Český trh v dubnu 2011: Suzuki útočí na pozice Fiatu ve třídě mini
Kategorie nejmenších vozů na českém trhu zažívá odliv zákazníků, kteří preferují nákup větších čtyřkolových miláčků. Ve čtvrtém měsíci letošního roku bylo totiž v této třídě zaregistrováno pouze 339 nových aut. Oproti dubnu 2010 je tento výsledek výrazně horší, a to o 38,9 % (-216 jednotek). Loni tedy našlo nové majitele 555 exemplářů.
První místo mezi městskými přibližovadly není žádným překvapením, patří Pandě, i když si tentokrát připsala na konto jen 63 kusů. Druhý není Spark, nýbrž Peugeot 107, který uplynulý měsíc zakončil na 47 registracích. Jihokorejská jiskřička okupuje třetí příčku a za stosedmičkou zaostala o deset kusů (37). První pětku uzavírají dva modely od Suzuki, čtvrtý Splash (31), hned za ním následuje Alto (28).
Součet registrací Fiatů sice drží italskou značku bezpečně v čele, ale japonské Suzuki se v dubnu dokázalo Fiatu významně přiblížit.
V březnu byl co do tržního podílu nejúspěšnější Fiat (20,1 %) před Suzuki (17,4 %), Peugeotem (14,5 %) a Chevroletem (10,9 %). Hyundai a Kia nepřekročily ani čtyřprocentní hranici. Je pravda, že i10 nedávno prošla faceliftem, nový model ale zatím není tak úspěšný.
Kia Picanto právě prochází generační obměnou. Ceník novinky sice začíná těsně pod hranicí 200 tisíc korun, akční slevy na výbavu Active a využití firemního leasingu srazí částku o dalších 30.000 Kč dolů. Je zajímavé, že první generace Picanta se prodává nejlevněji ve verzi Ready za 199.980 Kč, druhý airbag a klimatizace jsou za dalších 15 tisíc.
V porovnání s loňským dubnem si Panda dost radikálně pohoršila (-57,4 %), před rokem se prodalo vysokých 148 kusů (meziročně -85). Ostatní zástupci aktuální Top 5 ale na tom nejsou o mnoho lépe, pouze s jednou výjimkou. Tou je stříbrné kolíně Peugeot 107 s navýšením o 16 aut, tedy o 51,6 %. Spark se letos propadl o 49,3 %, ztratil 36 registrací. Počty maďarského Japonce Suzuki Splash klesly o 40,4 %. V dubnu 2010 bylo nově přihlášeno do provozu v České republice 52 vozů, po dvanácti měsících jich tedy mikro se samurajským S ve znaku ztratilo 21. Jeho kolega Alto, který se pro změnu vyrábí v Indii, ještě porovnatelný není.
Skokanem podle maximálního navýšení je Toyota Aygo (+466,7 %, z 3 na 17), následuje další raritka v podobě Fordu Ka (z jednoho na tři, tedy +200 %). Výsledek Mini (+162,5 %) je přece jen relevantnější, britsko-německé retro, které konkurence řadí většinou o třídu výše, se zvedlo o 13 kusů (z 8 na 21). Dále si polepšil maličký Smart ForTwo (+160 %, třináct novotou vonících exemplářů místo pěti). Více postupů kromě všech výše zmíněných již v tabulce nehledejme, Renault Twingo má pak úplně stejně jako loni.
Mezi propadáky je jedničkou v Indii vyráběný Hyundai i10 (-86,4 %, z 81 na jedenáct). Před rokem mu patřila druhá příčka za Pandou. Jihokorejci zdatně sekunduje pětistovka od Fiatu, jenž ztratila 30 registrací. Letos je na tom tudíž o 85,7 % hůře. Již několikrát zmíněné Picanto od Kie vykazuje -76,8 %, propadlo se z 56 na 13 aut.
Třída mini, registrace na českém trhu v dubnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2011 | 1-4/2011 | 4/2011 | 1-4/2011 |
1. | Fiat PANDA | 63 | 285 | 18,6% | 22,7% |
2. | Peugeot 107 | 47 | 129 | 13,9% | 10,3% |
3. | Chevrolet SPARK | 37 | 158 | 10,9% | 12,6% |
4. | Suzuki Splash | 31 | 100 | 9,1% | 8,0% |
5. | Suzuki ALTO | 28 | 71 | 8,3% | 5,7% |
6. | Citroën C1 | 23 | 116 | 6,8% | 9,3% |
7. | Mini | 21 | 56 | 6,2% | 4,5% |
8. | Renault TWINGO | 17 | 55 | 5,0% | 4,4% |
8. | Toyota AYGO | 17 | 57 | 5,0% | 4,5% |
10. | Kia PICANTO | 13 | 81 | 3,8% | 6,5% |
10. | Smart FORTWO | 13 | 32 | 3,8% | 2,6% |
12. | Hyundai i10 | 11 | 52 | 3,2% | 4,2% |
13. | Fiat 500 | 5 | 26 | 1,5% | 2,1% |
14. | Citroën C-ZERO | 6 | 8 | 1,8% | 0,6% |
15. | Ford Ka | 3 | 7 | 0,9% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 4 | 20 | 1,2% | 1,6% |
- | CELKEM | 339 | 1253 | 100,0% | 100,0% |
Celý trh za první třetinu roku 2011 pochopitelně klesl, a to o 674 jednotek. Procentní pád je na hodnotě -35 %, místo loňských 1.927 se prodalo jen 1.253 miniaut.
V celkovém pořadí od ledna vede Panda s 285 registracemi, její podíl ve třídě je momentálně 22,7 %. Magickou stovku překonaly už čtyři modely. Druhý i nadále zůstává Spark (158, 12,6 %). Třetí místo si vzal zpět Peugeot 107 (129, 10,3 %), jeho kolínský sourozenec Citroën C1 se tedy odporoučel zpět na čtvrté (116, 9,3 %). Průběžnou poslední příčku v Top 5 okupuje Suzuki Splash (rovných 100 a 8 % k tomu).
Ve srovnání s minulým rokem si úspěšnější ze dvou italsko-polských mini zatím pohoršilo o více než polovinu (-50,1 %, -286 registrací). Přesto i nadále vládne tomuto segmentu. Spark zaznamenal ještě větší sešup (-53,5 %), letos se prodalo o 182 aut méně. Pokračujme poněkud pozitivnějšími výsledky. Počty Peugeotu 107 totiž stouply o 24 %, rozhodlo se pro něj o čtvrt stovky domácích zákazníků, či spíše zákaznic více. Citroën C1 rovněž získal, byť jen 4,5 % a 5 vozů. Splash je na tom ovšem špatně (-31, -23,7 %).
Velké nárůsty v prozatímním účtování roku 2011 hledejme v dolní polovině tabulky. Končící Subaru Justy má +6 registrací, což představuje +200 % (z 3 na 9). Jedná se samozřejmě o perličku, z měsíčního žebříčku již navíc vypadlo. Nástupce Trezia je větší a vzhledem k tomu, že jde o značkovou verzi Toyoty Verso-S, budeme se s ním nadále setkávat v malých MPV. Byť Toyota sama v nich chybí, neboť není samostatně vedena. Na druhém místě této statistiky je Smart ForTwo (+16, +100 %) a třetí je Toyota Aygo (+26, +83,9 %). Naopak nejhorší je i-desítka s pádem přes 80 %, mnoho do této hodnoty nezbývá ani Fiatu 500.
Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představuje pětice Mini Cooperů D. Nikdo jiný si žádný další vůz v uplynulém měsíci do této statistiky nepřipsal. Mezi elektromobily triumfoval Smart (10 kusů) před Citroënem C-Zero (6) a Peugeotem Ion (2).