Český trh v prvním čtvrtletí 2017: Škoda klesá, rostou prodeje Volkswagenu
Ani jsme se nenadáli a rok 2017 má za sebou první čtvrtletí. Pro automobilky působící na českém trhu bylo vesměs úspěšné, prodeje za první tři měsíce rostou o slušných 14,2 %. Výsledkem je tak 68.059 registrovaných vozů za období leden až březen 2017. Informoval o tom Svaz dovozců automobilů.
Pořadí značek se na nejvyšších postech nemění. Nejvíce aut od ledna do března prodala domácí Škoda, která ale kvůli náběhu nových modelů zaznamenala pokles o jedno procento na 20.200 vozů. Druhý následuje Volkswagen s růstem o 47,5 % na výsledných 8123 vozů a třetí je značka Hyundai, která prodala 4997 aut, o bezmála 17 % více než loni.
Ze značek zastoupených v nejlepší desítce je dále nutné zmínit pokračující úspěchy Mercedesu. Letos zatím jeho prodeje rostou o 45,7 %, což je nejvíce z německé prémiové trojky. Daří se také Renaultu, skončil celkově šestý a zaznamenal nárůst prodejů o 38,8 %.
Až na Škodu žádná jiná značka z top 10 pokles registrovaných aut nezaznamenala. Prodeje každopádně klesly třeba také Audi, které skončilo patnácté s propadem o 11 %. Podobně je na tom i Mazda, jejíž registrace letos zatím klesají o 9,7 %.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-3/2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 20200 | -1,2 | 29,7 |
2. | Volkswagen | 8123 | +47,5 | 11,94 |
3. | Hyundai | 4997 | +16,8 | 7,34 |
4. | Ford | 4160 | +19,5 | 6,11 |
5. | Dacia | 3490 | +21,9 | 5,13 |
6. | Renault | 2702 | +38,8 | 3,97 |
7. | Peugeot | 2319 | +13,4 | 3,41 |
8. | Kia | 2179 | +5,4 | 3,2 |
9. | Opel | 2162 | +12,1 | 3,18 |
10. | Mercedes-Benz | 2127 | +45,7 | 3,13 |
11. | Seat | 2083 | +9,8 | 3,06 |
12. | Toyota | 1951 | +87,4 | 2,87 |
13. | BMW | 1718 | +10,9 | 2,52 |
14. | Nissan | 1529 | +29,6 | 2,25 |
15. | Audi | 1320 | -11,0 | 1,94 |
16. | Citroën | 1287 | +3,0 | 1,89 |
17. | Fiat | 866 | +24,4 | 1,27 |
18. | Suzuki | 836 | +26,5 | 1,23 |
19. | Mazda | 733 | -9,7 | 1,08 |
20. | Volvo | 558 | +17,2 | 0,82 |
- | CELKEM | 68059 | +14,2 | - |
Většina aut i nadále míří k firmám, které nakoupily celkem 77 % registrovaných vozů. Zbývajících 23 % evidovaných vozů připadá na soukromé osoby.
Statistiky prodejů aut soukromníkům přitom dokazují, že takoví zákazníci hledají ve zcela jiných showroomech. Nejprodávanější je sice i z tohoto pohledu domácí Škoda s 2.811 vozy, jenže nedaleko za ní je Hyundai s 2.470 auty. Nejlepší trojku potom uzavírá Dacia s 1.326 prodanými auty.
Prodeje soukromým provozovatelům tvoří většinu zákazníků jen u minima značek. Patří ně mezi ně hlavně ty japonské, jmenovitě Mitsubishi, Honda a Suzuki. Naopak u luxusních výrobců hrají tyto prodeje marginální roli.
Český trh – registrace nových aut soukromníkům podle značek | |||
Poř. | Značka | Prodeje soukromníkům v 1-3/2017 [ks] | Podíl na celkových prodejích [%] |
1. | Škoda | 2811 | 13,9 |
2. | Hyundai | 2470 | 49,4 |
3. | Dacia | 1326 | 38,0 |
4. | Kia | 988 | 45,3 |
5. | Toyota | 856 | 43,9 |
6. | Peugeot | 850 | 36,7 |
7. | Opel | 833 | 38,5 |
8. | Renault | 803 | 29,7 |
9. | Volkswagen | 773 | 9,52 |
10. | Suzuki | 581 | 69,5 |
11. | Citroën | 542 | 42,1 |
12. | Ford | 475 | 11,4 |
13. | Mazda | 366 | 49,9 |
14. | Mitsubishi | 316 | 61,7 |
15. | Nissan | 311 | 20,3 |
16. | Seat | 292 | 14,0 |
17. | Honda | 277 | 53,9 |
18. | Fiat | 173 | 20,0 |
19. | Mercedes-Benz | 169 | 8,0 |
20. | BMW | 122 | 7,1 |
Nejprodávanější kategorií byly v prvním čtvrtletí roku vozy SUV s podílem 23 %, následuje nižší střední třída a malé vozy. Z hlediska karoserie stále vedou kombi vozy s podílem 27 %, před terénními s 23 %.
Dovoz osobních ojetých aut vzrostl o čtyři procenta na 38.252 vozů. Podíl aut starších deseti let se zvýšil o čtyři procentní body na 53,4 %.
Prodeje v březnu
A jak se jednotlivým značkám dařilo minulý měsíc? Březen byl na českém trhu rekordní, prodalo se u nás 26.786 aut, o 17,5 % více než před rokem.
Pořadí na prvních pěti nejvyšších postech se nemění, za Škodou následují Volkswagen, Hyundai, Ford a Dacia. Šestý tentokrát skončil Opel s 1.059 registrovanými vozy, což bylo o 33,2 % více než před rokem. Na dvanáctou příčku se pak vyšvihl Nissan.
Z menších značek pak zmiňme 18 registrovaných exemplářů Alfy Romeo, 14 vozů Lada nebo 10 elektromobilů Tesla. Maserati pak hlásí 16 aut, zatímco Ferrari šest, jen o jedno méně než značka DS.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 3/2017 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 7766 | +1,7 | 29 |
2. | Volkswagen | 2842 | +41,3 | 10,61 |
3. | Hyundai | 2052 | +27,4 | 7,66 |
4. | Ford | 1718 | +36,4 | 6,41 |
5. | Dacia | 1348 | +24,6 | 5,03 |
6. | Opel | 1059 | +33,2 | 3,95 |
7. | Renault | 1009 | +29,9 | 3,77 |
8. | Peugeot | 950 | +29,4 | 3,55 |
9. | Kia | 903 | +7,1 | 3,37 |
10. | Seat | 865 | +11,6 | 3,23 |
11. | Mercedes-Benz | 806 | +44,4 | 3,01 |
12. | Nissan | 778 | +20,3 | 2,9 |
13. | Toyota | 663 | +54,2 | 2,48 |
14. | BMW | 658 | -0,9 | 2,46 |
15. | Citroën | 559 | +23,1 | 2,09 |
16. | Audi | 450 | -20,9 | 1,68 |
17. | Suzuki | 331 | +40,9 | 1,24 |
18. | Mazda | 303 | -3,2 | 1,13 |
19. | Fiat | 301 | +9,5 | 1,12 |
20. | Mitsubishi | 256 | +26,7 | 0,96 |
- | CELKEM | 26786 | +17,5 | - |