Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Chevrolet Camaro ZL1 AT: Povolený doping

Jiří Baborský
Diskuze (1)
To není zemětřesení! To jenom na mosteckém okruhu exkluzivně proháníme kompresorem dopovaný Chevrolet Camaro ZL1.

Objem ničím nenahradíš, říkají s oblibou Američané. Když zatouží po nášupu výkonu, jdou tou nejsnazší cestou: na pověstný obří objem nasadí obří kompresor. Jako v náklaďáku. Přesně takhle se zrodila silnější verze kultovního Chevroletu Camaro, která si říká stručně ZL1. Zní to jako označení nového Terminátora…

Černobílý zájezd do Čech

Agentura Československý Motorsport přivezla do České republiky první dva exempláře tohoto druhu a Svět motorů se s jedním z nich exkluzivně svezl na mosteckém okruhu. Bílé a černé Camaro ZL1 budete potkávat na nejrůznějších sportovních akcích, a když budete mít trochu štěstí, projedete se třeba s Michalem Matějovským – mladým závodníkem, který nám americkou novinku představuje a zahřívá, než nám ji na pár ostrých okruhů půjčí.

Na sedadle spolujezdce máme čas čerpat první postřehy a porovnávat je se základním atmosférickým camarem, které jsme testovali loni.

Detaily neřeší

Americky strohý interiér vypadá o poznání lépe, když přední část palubní desky pokryla červeně prošitá alcantara. Kvůli precizně vybroušeným hliníkovým čudlíkům a na vlas stejným spárám se obraťte na Němce. Do Ameriky se jezdí pro emoce, styl a železné svaly pod kapotou. Pokud přijmete zámořskou filozofii jako fakt a uvědomíte si, že základní camaro stojí pod milion, přestanete celkem bez problémů řešit hodně laciné plasty,

průmyslový design budíků nebo volant z opelu. Na druhou stranu všechno tu do sebe tak nějak zapadá a jako celek funguje. A zvenku vypadá camaro pořád tak skvěle. Přitom už se vyrábí pět let! Stejně se za ním každý otočí. Přinejmenším na české okresce, kterou si pro sebe usurpuje skoro v celé šířce.

Ve velkém stylu

Jdeme za volant. Že budeme řídit kompresorovou verzi, nám napovídají nejen nápisy na zádi a zapuštěné masce chladiče, ale také čtyři koncovky výfuku a hlavně karbonové nozdry na kapotě. A jaká technika že to dnes přihobluje mostecký asfalt? Vidlicový osmiválec o objemu 6,2 litru osazený mechanicky poháněným kompresorem Eaton. Benzin sem přitéká po kýblech, složitých rozvodových mechanizmů netřeba – chevy si vystačí se dvěma ventily na válec a z našeho pohledu prehistorickým rozvodem OHV. Přeplňování zvedlo výkon ze 432 koní na 580, točivý moment nově vrcholí

hodnotou 754 N.m místo původních 569. Čelo se nám rosí, ale při pohledu na vysokou hmotnost kupé 1,9 tuny zase trochu osychá.

Čert vem čísla, to bublání po nastartování se člověku vypálí do mozku a přehrává se jako smyčka ještě večer před usnutím.

V ruce držíme tentokrát volič automatu, ale navzdory zámořské pověsti se ZL1 dá koupit i s manuálem. K dispozici máme komfortní, sportovní a manuální režim řazení, několik módů nabízí i elektronicky řízené tlumiče a kontrolu trakce. Vrcholem je pak režim „vše vypnuto, vše natvrdo“. Pro maximálně efektivní akceleraci máme k dispozici funkci launch control, tedy start pod plným plynem.

Vyrážíme z boxů a okamžitě cítíme rozdíl proti loni testované základní verzi. Navzdory početnému stádu koní nejede nijak dramaticky, kompresor jako by auto polil živou vodou. Po čtyřech sekundách jedeme stovkou, reakce motoru jsou okamžité a naplňují očekávání. Dvě tuny jsou ale dvě tuny a v zatáčkách je cítíme v plné parádě. Je jasné, že tohle není vrcholový atlet, ale namakaný zápasník, který si zjednává respekt jinde a jinak. Mohutná síla, která nás tlačí do zad na výjezdu ze zatáčky, pochází v duchu americké tradice od zadních kol. Roztočit camaro v hodinách není nic složitého. Takže bacha! Chce to pevnou ruku, čistou stopu a klidnou mysl. Řízení není u ostré verze ZL1 tak rozbředlé, brzdy Brembo fungují lépe, pořád se ale pěkně nadřou.

Přichází dlouhá rovinka před poslední zatáčkou mosteckého okruhu a nejrychlejší camaro historie se může konečně rozparádit. Na hranici třístovky, která má být maximem ZL1, se dnes nepodíváme, ale podle tempa, jakým jsme byli vystřeleni na 200 km/h, tomu budeme věřit.

Dokonale nedokonalé

Říkáme to pořád. Preciznost, luxus ani „hodinářsky“ vypiplanou techniku v amerických sporťácích nehledejte. Jsou to drsní hulváti, kteří si vás svou neurvalostí buď získají, nebo odradí. S emocemi a stylem ale můžete počítat na sto procent. A pěkně ve velkém americkém pojetí.

V Evropě se Camaro ZL1 oficiálně neprodává, nadšenci se musí vydat cestou individuálního dovozu.

V Česku si ale můžete pořídit slabší atmosférickou verzi kupé i kabrioletu za ceny začínající těsně nad milionem korun. Pro zajímavost, když přepočítáme americkou cenu, vychází za mořem verze ZL1 na stejné peníze. Samozřejmě při dovozu počítejte s clem, daněmi a částkou za dopravu.

Plusy

  • Drsný vzhled
  • Síla a zvuk osmiválce
  • Cestovní komfort

Minusy

  • Vysoká hmotnost
  • Laciný interiér
  • Vysoká spotřeba

Základní údaje
MotorZážehový vidlicový osmiválec přeplňovaný kompresorem
Zdvihový objem 6162 cm3
Rozvod OHV
Válce/ventily8/16
Výkon 432 kW při 6000 ot./min
Točivý moment 754 N.m při 4200 ot./min
Pohon zadních kol
Převodovka šestistupňová automatická
Nejvyšší rychlost 296 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,0 s
Kombinovaná spotřeba 14,8 l/100 km
Rozvor náprav 2852 mm
Délka x šířka x výška 4836 x 1918 x 1376 mm
Provozní hmotnost 1869 kg
Objem palivové nádrže 72 l
Pneumatiky 285/35 ZR 20 vpředu, 305/35 ZR 20 vzadu
Objem kufru 320 l

Jiří Baborský
Diskuze (1)
Avatar - Kjirka
7. 9. 2013 15:53
jé hele zploštělej volant
>:D tak to se chechtám, až mě břicho bolí >:D
Kdo neví, ať koukne do předchozí diskuze Peugeot 208 GTi >:D