Čtyři motoristické sporty, které mohly vzniknout jenom v USA
Závody na oválech Američané milují, protože pro ně je to show a vidí celou trať. Oficiální šampionát v silničních závodech automobilů s odkrytými koly je dokonce mnohem starší než mistrovství světa formule 1, uskutečnil se totiž poprvé v roce 1916. Pořadatelská American Automobile Association (AAA) později vyhlásila mistry retrospektivně počínaje sezonou 1909.
Indianapolis 500 má za sebou více než stoletou historii, legendární Pikes Peak vznikl v roce 1916. Populární stock cars, jejichž vrcholem je NASCAR, se objevily po druhé světové válce. To už mladí Američané stavěli své hot rods, protože jim místní výrobci nenabízeli sportovní vozy a výrobky evropských automobilek pro ně byly nedostupné. Z hot rods se vyvinuly dragstery, jejich sprinty na čtvrt míle se nemohly zrodit jinde než v Americe. Existují ale daleko kurióznější disciplíny... Pojďme se podívat na čtveřici z nich.
1. Školní autobusy (school bus racing)
Závodit se dá úplně se vším, co má kola. Ať už dvě, tři nebo více. A na velikosti zas až tolik nezáleží. Co takhle školní autobus? Ty klasické americké žluté s dlouhými kapotami známe i my, přinejmenším z filmů a televizních pořadů. Vyrábějí se pořád, ale závodí se se staršími. Na oválech. Když už jsou náhodou těsně před smrtí, sejdou se v aréně při další typicky americké show: destruction derby. Hráli jste možná před drahnými lety stejnojmennou počítačovou hru. Dokážete si ale představit, že by se v Brně sešli závodníci se starými karosami, ikarusy a zpestřením startovního pole by mohl být nějaký ten mercedes?
2. Tractor pulling
Tyhle hřmící bestie nemají s původními zemědělskými traktory mnoho společného. Ano, vznikly z nich. Původně bylo totiž účelem utáhnout co nejtěžší přívěs na co nejdelší vzdálenost. Cíl zůstal, jen technika se změnila. Existuje mnoho kategorií, vrcholem jsou těžká třímotorová monstra s výkonem až 10 tisíc koní, která za patřičného ohlušujícího rachotu a dýmu táhnou přívěs (spíše by se hodil termín závaží, ale pořádně těžké) na 100 metrů. Kdo je překoná, dosáhne tzv. full pull.
Jezdí se nejen v USA (tam už od roku 1929!) ale také v Austrálii a Brazílii. Ve staré dobré Evropě zakořenil tento sport nejvíce v Nizozemí a skandinávských zemích, ale také v Británii, Německu, Belgii, Francii a svou federaci má dokonce i Rusko. Ač to možná leckoho překvapí, evropský šampionát existuje 33 let!
3. Monster trucks
Monster trucks: to jsou velké americké trucky posazené na monstrózních vysokých rámech. Nápravy jsou většinou z těžkých náklaďáků. Patřičně vyladěné vidlicové osmiválce o objemech šplhajících k deseti litrům slouží vlastně jen k tomu, aby taková vysoká příšera pomocí obrovských kol (big foots) rozjezdila co největší počet vraků starých aut, pokud možno na placku. Někdy jedou závodníci sami, většinou si to ale rozdávají mezi sebou ve dvojici. V současnosti je oblíbený i free style. Drobečci tak trochu krasobruslí, ale umělecký dojem zůstává stranou. Pilot musí absolvovat stanovený počet skoků a projet přes překážky, ale cestu k nim nemá striktně danou.
Závody monster trucků se dostaly dokonce i k nám. Zatím v mnohem skromnějším podání, většinou venku mimo v USA obvyklé velké arény. Ale v akci můžete vidět třeba speciál, který má karoserii Škody 1202 STW. A takový za velkou louží určitě nikdo nemá. Poutače v autobazarech s vršky z embéček nebo trabantů jsou bohužel výhradně nefunkční.
4. Power wheelstanding
Power wheelstanding je to samé, čemu motorkáři říkají „wheelie”, tedy jízda po zadním kole. Jenže s auty a ta mají, jak je všeobecně známo, vzadu minimálně kola dvě. Opravdoví šampioni si umí „lehnout na záda”, tedy otočit jej na střechu. Jezdí se výhradně na drag stripech. To, že se dragster při startu postaví na zadní, není nic zvláštního, ale udělat z toho samostatnou disciplínu dokážou asi opravdu jen Amíci. Navíc v ní pořádají dokonce mistrovství světa. Pochopitelně bez posvěcení nějaké FIA, která je jim jaksi úplně ukradená.