Český trh v pololetí 2021: Toyota čtvrtá, Fabia před Octavií
Pořadí nejžádanějších automobilů na českém trhu nadále vládne domácí Škoda. Devět z deseti nejprodávanějších aut u nás se pak vyrábí v tuzemských továrnách.
Na českém trhu bylo v prvním pololetí roku 2021 registrováno 112.805 nových automobilů, což bylo o 18,7 % více než ve stejném období loňského roku. Pomohl tomu i silný červen. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Situace se tak sice meziročně zlepšila, první pololetí loňského roku bylo silně ovlivněno dopady první vlny pandemie koronaviru, v prvních měsících roku ale situace zůstávala horší než v posledních pěti letech. Od ledna do května tak objem registrací odpovídal zhruba letům 2014, 2015.
Změnou byl v tomto směru až červen, 22.561 registrovaných aut byl nejen lepší výsledek než za loňský červen (20.771 registrací), ale také lepší než v červnu 2019 (21.902 registrovaných aut). Tehdejší slabší odbyt byl vysvětlován menším vlivem reexportů kvůli méně výhodnému kurzu nebo šetření potenciálních kupujících kvůli hrozící ekonomické krizi. Letos pak registrace ovlivňují problémy automobilek s nedostatkem polovodičů.
I letos každopádně českému trhu vládne domácí Škoda, jejíchž 39.644 registrovaných aut odpovídá tržnímu podílu 35,14 %. Meziročně však značka roste pomaleji než celkový trh, o 8,5 %, kvůli čemuž její podíl na trhu klesl z loňských 38,5 %.
Druhý se drží Volkswagen, následovaný Hyundaiem, obě značky se přitom v prvním pololetí roku dostaly přes hranici 10.000 registrací. Na čtvrtou příčku se pak posunula Toyota, s 5.130 registracemi, která tak pokračuje v úspěšném období na českém trhu. Vysoko se nadále drží také Mercedes-Benz, s 4.945 registracemi celkově pátý.
Naopak pozice ztrácí Dacia a Renault. Rumunská automobilka skončila mezi značkami desátá, s meziročním poklesem o 32 %, který je výsledkem konce populárních modelů Dokker a Logan MCV. Jedenáctý Renault meziročně klesá o 16,5 %, v jeho případě je důvodem pokles registrací oblíbených modelů jako Clio (-13,4 %).
Top 20 pak uzavírají japonské značky Suzuki, Mazda, Nissan a Mitsubishi. Zatímco tři z nich meziročně rostou (po loňském pádu ovlivněném pandemií koronaviru), tři diamanty letos klesají o 17,2 %. Může zato nepochybně i menší důraz značky na evropský trh, s nímž je spojená starší paleta modelů.
Český trh – registrace nových aut v pololetí 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 1-6/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 39.644 | +8,5 | 35,14 |
2. | Volkswagen | 10.463 | +36,5 | 9,28 |
3. | Hyundai | 10.225 | +27,8 | 9,06 |
4. | Toyota | 5130 | +22,7 | 4,55 |
5. | Mercedes-Benz | 4945 | +49,6 | 4,38 |
6. | Peugeot | 4514 | +26,7 | 4 |
7. | Kia | 4388 | +13,0 | 3,89 |
8. | Ford | 4184 | +82,4 | 3,71 |
9. | Seat | 3760 | +76,6 | 3,33 |
10. | Dacia | 3210 | -32,0 | 2,85 |
11. | Renault | 2771 | -16,5 | 2,46 |
12. | BMW | 2725 | +15,0 | 2,42 |
13. | Citroën | 2396 | +15,0 | 2,12 |
14. | Opel | 2027 | +32,7 | 1,8 |
15. | Audi | 1553 | +51,5 | 1,38 |
16. | Volvo | 1360 | +46,7 | 1,21 |
17. | Suzuki | 1291 | +11,3 | 1,14 |
18. | Mazda | 1199 | +50,6 | 1,06 |
19. | Nissan | 893 | +129,6 | 0,79 |
20. | Mitsubishi | 714 | -27,2 | 0,63 |
- | CELKEM | 112.805 | +18,7 | - |
Pořadí nejprodávanějších modelů pak dokazuje, že Škoda Fabia v prvním pololetí roku 2021 v registracích překonala větší Octavii. Dosáhla na 8.011 registrací (meziročně -3,1 %), proti 7.892 kusům Octavie (meziročně -24,2 %). Fabia tak mírně klesá navzdory tomu, že je za dveřmi nová generace, která odbyt ovlivní.
Další pořadí pak dokazuje, že devět z deseti nejprodávanějších aut na českém trhu se vyrábí v tuzemských závodech. Výjimkou je pouze celkově devátý Volkswagen Golf, který po loňském propadu způsobeném vedle covidu nástupem nové generace, meziročně vyskočil o 219,7 %. Za čtyřmi nejžádanějšími Škodovkami následuje Hyundai i30. Korejská značka pak v top 10 má dále rovněž v Nošovicích vyráběný Tucson. Letos boduje také Seat Arona, který vyprodával sklady před příchodem faceliftu, po nástupu na trh se pak dlouhodobě daří Fordu Puma.
Český trh – registrace nových aut v pololetí 2021 podle modelů | |||
Poř. | Model | Registrace 1-6/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Škoda Fabia | 8011 | -3,1 |
2. | Škoda Octavia | 7892 | -24,2 |
3. | Škoda Karoq | 5878 | +54,9 |
4. | Škoda Kamiq | 5869 | +55,4 |
5. | Hyundai i30 | 5535 | +64,1 |
6. | Škoda Scala | 4491 | +15,0 |
7. | Škoda Kodiaq | 3540 | +36,6 |
8. | Škoda Superb | 3239 | +23,2 |
9. | VW Golf | 2861 | +219,7 |
10. | Hyundai Tucson | 2858 | +35,9 |
11. | Kia Ceed | 1755 | +4,1 |
12.-13. | Dacia Duster | 1689 | +8,2 |
12.-13. | Seat Arona | 1689 | +173,7 |
14. | VW Tiguan | 1623 | +3,1 |
15. | Peugeot 2008 | 1426 | +82,6 |
16. | Dacia Sandero | 1282 | +31,6 |
17. | Renault Clio | 1262 | -13,4 |
18. | Ford Puma | 1186 | +193,6 |
19. | VW Passat | 990 | -3,6 |
20. | Toyota Corolla | 986 | -12,8 |