Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chaparral 1 zakladatele značky míří do aukce

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 14. 12. 2013 • 10:22
20
2
Zobrazit náhledy (20)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
První stroj značky, kterou proslavily její závodní stroje v šedesátých letech, se stane jednou z hvězd lednové aukce společnosti RM Auctions.

Za vznikem severoamerické značky Chaparral založené na počátku šedesátých let stojí závodník James „Hap“ Sharp a Jim Hall, konstruktér a závodní jezdec, který v letech 1960 až 1963 startoval i ve Formuli 1.

Chaparral je španělským překladem anglického označení Roadrunner, což je pojmenování pro severoamerické kukačky, které žijí na zemi, umí běhat rychlostí přes 40 km/h a jsou mimochodem i předlohou pro populární kreslené grotesky se smolařským kojotem a rychlým Roadrunnerem.

První stroj v historii Chaparral nesl jednoduché označení číslem 1. Za přední nápravou tohoto modelu z roku 1961 je uložen atmosférický vidlicový osmiválec Chevrolet o objemu 5,2 litru s výkonem 276 kW (375 k).

Šasi vozu vycházelo z kalifornského závodního roadsteru Scarab Mk. II z přelomu padesátých a šedesátých let a bylo zkonstruováno bývalými inženýry této značky Dickem Troutmanem a Tomem Barnesem.

Od Scarabu se Chaparral na první pohled odlišoval snahou o dosažení co nejmenší celkové výšky vozu. Z extrémně nízké otevřené karoserie tak nejvýše vystupují blatníky a ochranný oblouk za sedadlem řidiče.

Chaparral nasazoval svůj první model k závodům v letech 1961 a 1962. K jeho největším úspěchům patřilo ve druhé sezoně první místo v Road America June Sprints, kdy za volantem seděl Jim Hall a vítězství v Road Atlanta 500 z roku 1962, které společně vybojovali Hall a Sharp.

Pro rok 1963 byl již připraven nový Chaparral 2 s motorem před zadní nápravou a vozy první generace jichž vzniklo celkem pět zamířily k soukromníkům. Byl mezi nimi i vůz s číslem šasi 1-003, s nímž závodil Jim Hall.

Tento vůz byl v ostrých závodech využíván až do roku 1965. V letech 1987 až 1997 absolvoval důkladnou renovaci a následně několikrát změnil majitele. Naposledy to bylo v roce 2004, kdy byl prodán za 1.111.000 amerických dolarů. Nyní čeká na nového majitele a má být jednou z hvězd aukce pořádané společností RM Auctions ve dnech 16. a 17. ledna 2014 v arizonském Scottsdale. Předpokládá se, že bude prodán za částku mezi 2.250.000 až 2.750.000 amerických dolarů.

V letech 1961 až 1970 nesly jméno Chaparral vozy určené především pro Can-Am a vytrvalostní závody, které měly až na číslo 1 všechny motor umístěn před zadní nápravou. K nejslavnějším patří Chaparraly 2A až 2G s otevřenými nebo uzavřenými karoseriemi a rozměrným přítlačným křídlem umístěným na dvou vysokých pylonech nad zadní nápravou.

Chaparral patřil k průkopníkem využití aerodynamického přítlaku u závodních automobilů a vrcholem jeho vývojem se stal extrémní model 2J z roku 1970, který měl kromě osmiválce Chevrolet ještě dvoutaktní motor ze sněžného skútru, který roztáčel dva ventilátory odsávající vzduch zpod vozu.

Ve druhé polovině sedmdesátých let se Chaparral přeorientoval na závody formulových vozů a jako tým se účastnil série IndyCar až do roku 1997.

Související články

Témata
Avatar - S8
15. 12. 2013 19:34
Re: Celej život se člověk učí...
Přesně toho jsem si taky všimnul.....
14. 12. 2013 18:47
Celej život se člověk učí...
jak jsem starej, tak asi poprvé vidím osmiválec se šesti karburátory. :-O

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud