Český trh v lednu 2010: Pořadí značek
V lednu 2010 se prodalo celkem 11603 nových osobních a lehkých užitkových automobilů. Trh meziročně tak ztratil 919 registrací (-7,3 %). Dramaticky poklesl prodej užitkových vozů. Meziroční srovnání není příliš průkazné, protože loni se ještě prodávalo mnoho osobních automobilů v kategorii N1. Podíl užitkových aut na celkovém prodeji v měsíci činil 6,8 %, což je hodnota, kterou jsme zaznamenali už během loňského léta.
Prvních 15 dovozců zaznamenalo v lednu 2010 meziroční ztráty registrací, což může být zapříčiněno jak tradičním poklesem poptávky v nejslabším měsíci roku, tak i předzásobením zákazníků v závěru roku 2009 za ceny s 19% DPH.
V úvodu avizovaný návrat Škody znamená řečí čísel to, že registrace vozů největšího domácího výrobce tvořily v poslední době nevídaných 36 % trhu. Do provozu bylo zaregistrováno 4185 vozů Škoda, což je o bezmála tisícovku více než v lednu 2009. Únorová čísla by mohla napovědět, jaké množství registrací z tohoto objemu připadá na dealerské registrace vozů odebraných v závěru roku 2009.
Radikální zlevnění Fabií a Roomsterů se v lednu nemuselo ještě na odbytu Škody výrazně projevit. Nejmenších Škodovek se v provozu objevilo 1026, větších Octavií ale celých 2412 ks (!). Superbů přibylo 250, Yeti 248 ks a Roomsterů 224 ks.
Po dlouhé době neskončil na piedestalu importérů Ford, ale Volkswagen. Jeho nejúspěšnějším modelem byl Golf (325 registrací), následovaný Polem (154 reg.) a Passatem (134 reg.). Ford je druhý mezi dovozci a celkově třetí zejména kvůli horšímu výsledku Fusionu (jen 171 ks).
Třetí Renault staví svůj odbyt na modelových řadách Megane (151), Thalia (122) a Clio (113). Zatímco většina dalších značek první desítky se propadla v lednu meziročně přibližně o deset procent, Hyundai i Kia ztratily 34 %, resp. 30 %.
Jednou z několika značek, které v lednu dokázaly meziročně zvýšit prodej, byla Dacia (17. místo, 166 registrací).
Registrace na českém trhu, výsledky za měsíc leden 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna | Změna | Tržní podíl |
- | Období | 1/2010 | 1/2009 | [ks] | [%] | 1/2010 |
1. | Škoda | 4185 | 3186 | 999 | 31,4% | 36,07% |
2. | Volkswagen | 961 | 1189 | -228 | -19,2% | 8,28% |
3. | Ford | 778 | 945 | -167 | -17,7% | 6,71% |
4. | Renault | 657 | 767 | -110 | -14,3% | 5,66% |
5. | Peugeot | 513 | 585 | -72 | -12,3% | 4,42% |
6. | Citroën | 471 | 545 | -74 | -13,6% | 4,06% |
7. | Hyundai | 365 | 554 | -189 | -34,1% | 3,15% |
8. | Kia | 356 | 513 | -157 | -30,6% | 3,07% |
9. | Toyota | 347 | 381 | -34 | -8,9% | 2,99% |
10. | Fiat | 319 | 361 | -42 | -11,6% | 2,75% |
11. | Audi | 288 | 292 | -4 | -1,4% | 2,48% |
12. | BMW | 240 | 266 | -26 | -9,8% | 2,07% |
13. | Chevrolet | 222 | 272 | -50 | -18,4% | 1,91% |
14. | Nissan | 215 | 336 | -121 | -36,0% | 1,85% |
15. | Mercedes-Benz | 213 | 258 | -45 | -17,4% | 1,84% |
16. | Opel | 208 | 365 | -157 | -43,0% | 1,79% |
17. | Dacia | 166 | 133 | 33 | 24,8% | 1,43% |
18. | Volvo | 162 | 191 | -29 | -15,2% | 1,40% |
19. | Mazda | 145 | 179 | -34 | -19,0% | 1,25% |
20. | Honda | 141 | 254 | -113 | -44,5% | 1,22% |
21. | Seat | 140 | 163 | -23 | -14,1% | 1,21% |
22. | Suzuki | 136 | 263 | -127 | -48,3% | 1,17% |
23. | Subaru | 82 | 113 | -31 | -27,4% | 0,71% |
24. | Mitsubishi | 72 | 111 | -39 | -35,1% | 0,62% |
25. | Iveco | 24 | 33 | -9 | -27,3% | 0,21% |
26. | Lexus | 23 | 24 | -1 | -4,2% | 0,20% |
27. | Jeep | 22 | 20 | 2 | 10,0% | 0,19% |
28. | Porsche | 21 | 9 | 12 | 133,3% | 0,18% |
29. | Alfa Romeo | 16 | 14 | 2 | 14,3% | 0,14% |
30. | Lada | 14 | 11 | 3 | 27,3% | 0,12% |
31. | Land Rover | 13 | 26 | -13 | -50,0% | 0,11% |
32. | Renault Trucks | 9 | 14 | -5 | -35,7% | 0,08% |
33. | Chrysler | 7 | 8 | -1 | -12,5% | 0,06% |
34. | Lancia | 5 | 6 | -1 | -16,7% | - |
34. | Mini | 5 | 11 | -6 | -54,5% | - |
34. | smart | 5 | 5 | 0 | 0,0% | - |
37. | Infiniti | 4 | 0 | 4 | - | - |
37. | Ferrari | 4 | 0 | 4 | - | - |
37. | Multicar | 4 | 16 | -12 | -75,0% | - |
40. | Saab | 3 | 6 | -3 | -50,0% | - |
- | Celkem - Jiné značky | 41 | 93 | -55 | -59,1% | 0,3% |
- | Celkem | 11603 | 12518 | -919 | -7,3% | 100,0% |