Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co bude se Smartem? Budoucnost značky je nejistá, rozhodne se do konce roku

Stanislav Kolman
Diskuze (0)

Značce Smart se v posledních letech příliš nedaří a vlastníci řeší, co s ní. V krajním případě hrozí její definitivní konec.

Automobilka Smart byla založena v roce 1994 a o čtyři roky později vyjela s prvním modelem. Od počátku se soustředila na malé městské vozy, o které ale v posledních letech není takový zájem. Nejlepší léta zažila společnost v Evropě v roce 2004, kdy prodala 134.814 vozů. Od té doby jdou prodeje rok co rok dolů.

Ještě větší úpadek zaznamenává značka v zámoří. Zatímco v roce 2008 prodala ve Spojených státech 24.622 vozů, o deset let později už to bylo pouze 1276 kusů. Daimler AG, vlastník značky, teď přemýšlí, co s výrobcem malých aut dál. A stále častěji se začíná hovořit o jejím definitivním konci.

V květnu letošního roku nastoupí na post šéfa Daimleru AG Ola Kallenius, jenž vystřídá Dietera Zetscheho. A právě v tento okamžik se bude lámat chleba. Podle budoucího lídra totiž nemá podnik vyrábějící 128.802 automobilů ročně v automobilovém průmyslu místo, natož v rámci tak velké skupiny. Smart se sice před časem spojil s Renaultem, aby snížil výrobní náklady, stále jsou však příliš vysoké na to, aby společnost generovala zisk.

Snižování nákladů má zajistit i konec spalovacích motorů a přechod na čistě elektrické verze. Ani to se ale nezdá být spásné. Aktuální elektromobily Smartu ujedou něco kolem 150 kilometrů na jedno nabití, což je ve srovnání s konkurencí žalostně málo.

Téměř rok je novou ředitelkou společnosti Katrin Adt, ale příliš mnoho věcí se od té doby nezměnilo. Její hlavní myšlenkou je přesun výroby z Francie do Číny, zejména pokud by se povedlo uzavřít spolupráci s tamním gigantem Geely. Otázkou však zůstává, jestli už není příliš pozdě.

Stanislav Kolman
Diskuze (0)

Doporučujeme