Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2010: Kategorii SUV vládne Yeti, Tiguan a ix35

Aleš Dragoun
Diskuze (87)
V dubnu 2010 došlo ve všech kategoriích terénních vozů k několika zajímavostem. Hyundai ix35 to v malých a středních SUV dotáhl již na bronz.

Hyundai ix35 v menší třídě na nejnižším stupni vítězů, BMW X1 šesté

Registrace malých a středních vozů do terénu oproti stejnému měsíci roku 2009 vzrostly o pouhého 3,5 %, z 1.188 na 1.229 kusů. To je ve srovnání s březnovými +123,7 % značný rozdíl, ale nezapomeňme, že celý český trh se v dubnu meziročně propadl o 15 %. Škoda Yeti se objevila v žebříčku poprvé až loni v květnu, takže na tento výsledek ještě neměla vliv.

Yeti letos získal v aktuálním měsíčním pořadí další prvenství za 326 exemplářů, před ostatními ale neměl takový náskok. Druhé místo patří Volkswagenu Tiguan se 190 kusy, další už jsou pod stovkou. Třetí je v titulku zmíněný Hyundai ix35, kterému k jejímu dosažení chybělo jen 7 aut (93). Na čtvrté příčce najdeme Nissan Qashqai se 75 novými vozy a konečně na páté místo stačilo Hondě CR-V 62 kusů. Těsně pod Top 5 skončilo BMW X1, které si koupilo 47 domácích zákazníků.

V meziročním srovnání lídrů tabulky jsou porovnatelní pouze tři soupeři, navíc se střídavými úspěchy. Volkswagen Tiguan má jako jediný nárůst: o 71,2 % více než loni, kdy se prodalo 111 kusů. U Qashqaie počty klesly, má na kontě -19 automobilů, tedy o 20,2 % méně. Honda CR-V se nemůže pochlubit ani takovým výsledkem, pohoršila si o značných -60,5 %, respektive 95 aut. Před rokem zvítězila s celkovými 157 vozy.

Titul Skokana roku patří znovu Mazdě CX-7. Její registrace vzrostly o 89,5 %, z 19 na 36, již hodně obehranou písničkou je to, že hlavním důvodem je přítomnost vznětového motoru. Ve statistikách sice nalezneme jeden model, který si polepšil o plných 100 %, ale ten je mimo pořadí na 28. místě a bylo to pouze z jednoho kusu na dva. Je jím pro pořádek japonský crossover Infiniti EX. Největší meziroční propad zaznamenal jiný zástupce Hyundaie v této kategorii: řada Santa Fe. Letos její počty klesly ze 73 na pouhých 11 aut (-84,9 %), čeká se na faceliftované provedení.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 4/2010 1-4/2010 4/2010 1-4/2010
1. Škoda YETI 326 1287 26,5% 27,2%
2. Volkswagen TIGUAN 190 475 15,5% 10,0%
3. Hyundai ix35 93 176 7,6% 3,7%
4. Nissan QASHQAI 75 417 6,1% 8,8%
5. Honda CR-V 62 255 5,0% 5,4%
6. BMW X1 47 174 3,8% 3,7%
7. Audi Q5 40 179 3,3% 3,8%
8. Kia SORENTO 38 122 3,1% 2,6%
9. Ford KUGA 37 163 3,0% 3,4%
10. Mazda CX-7 36 187 2,9% 4,0%
10. Subaru FORESTER 36 136 2,9% 2,9%
10. Volvo XC60 36 147 2,9% 3,1%
13. Suzuki GRAND VITARA 30 125 2,4% 2,6%
14. Kia SPORTAGE 27 139 2,2% 2,9%
15. Mitsubishi OUTLANDER 24 87 2,0% 1,8%
15. Toyota RAV4 24 115 2,0% 2,4%
17. Mercedes-Benz GLK 20 72 1,6% 1,5%
18. Citroën C CROSSER 17 38 1,4% 0,8%
19. Hyundai SANTAFE 11 62 0,9% 1,3%
20. Chevrolet CAPTIVA 10 69 0,8% 1,5%
21. Lada NIVA 9 40 0,7% 0,8%
22. Renault KOLEOS 7 39 0,6% 0,8%
23. Nissan X-TRAIL 8 31 0,7% 0,7%
24. Hyundai TUCSON 6 92 0,5% 1,9%
24. BMW X3 6 18 0,5% 0,4%
- Ostatní modely 14 82 1,1% 1,7%
- CELKEM 1229 4727 100,0% 100,0%

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 40,8 %, z 3.358 na 4.727 vozů. Pořadí po třetině roku dominuje pochopitelně Yeti (1.287, podíl 27,2 %), druhý je Tiguan (475, rovných 10 %) před Qashqaiem (417, 8,8 %), Volkswagen kočovníka přeskočil. Následuje Honda CR-V (255, 5,4 %) a pátou příčku opět okupuje Mazda CX-7 (187, 4 %). Za ní je ale opravdu těsno, Audi Q5 má 179, Hyundai ix35 176 a BMW X1 174 kusů.

Tiguan se zlepšil oproti loňsku o 70,3 % (o 196 vozů více), Qashqai dokonce o 110,6 % (+219). Honda CR-V se naopak zhoršila (-35,4 %, o 10 aut méně). Mazda CX-7 má úplně ze všech nejvíce: +252,8 % (+134 kusů).

U Škody Yeti činily vznětové motory v dubnu 54,6 % registrací (178 kusů), VW Tiguan měl tento podíl tradičně vyšší, 72,6 % (138 vozů). Hyundai ix35 dosáhl méně než Tiguan, ale více než Yeti: 61,3 % (57), Nissan Qashqai skončil na 36 %, 27 aut poháněly agregáty spalující naftu. procento turbodieselových kočovníků je tentokrát z Top 5 nejnižší. I Honda CR-V měla více: 46,8 % a 29 kusů.

Mezi velkými zvítězila X5 s velkým náskokem

Trh největších SUV a offroadů meziročně klesl o takřka třetinu: přesně 33,2 %, ze 407 na 272 registrací. Mastodonti do těžšího či lehčího terénu se tak nemohou pochlubit stejnými výsledky jako jejich menší kolegové.

Pomyslné zlato a stříbro patří tradičně mnichovské automobilce BMW. Tentokrát se pořadí oproti předešlému obrátilo, zvítězila X5, pro kterou se rozhodlo celkem 61 zákazníků. Před ostatními má obrovský náskok, její sourozenec měl na kontě jen 25 aut. Jenže, v tabulce jej nalezneme až na třetím místě, protože svou příčku sdílí s Audi Q7 a Volvem XC90. Při rovnosti preferujeme abecední pořadí, takže je obří Audi před ním. Na pátém místě trůní Toyota Land Cruiser s 21 novými vozy, Hyundai ix55 se do Top 5 nevešel, je až šestý (20).

V meziročním srovnání si X5 polepšila o 22 % (loni rovných 50 aut), na dalších místech ale najdeme pády. Registrace X6 klesly o 13,8 % (z 29), BMW X6 si pohoršilo dost radikálně, o 43 vozů (-63,2 %) a Volvo XC90 má o 21,9 % méně (-7 kusů). Land Cruiser přináší přece jen optimističtější výsledky, získal 23,5 %, u něj toto číslo představuje +4 auta ze 17.

Titul Skokan roku bychom vzhledem k nízkým objemům nových registrací mohli udělit Infiniti FX (z 1 na 3, +200 %), podobný má i Land Rover Discovery (ze 2 na 4, tedy o 100 % více). Zůstaňme ovšem u relevantnějšího postupu, který má na svědomí Lexus RX (+57,1 %, ze sedmi na jedenáct exemplářů).

O opačné nelichotivé prvenství se dělí dva modely. Porsche Cayenne si pohoršilo z deseti o osm kusů, Nissan Murano z pěti na pouhý jeden. Oba borci mají tedy -80 %. Zajímavostí jsou také totožné výsledky s dubnem 2009 u Jeepu Grand Cherokee, Mercedesu G a Range Roveru Sport, byť při jejich objemech prodejů jich není zas takový problém docílit.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 4/2010 1-4/2010 4/2010 1-4/2010
1. BMW X5 61 167 22,4% 16,2%
2. Audi Q7 25 103 9,2% 10,0%
2. BMW X6 25 128 9,2% 12,4%
2. Volvo XC90 25 113 9,2% 10,9%
5. Toyota LAND CRUISER 21 68 7,7% 6,6%
6. Hyundai ix55 20 106 7,4% 10,3%
7. Mercedes-Benz ML 19 65 7,0% 6,3%
8. Volkswagen TOUAREG 15 40 5,5% 3,9%
9. Lexus RX 11 41 4,0% 4,0%
10. Nissan PATHFINDER 10 29 3,7% 2,8%
11. Mitsubishi PAJERO 9 23 3,3% 2,2%
12. Mercedes-Benz GL 8 45 2,9% 4,4%
13. Jeep WRANGLER 6 31 2,2% 3,0%
14. Land Rover DISCOVERY 4 7 1,5% 0,7%
15. Infiniti FX 3 11 1,1% 1,1%
16. Jeep GRAND CHEROKEE 2 4 0,7% 0,4%
16. Mazda CX-9 2 18 0,7% 1,7%
16. Porsche CAYENNE 2 10 0,7% 1,0%
19. Iveco MASSIF 1 3 0,4% 0,3%
19. Mercedes-Benz G 1 5 0,4% 0,5%
19. Nissan MURANO 1 6 0,4% 0,6%
19. RANGE ROVER SPORT 1 2 0,4% 0,2%
- Ostatní modely 0 8 0,0% 0,8%
- CELKEM 272 1033 100,0% 100,0%

Český trh v této kategorii oproti první třetině minulého roku klesl v porovnání s loňským rokem zpět do záporných čísel, ztratil -10,1 %, vykazuje 1.033 kusů místo loňských 1.449.

V celkovém pořadí vede zatím X5 se 167 registracemi (podíl 16,2 %), svým pronásledovatelům včetně X6 notně utekla. Ta má 128 nových přírůstků (12,4 %). Za oběma produkty roztočené vrtulky začíná být opravdu husto. Třetí je Volvo XC90, které má na kontě 113 aut (10,9 %), následuje Hyundai ix55 (106, 10,3 %) a páté je Audi Q7 (103 vozů, podíl 10 %). Žebříček první pětky tedy zůstal stejný, jiné jsou jen kusy, podíly a rozdíly.

Počty BMW X5 vzrostly oproti loňsku o 13,6 % (ze 147 o dvacet kusů), X6 si pohoršila o 66 aut (ze 194, tedy o -34 %). Volvo XC90 vykazuje navýšení +36,1 % (o 30 více). Hyundai ix55 je rovněž v kladných hodnotách, byť menších (+10,4 %, +10). Audi Q7 se zlepšilo o 9 kusů, respektive o 9,6 %.

Podíly turbodieselů byly v dubnu v této třídě následující: u BMW X5 činily 98,4 % (60 vznětových, jen jeden zážehový). Audi Q7 vykazuje všechny vozy s pohonnými jednotkami TDI. BMW X6 mělo skóre 6:19 ve prospěch naftových agregátů (76 %). U Volva XC90 najdeme stejně jako v případě Audi podíl 100 %, to samé platí rovněž pro Toyotu Land Cruiser.

Terénní pickupy znají dalšího vítěze: Toyotu Hilux

Specifická kategorie terénních pracantů padá, ale tentokrát došlo k poklesu celkových registrací jen o tři, tedy o 7,3 % (loni 41, letos 38).

Nissan NP300 vyhrál v lednu, Ford Ranger v únoru, Mitsubishi L200 v březnu. Čtvrtý měsíc roku přinesl čtvrtého vítěze: Toyotu Hilux s 12 kusy. Druhé místo patří společně Nissanům Navara a NP300, kterým na něj stačilo 7 aut. Čtvrté je Mitsubishi L200 (6), dvojčata Ford Ranger a Mazda BT sdílejí společně pátou příčku se třemi vozy.

Vedoucí Hilux oproti předešlému roku získal +71,4 %, tehdy našlo nové majitele sedm kusů. Nissan Navara se propadl o čtyři vozy (-36,4 %), jeho užitkovější verze NP300 naopak jeden získala (+16,7 %). U L200 najdeme pokles -7 kusů a -53,8 %, Ranger a Mazda BT mají opět totožných +200 %, registrace obou stouply o dvě.

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v dubnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 4/2010 1-4/2010 4/2010 1-4/2010
1. Toyota HILUX 12 24 31,6% 16,7%
2. Nissan NAVARA 7 21 18,4% 14,6%
2. Nissan NP300 PICKUP 7 34 18,4% 23,6%
4. Mitsubishi L200 6 35 15,8% 24,3%
5. Ford RANGER 3 23 7,9% 16,0%
5. Mazda BT 3 6 7,9% 4,2%
- Ostatní modely 0 1 0,0% 0,7%
- CELKEM 38 144 100,0% 100,0%

Za první čtyři měsíce roku 2010 se prodalo o 60 terénních pickupů méně než za stejné období loňského roku (144 oproti 204), ztráta tedy činí 29,4 %.

V celkovém pořadí drží vedení Mitsubishi L200 s 35 kusy (jeho podíl dosahuje 24,3 %). Druhý Nissan NP300 ztrácí už pouhý jeden (34 aut, 23,6 %). Následují Toyota Hilux s 24 vozy (16,7 %) a Ford Ranger s 23 (16 %). Registrace Nissanu Navara se zatím zastavily na čísle 21 a podílu ve třídě 14,6 %. Ostatní dva modely paběrkují, jinak jsou ale síly letos velmi vyrovnané.

V meziročním srovnání si všichni konkurenti kromě Rangeru pohoršili. L200 má o 27,1 % méně (-13 vozů), NP300 o 24,4 % (-11), Hilux o 25 % (-8) a Navara o 61,8 %! (-34 kusů). Pickup od Fordu vyráběný v Thajsku si necháme tradičně na konec: zlepšil se o 130 %, respektive třináct aut. Začátek loňského roku pro něj nebyl zrovna příznivý, ale nakonec absolutně triumfoval, byť tím nejtěsnějším možným rozdílem.

Aleš Dragoun
Diskuze (87)
26. 5. 2010 19:39
Re: ix35
Hele, já jen napsal, že ač se mi designově ix35 líbí, tak na kvality třeba Tiguanu nedosahuje. Interiér má Tiguan podstatně lepší, jak materiály, tak zpracování, dále pak motorizace, převodovky, výbavu...
Nepochybuju o tom, že si pětatřicítka kupce najde, jen říkám, není zdaleka nejlepší a pořád má co dohánět. Mě pěkný design a cenu. Toť z mého pohledu vše.
26. 5. 2010 13:55
Re: ix35
Ix35 dobře vypadá i za jízdy a vše jsem si ve vnitř osahal a není důvod toto auto neustále hanit a srážet ho pod úroveň jiných aut. Není o nic horší ani o nic lepší než konkurence a to že má design takový jaký má není důvodem k pomlouvání. Někomu se to auto designově líbí a někomu ne což je naprosto pochopitelené a já tu také neustále nekritizuji, že je Jeti příšerná krabice. To by mě pak zajímalo co byste řekli na Dustera, mimochodem Duster je hodně zajímavé autíčko. Ale pro někoho zřejmě ne, jak nemáte VW nebo Audi nejlépe v TDi tak jste v tomhle blbákově za socku že? A o tom to tu bohužel již pár let je
26. 5. 2010 12:23
Re: ix35
Já iX35 znám i zevnitř. A proto znovu píšu: To auto dobře vypadá (mě se vcelku líbí, ale jeho vzor Ford Kuga je povedenější) jen když stojí a na nic v něm nesaháš. ;-)
26. 5. 2010 11:21
Re: Yeti
Tobě může bejt jedno, co se děje u nás na Západě, starej se o svoje ovce a slovo logika radši nepoužívej, nemůžeš vědět, co to vlastně znamená.
26. 5. 2010 11:17
Re: ix35
Tohle jelito se tady dlouho neobjevilo, ale jinak je tohle jeho standardní styl. Proč si myslíš, že se ptá, jestli máš řidičák? Známe přece to naše hezké rčení - podle sebe soudím tebe. Podívej se, co ten ubožáček píše výše a poznáš, že s ním nemá cenu polemizovat.

Mně se i35 moc nelíbí, ale naživo jsme ji viděl jenom zvenku. Tam mi nepřipadala tak hrozná, jako na fotkách a billboardech. Podle fotek a videí si myslím, že jí nová Sportage natrhne ...(víme co). Nicméně ani tam ten vnitřek nevypadá příliš povzbudivě a to nejdůležitější - vlastnosti? Doufejme, že na jedné platformě se dají udělat rozdílná auta z hlediska jízdních vlastností.