárůst je stále v řádu tisícovek procent. U Hyundaie ix35 si budeme muset na srovnatelné údaje ještě nějaký čas počkat.
U Škody Yeti činily vznětové motory v červenci 55,8 % registrací (135 kusů), Hyundai ix35 dosáhl méně: 48,2 % (68), VW Tiguan měl tento podíl tentokrát ještě menší: 46,3 % (63 vozů). Nissan Qashqai skončil na 32 %, 17 aut poháněly agregáty spalující naftu. Procento turbodieselových kočovníků je tedy opět z Top 5 nejnižší. Následují naopak přeborníci: Audi Q5 a Ford Kuga, oba s 97 % a 33 kusy, Volvo XC60 má dokonce sto procent.
Mezi velkými rozdělil duo BMW VW Touareg, trh ztratil čtvrtinu
Trh největších SUV a offroadů meziročně klesl tentokrát značně, o -25,2 %, z 278 na 208 registrací.
Mnichovské automobilce BMW tentokrát patří pomyslné zlato a bronz. Pro vítěznou X5 se rozhodlo celkem 32 zákazníků, pro třetí X6 o jedenáct méně. Mezi nimi je VW Touareg (27), třetí příčka je navíc sdílená, je na ní ještě Volvo XC90. První pětku uzavírá Audi Q7 se 14 vozy. Proslulý Mercedes G najdeme znovu velmi vysoko: na devátém místě s devíti kusy. Všechny patří do lehkých užitkových, jednalo se tedy s největší pravděpodobností o fleetovou dodávku.
V meziročním srovnání si X5 pohoršila o -37,3 % (loni 51 aut). Registrace Touaregu jsou lepší o 42,1 % (z 19). Počty X6 spadly ještě více než u její úspěšnější stájové kolegyně: o 14 vozů, tedy -40 %. Volvo XC90 má -12,5 % (-3 kusy), v tomto trendu pokračuje i Audi Q7, ztratilo přesnou třetinu, u něj tato hodnota představuje -7 aut z 21.
Titul Skokan roku vzhledem k nízkým objemům nových registrací udělujeme Mercedesu G. 31 let vyráběný klasik si ho prostě a jednoduše zaslouží, polepšil si z pouhého jednoho na již zmíněných 9 exemplářů, tedy o 800 %. Land Rover Discovery a čínský Shuanghuan CEO mají o 400 % více (z 1 na 5 kusů), Jeep Wrangler pak si polepšil o 350 % (z 2 na 9). Opačné nelichotivé prvenství náleží Lexusu RX se ztrátou -88,9 %. Jeho počty se propadly z devíti na jediný kus. Z první patnáctky je nejhorší Hyundai ix55 (-56,7 %, z 30 na 13).
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v červenci 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2010 | 1-7/2010 | 7/2010 | 1-7/2010 |
1. | BMW X5 | 32 | 289 | 15,4% | 14,3% |
2. | Volkswagen TOUAREG | 27 | 187 | 13,0% | 9,2% |
3. | BMW X6 | 21 | 235 | 10,1% | 11,6% |
3. | Volvo XC90 | 21 | 212 | 10,1% | 10,5% |
5. | Audi Q7 | 14 | 189 | 6,7% | 9,3% |
6. | Hyundai ix55 | 13 | 166 | 6,3% | 8,2% |
7. | Mercedes-Benz ML | 12 | 137 | 5,8% | 6,8% |
8. | Toyota LAND CRUISER | 12 | 140 | 5,8% | 6,9% |
9. | Jeep WRANGLER | 9 | 52 | 4,3% | 2,6% |
9. | Mercedes-Benz G | 9 | 26 | 4,3% | 1,3% |
11. | Porsche CAYENNE | 8 | 43 | 3,8% | 2,1% |
12. | Mercedes-Benz GL | 6 | 76 | 2,9% | 3,8% |
13. | Land Rover DISCOVERY | 5 | 23 | 2,4% | 1,1% |
13. | Mitsubishi PAJERO | 5 | 39 | 2,4% | 1,9% |
13. | Nissan PATHFINDER | 5 | 42 | 2,4% | 2,1% |
13. | Shuanghuan CEO | 5 | 6 | 2,4% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 4 | 160 | 1,9% | 7,9% |
- | CELKEM | 208 | 2022 | 100,0% | 100,0% |
Český trh v této kategorii se oproti prvním sedmi měsícům minulého roku nachází v kladných číslech. Získal 4,3 %, vykazuje 2.022 jednotek místo loňských 1.939.
V celkovém pořadí i nadále vládne duo BMW. Vede zatím X5 s 289 registracemi (podíl 14,3 %), druhý bavorák má 235 nových přírůstků (11,6 %), bronzové je Volvo XC90 (212, 10,5 %). Následuje Audi Q7 (189, 9,3 %) a pátý je jen těsně Volkswagen Touareg (187 vozů, podíl 9,2 %).
Počty BMW X5 vzrostly oproti loňsku o 9,9 % (z 263 o 26 kusů). X6 si pohoršila o 55 aut (z 290, tedy o -19 %). Volvo XC90 se zlepšilo o 39 registrací, respektive 22,5 %. Audi Q7 vykazuje navýšení +20,4 % (o 32 více). Volkswagen Touareg je rovněž v kladných hodnotách: +17,6 % a +28 kusů.
Podíly turbodieselů byly v červenci v této třídě následující: BMW X5 mělo skóre 1:31 ve prospěch naftových agregátů (96,9 %), Volkswagen Touareg s benzinovým motorem si koupili dva Češi (92,6 %) a BMW X6 má na kontě 17 aut s malým d na zádi (81 %). Volvo XC90 a Audi Q7 měly stoprocentní zastoupení přeplňovaných vznětových pohonných jednotek.
Mitsubishi L200 vládne pickupům v měsíčním i v ročním pořadí
Specifickou kategorii terénních pracantů vezmeme tentokrát jen velice krátce, v červenci se totiž prodalo pouhých 19 aut! Registrace tak klesly o takřka polovinu (-47,1 %), v ročním porovnání pád překročil čtvrtinu (-26,8 %).
Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v červenci 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2010 | 1-7/2010 | 7/2010 | 1-7/2010 |
1. | Mitsubishi L200 | 9 | 57 | 47,4% | 25,4% |
2. | Toyota HILUX | 6 | 53 | 31,6% | 23,7% |
3. | Nissan NAVARA | 3 | 35 | 15,8% | 15,6% |
4. | Ford RANGER | 1 | 32 | 5,3% | 14,3% |
- | Ostatní modely | 0 | 47 | 0,0% | 21,0% |
- | CELKEM | 19 | 224 | 100,0% | 100,0% |
Měsíčnímu i ročnímu žebříčku vévodí Toyota Hilux, v tom červencovém najdeme ale jen čtyři modely (ještě Hilux, Navaru a Ranger). Ostatní nebodovali, a to včetně Nissanu NP300. Roční pořadí je následující: L200, Hilux, NP300, Navara a Ranger, zbytek reprezentovaný značkami Mazda, Gonow a Isuzu je víceméně do počtu.