Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cummins AEOS je elektrický tahač od výrobce vznětových motorů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)
Společnost Cummins představila plně funkční koncept tahače AEOS, jehož pohonný systém tvoří pouze elektromotor a baterie.

Společnost Cummins, založená v roce 1919, patří mezi 500 největších amerických korporací a v současnosti se věnuje především vývoji a výrobě vznětových motorů a generátorů. Pohonné jednotky Cummins využívá celá řada společností, včetně českých značek Avia a Tatra.

Budoucnost vznětových motorů ovšem není právě nejzářivější a společnost Cummins se věnuje i vývoji v oblasti využití alternativních paliv a pohonných systému. Mezi nejnovější výsledky jejího vývoje se zařadil na konci letošního srpna odhalený koncept elektřinou poháněného tahače.

Cummins AEOS je vybaven baterií s kapacitou 140 kWh, s níž se má jeho dojezd na jedno nabití pohybovat kolem 160 km, což znamená, že tento tahač může být využíván především v distribučním provozu s velkým objemem nákladu na krátkých tratích.

Společnost Cummins při premiéře svého konceptu uvedla, že pracuje na verzi s větší kapacitou baterií, umožňující dojezd kolem 480 km. Pro další zvýšení dojezdu pak má být k dispozici i provedení se vznětovým generátorem.

Vedle navyšování kapacity baterií či použití generátorů se má na dojezdu tahače pozitivně projevit rekuperace kinetické energie a zvažováno je i dobíjení baterií za pomoci solárních panelů, umístěných na střeše návěsu.

Při vývoji tahače, zachovávajícího tradiční linie severoamerických nákladních vozidel s kabinou posunutou až za kapotu motoru, hrála důležitou roli i aerodynamika, což vedle provedení povrchových panelů kabiny dokazují svými tvary i bočnice kryjící podvozek nebo vnější zpětná zrcátka nahrazená kamerami.

Cummins AEOS ve své současné podobě nemíří do sériové produkce, ale poslouží pro další vývoj a očekává se, že od něj odvozený model nebo jen technická řešení nabídne americká společnost pro sériovou produkci kolem roku 2020.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)
7. 9. 2017 13:36
Re: To nic neřeší,
asi te to strasne prekvapi, ale zvazuje se i koncept kde na tahaci je 0.4-0.5MWh bateri a na navesu krom fotovoltaicke strechy i v podvozku baterie o kapacite 0.5 az 0.6MWh, takovej tahac by mel sice asi o 6 tun nizsi zatizeni nez bezna 40 tunka (prostorove ale normalni naves na bezny kontejner nebo plachtovou korbu), ale dojezd by byl okolo 1000k km, tedy vzdalenost mnohem vetsi nez jakou bezne tranzitni kamion jezdi (prumer mezi zastavkama na tranzitu, jak prekladnima tak povinnemjma bejva do 350km, minimalne tedy v EU, v USA to muze bejt az okolo 550 mil ) , takze pokud nebude v dohledne dobe alternativa, muze se klidne stat ze i tranzitni kamiony se zacnou casem objevovat v elektrice, a pravdepodobne se tak i stane, precejen ty technologie baterii a elektrickeho pohonu se vyvyjej, pred 15 lety by takova baterie vazila 2x tolik co dnes
7. 9. 2017 10:49
Re: To nic neřeší,
Řešení je jednoduché. Mohou mít plný návěs baterií :-)
Avatar - KANKUNEN
7. 9. 2017 10:44
To nic neřeší,
Dokáže to nahradit jen kamiony, které toho moc nenajezdí.
7. 9. 2017 10:26
budoucnost
firmy ktere stavej tahace moc dobre vedej ze v budoucnu bude mit fosilni palivo resktrikce, tak se proste pripravuji na budoucnost, klidne si dovedu predstavit ze v USA vznikne od nejake firmy nabijeci sit urcena jen pro nakladaky, tak jako si Tesla stavi sit Superchargeru, tak neni zadny problem postavit podobnou sit pro tranzitni trucky na parkovistich urcenych primo pro trucky, Amerika ma v tomhle desnou vyhodu, kdy elektrifikace zeleznice pro nakladni dopravu neni temer mozna, a prostoru maj na to extra hodne, takze elektrifikaci silnicni dopravy tam v tomhle mnoho veci nebrani :-)
7. 9. 2017 10:23
Re: Ano
v distribucnich centrech zcela bezne, stejne jako logistiky maji nakladaky treba na prumerne 200-250km za den (24 hodin), tahace se nepouzivaj jen pro tranzitni dopravu ;-)

ostatne tahace kuprikladu v arealu Skodovku v Boleslavi jsou elektricke a nabiji se z fotovoltaiky na strechach vyrobnich hal Skodovky, a Skodovka zvazuje ze v pristich letech nahradi za elektricke i ty ktere vyuzivaj na prevoz aut mezi Boleslavi a Kvasinama (trasa priblizne 130km a jezdi ji 1-2x za den tam a zpet) ;-)