Český trh v dubnu 2010: Kategorii SUV vládne Yeti, Tiguan a ix35
Hyundai ix35 v menší třídě na nejnižším stupni vítězů, BMW X1 šesté
Registrace malých a středních vozů do terénu oproti stejnému měsíci roku 2009 vzrostly o pouhého 3,5 %, z 1.188 na 1.229 kusů. To je ve srovnání s březnovými +123,7 % značný rozdíl, ale nezapomeňme, že celý český trh se v dubnu meziročně propadl o 15 %. Škoda Yeti se objevila v žebříčku poprvé až loni v květnu, takže na tento výsledek ještě neměla vliv.
Yeti letos získal v aktuálním měsíčním pořadí další prvenství za 326 exemplářů, před ostatními ale neměl takový náskok. Druhé místo patří Volkswagenu Tiguan se 190 kusy, další už jsou pod stovkou. Třetí je v titulku zmíněný Hyundai ix35, kterému k jejímu dosažení chybělo jen 7 aut (93). Na čtvrté příčce najdeme Nissan Qashqai se 75 novými vozy a konečně na páté místo stačilo Hondě CR-V 62 kusů. Těsně pod Top 5 skončilo BMW X1, které si koupilo 47 domácích zákazníků.
V meziročním srovnání lídrů tabulky jsou porovnatelní pouze tři soupeři, navíc se střídavými úspěchy. Volkswagen Tiguan má jako jediný nárůst: o 71,2 % více než loni, kdy se prodalo 111 kusů. U Qashqaie počty klesly, má na kontě -19 automobilů, tedy o 20,2 % méně. Honda CR-V se nemůže pochlubit ani takovým výsledkem, pohoršila si o značných -60,5 %, respektive 95 aut. Před rokem zvítězila s celkovými 157 vozy.
Titul Skokana roku patří znovu Mazdě CX-7. Její registrace vzrostly o 89,5 %, z 19 na 36, již hodně obehranou písničkou je to, že hlavním důvodem je přítomnost vznětového motoru. Ve statistikách sice nalezneme jeden model, který si polepšil o plných 100 %, ale ten je mimo pořadí na 28. místě a bylo to pouze z jednoho kusu na dva. Je jím pro pořádek japonský crossover Infiniti EX. Největší meziroční propad zaznamenal jiný zástupce Hyundaie v této kategorii: řada Santa Fe. Letos její počty klesly ze 73 na pouhých 11 aut (-84,9 %), čeká se na faceliftované provedení.
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2010 | 1-4/2010 | 4/2010 | 1-4/2010 |
1. | Škoda YETI | 326 | 1287 | 26,5% | 27,2% |
2. | Volkswagen TIGUAN | 190 | 475 | 15,5% | 10,0% |
3. | Hyundai ix35 | 93 | 176 | 7,6% | 3,7% |
4. | Nissan QASHQAI | 75 | 417 | 6,1% | 8,8% |
5. | Honda CR-V | 62 | 255 | 5,0% | 5,4% |
6. | BMW X1 | 47 | 174 | 3,8% | 3,7% |
7. | Audi Q5 | 40 | 179 | 3,3% | 3,8% |
8. | Kia SORENTO | 38 | 122 | 3,1% | 2,6% |
9. | Ford KUGA | 37 | 163 | 3,0% | 3,4% |
10. | Mazda CX-7 | 36 | 187 | 2,9% | 4,0% |
10. | Subaru FORESTER | 36 | 136 | 2,9% | 2,9% |
10. | Volvo XC60 | 36 | 147 | 2,9% | 3,1% |
13. | Suzuki GRAND VITARA | 30 | 125 | 2,4% | 2,6% |
14. | Kia SPORTAGE | 27 | 139 | 2,2% | 2,9% |
15. | Mitsubishi OUTLANDER | 24 | 87 | 2,0% | 1,8% |
15. | Toyota RAV4 | 24 | 115 | 2,0% | 2,4% |
17. | Mercedes-Benz GLK | 20 | 72 | 1,6% | 1,5% |
18. | Citroën C CROSSER | 17 | 38 | 1,4% | 0,8% |
19. | Hyundai SANTAFE | 11 | 62 | 0,9% | 1,3% |
20. | Chevrolet CAPTIVA | 10 | 69 | 0,8% | 1,5% |
21. | Lada NIVA | 9 | 40 | 0,7% | 0,8% |
22. | Renault KOLEOS | 7 | 39 | 0,6% | 0,8% |
23. | Nissan X-TRAIL | 8 | 31 | 0,7% | 0,7% |
24. | Hyundai TUCSON | 6 | 92 | 0,5% | 1,9% |
24. | BMW X3 | 6 | 18 | 0,5% | 0,4% |
- | Ostatní modely | 14 | 82 | 1,1% | 1,7% |
- | CELKEM | 1229 | 4727 | 100,0% | 100,0% |
Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 40,8 %, z 3.358 na 4.727 vozů. Pořadí po třetině roku dominuje pochopitelně Yeti (1.287, podíl 27,2 %), druhý je Tiguan (475, rovných 10 %) před Qashqaiem (417, 8,8 %), Volkswagen kočovníka přeskočil. Následuje Honda CR-V (255, 5,4 %) a pátou příčku opět okupuje Mazda CX-7 (187, 4 %). Za ní je ale opravdu těsno, Audi Q5 má 179, Hyundai ix35 176 a BMW X1 174 kusů.
Tiguan se zlepšil oproti loňsku o 70,3 % (o 196 vozů více), Qashqai dokonce o 110,6 % (+219). Honda CR-V se naopak zhoršila (-35,4 %, o 10 aut méně). Mazda CX-7 má úplně ze všech nejvíce: +252,8 % (+134 kusů).
U Škody Yeti činily vznětové motory v dubnu 54,6 % registrací (178 kusů), VW Tiguan měl tento podíl tradičně vyšší, 72,6 % (138 vozů). Hyundai ix35 dosáhl méně než Tiguan, ale více než Yeti: 61,3 % (57), Nissan Qashqai skončil na 36 %, 27 aut poháněly agregáty spalující naftu. procento turbodieselových kočovníků je tentokrát z Top 5 nejnižší. I Honda CR-V měla více: 46,8 % a 29 kusů.
Mezi velkými zvítězila X5 s velkým náskokem
Trh největších SUV a offroadů meziročně klesl o takřka třetinu: přesně 33,2 %, ze 407 na 272 registrací. Mastodonti do těžšího či lehčího terénu se tak nemohou pochlubit stejnými výsledky jako jejich menší kolegové.
Pomyslné zlato a stříbro patří tradičně mnichovské automobilce BMW. Tentokrát se pořadí oproti předešlému obrátilo, zvítězila X5, pro kterou se rozhodlo celkem 61 zákazníků. Před ostatními má obrovský náskok, její sourozenec měl na kontě jen 25 aut. Jenže, v tabulce jej nalezneme až na třetím místě, protože svou příčku sdílí s Audi Q7 a Volvem XC90. Při rovnosti preferujeme abecední pořadí, takže je obří Audi před ním. Na pátém místě trůní Toyota Land Cruiser s 21 novými vozy, Hyundai ix55 se do Top 5 nevešel, je až šestý (20).
V meziročním srovnání si X5 polepšila o 22 % (loni rovných 50 aut), na dalších místech ale najdeme pády. Registrace X6 klesly o 13,8 % (z 29), BMW X6 si pohoršilo dost radikálně, o 43 vozů (-63,2 %) a Volvo XC90 má o 21,9 % méně (-7 kusů). Land Cruiser přináší přece jen optimističtější výsledky, získal 23,5 %, u něj toto číslo představuje +4 auta ze 17.
Titul Skokan roku bychom vzhledem k nízkým objemům nových registrací mohli udělit Infiniti FX (z 1 na 3, +200 %), podobný má i Land Rover Discovery (ze 2 na 4, tedy o 100 % více). Zůstaňme ovšem u relevantnějšího postupu, který má na svědomí Lexus RX (+57,1 %, ze sedmi na jedenáct exemplářů).
O opačné nelichotivé prvenství se dělí dva modely. Porsche Cayenne si pohoršilo z deseti o osm kusů, Nissan Murano z pěti na pouhý jeden. Oba borci mají tedy -80 %. Zajímavostí jsou také totožné výsledky s dubnem 2009 u Jeepu Grand Cherokee, Mercedesu G a Range Roveru Sport, byť při jejich objemech prodejů jich není zas takový problém docílit.
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2010 | 1-4/2010 | 4/2010 | 1-4/2010 |
1. | BMW X5 | 61 | 167 | 22,4% | 16,2% |
2. | Audi Q7 | 25 | 103 | 9,2% | 10,0% |
2. | BMW X6 | 25 | 128 | 9,2% | 12,4% |
2. | Volvo XC90 | 25 | 113 | 9,2% | 10,9% |
5. | Toyota LAND CRUISER | 21 | 68 | 7,7% | 6,6% |
6. | Hyundai ix55 | 20 | 106 | 7,4% | 10,3% |
7. | Mercedes-Benz ML | 19 | 65 | 7,0% | 6,3% |
8. | Volkswagen TOUAREG | 15 | 40 | 5,5% | 3,9% |
9. | Lexus RX | 11 | 41 | 4,0% | 4,0% |
10. | Nissan PATHFINDER | 10 | 29 | 3,7% | 2,8% |
11. | Mitsubishi PAJERO | 9 | 23 | 3,3% | 2,2% |
12. | Mercedes-Benz GL | 8 | 45 | 2,9% | 4,4% |
13. | Jeep WRANGLER | 6 | 31 | 2,2% | 3,0% |
14. | Land Rover DISCOVERY | 4 | 7 | 1,5% | 0,7% |
15. | Infiniti FX | 3 | 11 | 1,1% | 1,1% |
16. | Jeep GRAND CHEROKEE | 2 | 4 | 0,7% | 0,4% |
16. | Mazda CX-9 | 2 | 18 | 0,7% | 1,7% |
16. | Porsche CAYENNE | 2 | 10 | 0,7% | 1,0% |
19. | Iveco MASSIF | 1 | 3 | 0,4% | 0,3% |
19. | Mercedes-Benz G | 1 | 5 | 0,4% | 0,5% |
19. | Nissan MURANO | 1 | 6 | 0,4% | 0,6% |
19. | RANGE ROVER SPORT | 1 | 2 | 0,4% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 0 | 8 | 0,0% | 0,8% |
- | CELKEM | 272 | 1033 | 100,0% | 100,0% |
Český trh v této kategorii oproti první třetině minulého roku klesl v porovnání s loňským rokem zpět do záporných čísel, ztratil -10,1 %, vykazuje 1.033 kusů místo loňských 1.449.
V celkovém pořadí vede zatím X5 se 167 registracemi (podíl 16,2 %), svým pronásledovatelům včetně X6 notně utekla. Ta má 128 nových přírůstků (12,4 %). Za oběma produkty roztočené vrtulky začíná být opravdu husto. Třetí je Volvo XC90, které má na kontě 113 aut (10,9 %), následuje Hyundai ix55 (106, 10,3 %) a páté je Audi Q7 (103 vozů, podíl 10 %). Žebříček první pětky tedy zůstal stejný, jiné jsou jen kusy, podíly a rozdíly.
Počty BMW X5 vzrostly oproti loňsku o 13,6 % (ze 147 o dvacet kusů), X6 si pohoršila o 66 aut (ze 194, tedy o -34 %). Volvo XC90 vykazuje navýšení +36,1 % (o 30 více). Hyundai ix55 je rovněž v kladných hodnotách, byť menších (+10,4 %, +10). Audi Q7 se zlepšilo o 9 kusů, respektive o 9,6 %.
Podíly turbodieselů byly v dubnu v této třídě následující: u BMW X5 činily 98,4 % (60 vznětových, jen jeden zážehový). Audi Q7 vykazuje všechny vozy s pohonnými jednotkami TDI. BMW X6 mělo skóre 6:19 ve prospěch naftových agregátů (76 %). U Volva XC90 najdeme stejně jako v případě Audi podíl 100 %, to samé platí rovněž pro Toyotu Land Cruiser.
Terénní pickupy znají dalšího vítěze: Toyotu Hilux
Specifická kategorie terénních pracantů padá, ale tentokrát došlo k poklesu celkových registrací jen o tři, tedy o 7,3 % (loni 41, letos 38).
Nissan NP300 vyhrál v lednu, Ford Ranger v únoru, Mitsubishi L200 v březnu. Čtvrtý měsíc roku přinesl čtvrtého vítěze: Toyotu Hilux s 12 kusy. Druhé místo patří společně Nissanům Navara a NP300, kterým na něj stačilo 7 aut. Čtvrté je Mitsubishi L200 (6), dvojčata Ford Ranger a Mazda BT sdílejí společně pátou příčku se třemi vozy.
Vedoucí Hilux oproti předešlému roku získal +71,4 %, tehdy našlo nové majitele sedm kusů. Nissan Navara se propadl o čtyři vozy (-36,4 %), jeho užitkovější verze NP300 naopak jeden získala (+16,7 %). U L200 najdeme pokles -7 kusů a -53,8 %, Ranger a Mazda BT mají opět totožných +200 %, registrace obou stouply o dvě.
Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v dubnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2010 | 1-4/2010 | 4/2010 | 1-4/2010 |
1. | Toyota HILUX | 12 | 24 | 31,6% | 16,7% |
2. | Nissan NAVARA | 7 | 21 | 18,4% | 14,6% |
2. | Nissan NP300 PICKUP | 7 | 34 | 18,4% | 23,6% |
4. | Mitsubishi L200 | 6 | 35 | 15,8% | 24,3% |
5. | Ford RANGER | 3 | 23 | 7,9% | 16,0% |
5. | Mazda BT | 3 | 6 | 7,9% | 4,2% |
- | Ostatní modely | 0 | 1 | 0,0% | 0,7% |
- | CELKEM | 38 | 144 | 100,0% | 100,0% |
Za první čtyři měsíce roku 2010 se prodalo o 60 terénních pickupů méně než za stejné období loňského roku (144 oproti 204), ztráta tedy činí 29,4 %.
V celkovém pořadí drží vedení Mitsubishi L200 s 35 kusy (jeho podíl dosahuje 24,3 %). Druhý Nissan NP300 ztrácí už pouhý jeden (34 aut, 23,6 %). Následují Toyota Hilux s 24 vozy (16,7 %) a Ford Ranger s 23 (16 %). Registrace Nissanu Navara se zatím zastavily na čísle 21 a podílu ve třídě 14,6 %. Ostatní dva modely paběrkují, jinak jsou ale síly letos velmi vyrovnané.
V meziročním srovnání si všichni konkurenti kromě Rangeru pohoršili. L200 má o 27,1 % méně (-13 vozů), NP300 o 24,4 % (-11), Hilux o 25 % (-8) a Navara o 61,8 %! (-34 kusů). Pickup od Fordu vyráběný v Thajsku si necháme tradičně na konec: zlepšil se o 130 %, respektive třináct aut. Začátek loňského roku pro něj nebyl zrovna příznivý, ale nakonec absolutně triumfoval, byť tím nejtěsnějším možným rozdílem.