Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet v Paříži 2008

Aleš Jungmann
Diskuze (1)
Chevrolet si na starém kontinentu vede rok od roku lépe. Levné automobily (v rámci svých tříd) jako jsou Aveo či Epica mají již ve střední a východní Evropě poměrně dobré postavení, které se chystají zvětšit i směrem na západ.

Modely jako Cruze či velmi očekávaný Volt by mu v tomto snažení měly výrazně pomoci.

Cruze

Chevrolet v Paříži přichystal premiéru novému globálnímu modelu Cruze. Po designové i technické stránce by se s podobným vozem měli setkat zákazníci na většině kontinentů, kde je největší značka skupiny GM zastoupena. V Evropě lze model považovat za nástupce modelů Lacetti/Nubira.

Automobilu je postaven na zcela nové platformě budoucího Opelu Astra. Délkou 4,6 m bude patřit mezi sedany nižší střední třídy, výrobce již ohlásil tři čtyřválcové motorizace. Zážehové motory 1,6 16V (82 kW) a 1,8 16V (103 kW) mají variabilní časování sacích i výfukových ventilů, turbodiesel 2,0 (110 kW, 320 Nm) patří zřejmě k již známé produkci korejské motorárny. Jako alternativu ke standardním pětistupňovým převodovkám nabídne Chevrolet novou šestistupňovou automatickou převodovku.

Design bude jistě jednou z hlavních zbraní Chevroletu Cruze. Dynamicky tvarovaná příď a celkově čistě působící kombinace hran a zaoblených ploch osloví i náročné Evropany. Příslušnost novinky ke značce Chevrolet poznáte pouze podle modifikované masky, zcela nová je boční linka kterou vysílají do boků kraje přední světlometů. Cílem designérů prý nebylo ohromovat revolučním designem, ale přivést do výroby solidně vyhlížející sedan se sebevědomě, zcela na krajích karoserie umístěnými koly.

Uvnitř výrobce slibuje také výrazný mezigenerační posun, kvalitní materiály a více místa ve srovnání s modely Lacetti/Nubira.

Orlando

Chevrolet Orlando Concept je nový crossover a zároveň další pařížská novinka. Pod pojmem crossover máme na mysli mix velkého kombi, SUV a rodinné dodávky. Od každého by si Chevrolet Orlando měl vzít pochopitelně to nejlepší: velký vnitřní prostor po vzoru rodinných minivanů, jízdní vlastnosti „obyčejného“ vozu s karoserií kombi a vyšší stavbu a terénní schopnosti vozů SUV.

Orlando stojí na podvozkové plošině Delta 2, stejně jako v Paříži taktéž představený sedan Cruze. Rozvor má hodnotu 2760 milimetrů, přední i zadní kola navíc mají velký rozchod pro maximalizaci využitelného prostoru. O pohon konceptu se stará dvoulitrový turbodiesel o výkonu 112 kW a s točivým momentem 320 Nm. Ten by měl pomoci Chevroletu dosáhnout v očích evropských zákazníků pozitivnějšího pohledu na značku. Chevrolet se chce jednou pro vždy zbavit nálepky výrobce velkých automobilů s velkou spotřebou paliva.

Zatím nebylo detailně stanoveno, na jakých trzích se model vycházející z konceptu Orlando představí, v tiskové zprávě se ovšem hovoří o celosvětovém záběru tohoto modelu.

Volt

V Paříži jsme mohli vidět i moderní hybrid z dílny Chevroletu, nazvaný Volt. Pokud vše půjde podle plánu, můžeme se na přelomu let 2010 a 2011 těšit na tento hybridní plug-in automobil i u nás v Evropě. Nebude zde ovšem prodáván pod značkou Chevrolet, nýbrž jako Opel Volt.

První generaci Chevroletu Volt bude pohánět elektromotor, který bude energii čerpat z Li-Ion baterií velkých jako klasický čtyřválcový motor. Ve voze bude zároveň litrový zážehový spalovací agregát, jehož funkcí je dobíjení akumulátorů za provozu. Spalovací motor tedy nebude nijak spojen s pohonným ústrojím a s jeho využíváním se počítá na delších cestách, neboť výrazně zvyšuje dojezd. Samozřejmostí je možnost dobít baterie napojením do elektrické sítě. Kapacita Li-Ion akumulátorů, uložených mezi sedadly uprostřed vozu a tedy v okolí těžiště, má vystačit na 40 mil jízdy (cca 64 km). To je podle tvůrců dojezdová vzdálenost, kterou denně absolvuje řada Američanů při cestě do práce a z práce. Po 40 mílích ekologicky čistého provozu je buď možno připojit automobil k elektrické síti (110 V v případě USA) a počkat asi 6,5 hodiny na znovunabití akumulátorů nebo lze pokračovat v jízdě s pomocí spalovacího motoru.

Vývoj tak přelomového modelu, jakým plug-in hybrid Chevrolet Volt dozajista je, s sebou přináší nemalé finanční náklady. Technologie se musí vyvíjet, postupy vymýšlet a materiály objevovat, což je velmi, velmi drahé. Aby byl vůz zákazníkovi reálně prodejný, jeho cena bude muset být automobilkou dotována. Chevrolet očekává, že cena technologií, které se v podobných vozech v budoucnu uplatní, bude poměrně výrazně klesat a ziskovosti dosáhne Chevrolet až se druhou či spíše třetí generací. Na základě modelu Volt koncern General Motors plánuje vyrábět celou řadu hybridních automobilů, což pomůže dále urychlit finanční návratnost celého projektu.


Aleš Jungmann
Diskuze (1)