Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v pololetí 2021: Toyota čtvrtá, Fabia před Octavií

David Bureš
Diskuze (41)

Pořadí nejžádanějších automobilů na českém trhu nadále vládne domácí Škoda. Devět z deseti nejprodávanějších aut u nás se pak vyrábí v tuzemských továrnách.

Na českém trhu bylo v prvním pololetí roku 2021 registrováno 112.805 nových automobilů, což bylo o 18,7 % více než ve stejném období loňského roku. Pomohl tomu i silný červen. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

Situace se tak sice meziročně zlepšila, první pololetí loňského roku bylo silně ovlivněno dopady první vlny pandemie koronaviru, v prvních měsících roku ale situace zůstávala horší než v posledních pěti letech. Od ledna do května tak objem registrací odpovídal zhruba letům 2014, 2015.

Změnou byl v tomto směru až červen, 22.561 registrovaných aut byl nejen lepší výsledek než za loňský červen (20.771 registrací), ale také lepší než v červnu 2019 (21.902 registrovaných aut). Tehdejší slabší odbyt byl vysvětlován menším vlivem reexportů kvůli méně výhodnému kurzu nebo šetření potenciálních kupujících kvůli hrozící ekonomické krizi. Letos pak registrace ovlivňují problémy automobilek s nedostatkem polovodičů.

I letos každopádně českému trhu vládne domácí Škoda, jejíchž 39.644 registrovaných aut odpovídá tržnímu podílu 35,14 %. Meziročně však značka roste pomaleji než celkový trh, o 8,5 %, kvůli čemuž její podíl na trhu klesl z loňských 38,5 %.

Druhý se drží Volkswagen, následovaný Hyundaiem, obě značky se přitom v prvním pololetí roku dostaly přes hranici 10.000 registrací. Na čtvrtou příčku se pak posunula Toyota, s 5.130 registracemi, která tak pokračuje v úspěšném období na českém trhu. Vysoko se nadále drží také Mercedes-Benz, s 4.945 registracemi celkově pátý.

Naopak pozice ztrácí Dacia a Renault. Rumunská automobilka skončila mezi značkami desátá, s meziročním poklesem o 32 %, který je výsledkem konce populárních modelů Dokker a Logan MCV. Jedenáctý Renault meziročně klesá o 16,5 %, v jeho případě je důvodem pokles registrací oblíbených modelů jako Clio (-13,4 %).

Top 20 pak uzavírají japonské značky Suzuki, Mazda, Nissan a Mitsubishi. Zatímco tři z nich meziročně rostou (po loňském pádu ovlivněném pandemií koronaviru), tři diamanty letos klesají o 17,2 %. Může zato nepochybně i menší důraz značky na evropský trh, s nímž je spojená starší paleta modelů.

Český trh – registrace nových aut v pololetí 2021 podle značek
Poř. Značka Registrace 1-6/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 39.644 +8,5 35,14
2. Volkswagen 10.463 +36,5 9,28
3. Hyundai 10.225 +27,8 9,06
4. Toyota 5130 +22,7 4,55
5. Mercedes-Benz 4945 +49,6 4,38
6. Peugeot 4514 +26,7 4
7. Kia 4388 +13,0 3,89
8. Ford 4184 +82,4 3,71
9. Seat 3760 +76,6 3,33
10. Dacia 3210 -32,0 2,85
11. Renault 2771 -16,5 2,46
12. BMW 2725 +15,0 2,42
13. Citroën 2396 +15,0 2,12
14. Opel 2027 +32,7 1,8
15. Audi 1553 +51,5 1,38
16. Volvo 1360 +46,7 1,21
17. Suzuki 1291 +11,3 1,14
18. Mazda 1199 +50,6 1,06
19. Nissan 893 +129,6 0,79
20. Mitsubishi 714 -27,2 0,63
- CELKEM 112.805 +18,7 -

Pořadí nejprodávanějších modelů pak dokazuje, že Škoda Fabia v prvním pololetí roku 2021 v registracích překonala větší Octavii. Dosáhla na 8.011 registrací (meziročně -3,1 %), proti 7.892 kusům Octavie (meziročně -24,2 %). Fabia tak mírně klesá navzdory tomu, že je za dveřmi nová generace, která odbyt ovlivní.

Další pořadí pak dokazuje, že devět z deseti nejprodávanějších aut na českém trhu se vyrábí v tuzemských závodech. Výjimkou je pouze celkově devátý Volkswagen Golf, který po loňském propadu způsobeném vedle covidu nástupem nové generace, meziročně vyskočil o 219,7 %. Za čtyřmi nejžádanějšími Škodovkami následuje Hyundai i30. Korejská značka pak v top 10 má dále rovněž v Nošovicích vyráběný Tucson. Letos boduje také Seat Arona, který vyprodával sklady před příchodem faceliftu, po nástupu na trh se pak dlouhodobě daří Fordu Puma.

Český trh – registrace nových aut v pololetí 2021 podle modelů
Poř. Model Registrace 1-6/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Škoda Fabia 8011 -3,1
2. Škoda Octavia 7892 -24,2
3. Škoda Karoq 5878 +54,9
4. Škoda Kamiq 5869 +55,4
5. Hyundai i30 5535 +64,1
6. Škoda Scala 4491 +15,0
7. Škoda Kodiaq 3540 +36,6
8. Škoda Superb 3239 +23,2
9. VW Golf 2861 +219,7
10. Hyundai Tucson 2858 +35,9
11. Kia Ceed 1755 +4,1
12.-13. Dacia Duster 1689 +8,2
12.-13. Seat Arona 1689 +173,7
14. VW Tiguan 1623 +3,1
15. Peugeot 2008 1426 +82,6
16. Dacia Sandero 1282 +31,6
17. Renault Clio 1262 -13,4
18. Ford Puma 1186 +193,6
19. VW Passat 990 -3,6
20. Toyota Corolla 986 -12,8
David Bureš
Diskuze (41)

Doporučujeme

Avatar - Ozzman
9. 7. 2021 08:13
Re: Stalo se přesně co jsem říkal
:-[] :yes:
8. 7. 2021 22:12
Re: Stalo se přesně co jsem říkal
Před 3 týdny jsem se bavil s člověkem co už 7 měsíců čeká na Octavii 2,0 TDI. Aby měl čím jezdit, nafasoval zatím 1,0TSI 48V už se moc těší až se jí zbaví. Údajně nemají čipy.
Avatar - Barrichello
8. 7. 2021 20:39
Re: Ameriky 6\2021
Jeep Compass existoval ještě než tam přišel Fiat....produkce začla v roce 2006, takže to není žádný vynález Fiatu. Sesterský model byl thehdá Patriot, ten zrušili a zavedli Renegade....

Jinak ameriky šlapou :-)
Avatar - Emel
8. 7. 2021 20:24
Re: Stalo se přesně co jsem říkal
To já taky :-D
U nás se nosí (jako auta pro osobní použití) cokoli... poslední přírůstek je Turneo Custom nebo jak se to jmenuje.
Avatar - Ozzman
8. 7. 2021 18:50
Re: Stalo se přesně co jsem říkal
Soukrome mas pravdu, ja to dostal jako sluzebni :D ram se Rs nenosi