Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2009: Audi A6 uhájilo celkové vítězství ve vyšší střední

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 26. 1. 2010 • 20:03
18
120
Zobrazit náhledy (18)
Audi A6 Audi A6 Audi A6 Audi A6 Audi A6 Audi A6 Audi A6 Audi A6 Audi A6 Audi A6 Audi A6 Audi A6 Audi A6
V září nastoupil nový Mercedes E, jenže zástupce čtyř kruhů měl již takový náskok, že prvenství uhájil. Stuttgartská třída E ovšem od začátku podzimu této kategorii dominuje.

Měsíční žebříček

Celkem si trh v této kategorii meziročně pohoršil jen o 8,6 %. V prosinci 2008 bylo zaregistrováno 162 automobilů vyšší střední třídy, o rok později 148, tedy o 14 méně.

Nejinak tomu bylo i v prosinci. Éčko tedy opět zvítězilo, tentokrát se 48 novými registracemi. Audi A6 skončilo druhé, na kontě má za poslední měsíc loňského roku o 17 vozů méně, tedy 31. Na BMW pětkové řady zbylo třetí místo s 23 kusy. Do první pětky se protlačil i Allroad quattro (čtvrtý s 13 automobily). Pátou příčku sdílejí dva modely švédského Volva: běžná kombi V70 a terénní XC70, mají na kontě 10 registrací. V žebříčku se tentokrát objevuje rovná desítka modelů, což není mnoho.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v prosinci 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 12/2009 1-12/2009 12/2009 1-12/2009
1. Mercedes-Benz E 48 405 32,4% 22,7%
2. Audi A6 31 496 20,9% 27,8%
3. BMW 5 23 249 15,5% 13,9%
4. Audi ALLROAD QUATTRO 13 135 8,8% 7,6%
5. Volvo V70 10 95 6,8% 5,3%
5. Volvo XC70 10 155 6,8% 8,7%
7. Volvo S80 9 71 6,1% 4,0%
8. Mercedes-Benz CLS 2 35 1,4% 2,0%
9. Chrysler 300C 1 21 0,7% 1,2%
9. Lexus GS 1 14 0,7% 0,8%
- Ostatní modely 0 109 0,0% 6,1%
- CELKEM 148 1785 100,0% 100,0%

Ve srovnání s předchozím rokem si první prosincová pětice (či spíše šestice) vede takto: Mercedes E hlásí rekordních +336,4 % (z pouhých 11 vozů), A6 si pohoršila o 13,9 %, před třinácti měsíci bylo zaregistrováno 36 kusů. BMW 5 je na tom o 14,8 % hůře (-4, předloni 27), Audi Allroad quattro mělo prosinec 2008 vcelku úspěšný, prodalo se jich 34, výsledek z roku 2009 tedy znamená razantní pokles o 61,8 %, titul propadáku mu tak náleží plným právem. Volv V70 bylo o 16,7 % méně (předloni 12), jeho sourozenec do lehkého terénu vykazuje pád o 58,3 % (z 24, tedy -14).

Podíly vznětových motorů mezi nejlepšími jsou tentokrát následující: u Mercedesu E 93,8 % (45 vozů), Audi A6 77,4 % (24 aut), BMW 87 % (20 kusů), Audi Allroad 92,3 % (12 registrací) a obou Volv, V70 i XC70 90 % (9 vozů). Sta procent dosáhly tentokrát jen dva automobily a oba mimo Top 5: Volvo S80 a Chrysler 300C.

Celkové výsledky za rok 2009

Český trh nových vozů vyšší střední třídy se poměrně značně propadl, oproti roku 2008 ztratil 20,2 %. Místo 2.236 vozů jich bylo zaregistrováno od ledna do prosince jen 1.785.

V celkovém pořadí od ledna zvítězilo Audi A6 se 496 kusy a podílem 27,8 % před Mercedesem E s 405 (22,7 %) a BMW 5 s 249 vozy (13,9 %). První trojka má tak takřka 65 % trhu. Následuje čtvrté Volvo XC70 s 155 kusy (podíl 8,7 %), první pětici pak uzavírá Audi Allroad quattro, pro které se rozhodlo od začátku roku 135 zákazníků (7,6 %). Je zároveň posledním vozem, který překročil stovku registrací. Volvu V70 k ní chybělo 5 aut (celkem 95 a podíl 5,3 %). Za ním se umístil poslední zástupce švédské automobilky, sedan S80 (71, 4 %). Od osmého místa níže, na kterém skončil Mercedes CLS s pouhými 35 kusy, již jsou modely, které nikdy do statistik výrazněji nepromlouvají.

Lídr této kategorie, Audi A6, si oproti předloňským 525 vozům pohoršil o 5,5 %. Mercedes E je na tom naopak lépe, a to díky loňským úspěchům výrazně: získal 113,2 %. Prodalo se o 215 kusů více (ze 190). Bavorská pětka zaznamenala pokles o 32,3 % (v roce 2008 368). Připomeňme jen, že nástupnická generace F10 přijde na jaře a určitě situaci konkurenci od Audi i Mercedesu zkomplikuje. V sestupném trendu pokračuje také Volvo XC70 (-42,2 %, předloni 268). Ani Audi Allroad není výjimkou, vykazuje dokonce -59 % (z 329 vozů v roce 2008). Dvouciferné pády zaznamenali i ostatní členové nejlepší desítky s jedinou výjimkou, a tou je Peugeot 607 s třetinovým nárůstem.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v roce 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2009 1-12/2008 [ks] [%] 1-12/2009
1. Audi A6 496 525 -29 -5,5% 27,8%
2. Mercedes-Benz E 405 190 215 113,2% 22,7%
3. BMW 5 249 368 -119 -32,3% 13,9%
4. Volvo XC70 155 268 -113 -42,2% 8,7%
5. Audi ALLROAD QUATTRO 135 329 -194 -59,0% 7,6%
6. Volvo V70 95 151 -56 -37,1% 5,3%
7. Volvo S80 71 116 -45 -38,8% 4,0%
8. Mercedes-Benz CLS 35 62 -27 -43,5% 2,0%
9. Peugeot 607 28 21 7 33,3% 1,6%
10. Honda LEGEND 23 31 -8 -25,8% 1,3%
11. Chrysler 300C 21 31 -10 -32,3% 1,2%
12. Saab 9-5 16 6 10 166,7% 0,9%
13. Hyundai GRANDEUR 14 26 -12 -46,2% 0,8%
14. Lexus GS 14 23 -9 -39,1% 0,8%
15. Jaguar XF 11 39 -28 -71,8% 0,6%
- Ostatní modely 17 50 -33 -66,0% 1,0%
- CELKEM 1785 2236 -451 -20,2% 100,0%

Dalo by se říci, že skokan roku 2009 je jasný – Mercedes E. Jenže ve statistikách je ještě jeden vůz, který si oproti loňsku polepšil více, a to o 166,7 %. Pravda, ani zdaleka nedosahuje takového počtu registrací. Jenže ty se zvedly ze 6 na 16 aut a nakonec to nejdůležitější: je jím Saab 9-5. Propadákem byl loni Jaguar S-Type s -80 %, ale ten se doprodával a navíc se do první patnáctky těsně nevešel, patří mu šestnácté pořadí se šesti kusy. Nelichotivý titul tak připisujeme jeho nástupci, řadě XF, která si pohoršila o 71,8 %. Místo 39 předloňských našlo své majitele loni jen 11 vozů. Připomeňme, že se prodávala od jara roku 2009, tím spíš je její loňský výsledek tristní.

Největší novinkou sezony 2010 v této kategorii je bezesporu nová generace BMW řady 5 s kódem F10. Začátek prodeje je plánován na březen, kombi Touring bude následovat v září. Varianta GT (F07) se již nabízí a je tedy do registrací zahrnována k předchozí sérii E60/61.

Podobu druhé generace Saabu 9-5 známe již od podzimu loňského roku, vstup na evropské trhy jej čeká v květnu. Tedy, pokud k němu vůbec dojde a švédský výrobce nerozšíří řady těch automobilek, které potkal smutný osud a ukončily svou činnost.

Související články

Témata
Avatar - white label
28. 1. 2010 01:03
Re: DOBRÝ ROK
Souhlas...
Avatar - white label
28. 1. 2010 01:02
Re: DOBRÝ ROK
:yes: ;-)
27. 1. 2010 20:10
Re: DOBRÝ ROK
Ano, koneckonců přílišné zobecňování je, podle mě, častou příčinou značné části zde "oblíbených" konfliktů. Na druhou stranu, nebudu nic předstírat, kolikrát se mi taky stane, že (často hlavně ve vzteku) zbrkle vyjádřím hloupě obecný názor na určitou skupinu nějakých prvků. Ale když něco píšu do diskuze a mám možnost s rozmyslem sepsat své názory, tak se snažím o co největší objektivitu a také se snažím dát jednoznačně najevo, že jde opravdu pouze o můj vlastní subjektivní názor (a zvlášť, když vím, že v nějaké věci nejsem zcela objektivní). Myslím totiž, že pak může být diskuze bez hloupých hádek a může mít opravdu smysl. Ale znovu dodávám, že také se někdy hádám, často uplně nesmyslně, aniž bych se snažil o klidnou a rozumnou diskuzi. Spíš je pro mě větší záhadou, proč je to tak časté i v písemných diskuzích, kde se dá, podle mě, opravdu v klidu a s rozumem napsat názor (zatímco při ústní komunikaci jsou prostě někdy ústa rychlejší než mozek).
27. 1. 2010 19:33
Re: DOBRÝ ROK
Jedoznačně souhlasím :yes: Ale klidně, ať se vyjádří i k autu, které se mu nelíbí, vždyť nemusí každý psát jen k autům, která se mu nelíbí, ale i kritika snad může být rozumná, ne? Přece není problém napsat "Mně osobně se toto auto nelíbí, protože x,y,z,...". Prostě normálně vyjádřit názor. Jenže ono je taky, podle mě, dobré, když člověk nezůstane jen u kritiky(nebo naopak jen chvály), ale když hodnotí komplexně nějaké auto (teď myslím fakt větší souhrn zkušeností, dojmů,.. jasně, že když někdo vyjadřuje názor na první oficiální fotky auta nebo tak něco, tak někdy prostě má jen kladné/záporné dojmy a ty opačné ho zrovna třeba nenapadají, vždyť to je normální, podle mě), nebo jeho část (design, interiér, motory, prostor, jízda,...), měl by se snažit vystihnout jak klady, tak zápory. Vždyť se tu bavíme o strojích, které vyrábí člověk a ten je omylný, tudíž ani jeho stroje asi nebudou dokonalé a to je, podle mého názoru, potřeba si uvědomit. :-) Takhle to vidím já
Avatar - white label
27. 1. 2010 19:27
Re: DOBRÝ ROK
Podle mě je podstatnější to, že takový názor je zcela objektivně "omezený" tím, že zobecňuje jednak určítou "skupinu" lidí (tedy všechny majitele Audi bez rozdílu) a stejně tak určitou "skupinu" automobilů (naprosto všechny vozy Audi).

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud