Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën C-Métisse: diesel-hybrid se čtyřmi křídly

Ondřej Láník
Diskuze (62)
Pařížský stánek Citroënu bude zdobit studie čtyřdveřového kupé s hybridním pohonem.

Pařížský stánek Citroënu bude zdobit studie čtyřdveřového kupé s hybridním pohonem.

Extrémní proporce nové studie Citroënu naznačují, že ani tento model se v nejbližší době nedostane do výroby. Zatímco ostatní výrobci pravidelně prezentují nové sériové modely rok před premiérou jako koncepty, Citroën na tuto hru nepřistoupil. Nákladná výroba prototypů se stala součástí rozpočtu firmy pro každý velký autosalon. Tato aktivita bezesporu přispívá k vylepšení image značky jako inovátora v designu i technice.

Nejnovější C-Métisse je studií čtyřdveřového hatchbacku, kterému tvůrci kvůli velmi nízké stavbě karoserie (výška jen 1,24 m) říkají kupé. 4,74 m dlouhý a 2 m široký automobil má originální tvary, čtyři křídlové dveře a čtyři místa v luxusním interiéru. Kabina pro posádku nad třímetrovým rozvorem se musela obejít bez B-sloupku, takže nastupování je snazší, ale konstrukce náročnější na tuhost a pevnost. Nosnou úlohu musí převzít zejména podlaha, v níž jsou navíc zabudovány těžké akumulátory.

Každý cestující má k dispozici samostatné kůží čalouněné skořepinové sedadlo s možností individuálního nastavení mnoha funkcí včetně klimatizace. Řidič si při nalézání optimální polohy nastavuje pedály, sloupek volantu, sedadlo a samostatně ve střeše uchycenou opěrku hlavy. Všechny ovládací prvky jsou umístěny na volantu nebo na střeše. Zavazadlový prostor v zádi je doplněn dalšími dvěma prostory za předními koly.

Vpředu uložený šestiválcový turbodiesel o výkonu 150 kW je kombinován se dvěma elektromotory uloženými v zadních kolech. Každý z nich má nejvyšší výkon 15 kW a točivý moment až 400 Nm. Jejich úkol je obdobný jako u známých hybridů. Podporovat akceleraci, sbírat kinetickou energii při brzdění a v městském provozu zastávat krátkodobě úlohu čistého generátoru hnací síly. Podle Citroënu to C-Métisse vydrží asi 3 km při rychlosti 30 km/h.

Kombinace turbodieselů a elektromotorů v různých konfiguracích se ve studiích značek patřících do skupiny PSA objevuje stále častěji. O termínu zahájení sériové výroby alespoň ve stávajících modelech však zatím nejsou konkrétní informace.

Studie akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,2 s, nejvyšší rychlost činí 250 km/h a kombinovaná spotřeba jen 6,5 l/100 km. 1400 kg těžký automobil obouvá pneumatiky o rozměru 255/40 R20 a disponuje hydropneumatickým odpružením. Na rozdíl od mnoha jiných výrobců ukazuje Citroën také propracované útroby studie s vylehčenou kompozitní stavbou vozu.

Ondřej Láník
Diskuze (62)
6. 9. 2006 22:21
Re: STUDIJNÍ STUDIE
Jo, vypadá to velmi dobře :yes: