Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čína nakonec Japonsko nepředehnala. Největším exportérem aut se loni nestala

Ondřej Šámal
Diskuze (4)

Druhé největší ekonomice světa hraje do karet rostoucí obliba čínských elektromobilů a západní sankce proti Rusku. Přesto ani tak se Číně nepodařilo předehnat Japonsko. To si titul největšího vývozce aut loni udrželo.

Ačkoliv na začátku roku to tak nevypadalo, Čína se nakonec největším exportérem nových automobilů nestala. Tenhle titul stále patří Japonsku, stejně jako předchozích několik desetiletí. Podle serveru CNBC to vyplývá z údajů celních úřadů obou zemí. Japonsko vloni podle těchto údajů vyvezlo 5,97 milionu aut, zatímco export z Číny dosáhl 5,22 milionu vozů.

Podle čínského ministerstva obchodu bylo více než 70 % aut vybaveno zážehovým motorem (tyto vozy směřovaly především do Ruska a Mexika), lavina levných elektroaut z druhé nejlidnatější země se tudíž v roce 2023 nekonala. Tedy zatím. Skupina BYD, největší výrobce elektrifikovaných aut na světě, si totiž pořídí vlastní flotilu velkoobjemových lodí pro transport automobilů, aby jimi mohla zásobovat prakticky celý svět.

Čínská ekonomika se zatím plně nezotavila z covidu, aktuálně se musí vyrovnávat s obrovskou krizí na realitním trhu, který společně s další výstavbou tvořil zhruba 30 procent celkového HDP Číny, vysokou nezaměstnaností mladých, výrazným poklesem obyvatelstva a dalšími problémy včetně sankcí ze strany USA, automobilový průmysl je proto jedním z mála, kterému se aktuálně daří. V následujících letech se proto dá očekávat ještě silnější tlak na export aut z Číny do zbytku světa.

Video se připravuje ...

Na vyspělých trzích zůstává otázkou, jak moc silný hlad po elektromobilech zůstane. Hlavní odbytiště totiž hlásí ochlazení, aktuální potenciál lokálně bezemisních modelů je totiž zřejmě na svém vrcholu. Evropa navíc uvažuje nad zavedením cel na vozy čínských automobilek, které se těší zmíněné velmi silné podpoře tamní vlády, díky níž mohou nasadit nižší ceny než zdejší či američtí výrobci.

Ondřej Šámal
Diskuze (4)

Doporučujeme

5. 2. 2024 17:09
Re: china de do kopru
Na to ted EU nemá, v poho. :D
5. 2. 2024 12:07
Do roka a do dna
Tam kde Japonci končí tam Cina zacina.
Japonci byli dlouhá léta lídrem v automobilismu, ale tomu bude zachvíli konec.

Cina jede.
Cina zvítězi.
Cine patří budoucnost automobilismu :yes:
Avatar - Barry Lyndon
5. 2. 2024 11:34
Re: china de do kopru
Problém je, že diktatury před krachem rády válčí...
5. 2. 2024 11:09
china de do kopru
tech jejich 5.2mil vyvezenych aut nestaci ani na 12x min lidnaty japonciky
je to jako by se od nas vyvezlo cca 40tis aut za rok, tedy uplne smesnej pocet
navic vetsina chinskyho exportu aut, jde do chudej a zbidacenejch zemi