Nikola One: Funkční prototyp tahače s palivovými články se představuje
Nikola Motor Company je mladá společnost, která se podobně jako Tesla Motors zaměřila na elektřinou poháněná vozidla a v květnu letošního roku prostřednictvím vizualizací odhalila svůj projekt tahače Nikola One pro dálkovou silniční dopravu s pohonem šesti elektromotory.
Tehdy byla představena především technika, jíž má tento stroj disponovat a v létě Nikola Motor Company potvrdila premiéru funkčního prototypu na konec letošního roku. Ta se nyní 2. prosince 2016 uskutečnila v Salt Lake City.
Nikola One zaujme svým designem i technikou. K pohonu tohoto tahače má totiž sloužit šestice elektromotorů pohánějící kola všech tří náprav. Potřebnou energii má zajistit lithium-iontové baterie s kapacitou 320 kWh.
Baterie měl původně doplňovat generátor elektrické energie v podobě turbíny o výkonu 400 kW spalující stlačený zemní plyn, ale tohoto provedení se údajně nedočkáme a místo turbíny spalující stlačený zemní plyn má Nikola One využívat palivových článků.
Tahač ve své aktuální podobě má disponovat výkonem 736 kW (1000 k) a točivým momentem 2712 N.m. V závislosti na konfiguraci nádrží na vodík a baterií se má jeho dojezd pohybovat od 1287 do 1931 kilometrů.
Ve srovnání se současnými konvenčními tahači severoamerické produkce má vynikat výrazně nižšími provozními náklady a jen v případě paliva mají být dvakrát až třikrát nižší.
Zároveň má stroj o hmotnosti okolo 9,5 tuny disponovat podstatně lepšími dynamickými schopnostmi. Například akceleraci z 0 na 96 km/h má zvládnout v polovičním čase a i při plném zatížení si má udržovat vyšší průměrnou rychlost bez ohledu na profil trasy, po níž pojede.
Nikola Motor Company uvádí, že její projekt tahače byl ze strany potenciálních zákazníků přijat velmi pozitivně a již na přelomu května a června měla mít společnost okolo 7000 rezervací, s vklady v celkové hodnotě 2,3 miliardy amerických dolarů.
Zájemci o tahač Nikola One se ovšem musí obrnit trpělivostí, protože společnost prozatím nemá vlastní výrobní podnik a produkci těchto vozidel má v první fázi zajistit partnerská firma Fitzgerald, z jejichž bran má vyjet prvních 5000 tahačů, z nichž první zamíří ke svému provozovateli až v roce 2020. Ve stejnou dobu se má přitom rozjet vlastní podnik Nikola Motor Company, který postupně výrobu převezme a ročně má být schopen zajistit produkci až 50.000 vozidel.
Vedle výroby a prodeje samotného tahače Nikola One hodlá společnost vybudovat i rozsáhlou síť 364 vodíkových plnících stanic na území Spojených států amerických a jižní části Kanady, aby byla zajištěn bezproblémový provoz jejích vozidel.
Tahač Nikola One, jehož funkční prototyp byl právě představen, nemá zůstat v nabídce své značky osamocen a již nyní byl opět prostřednictvím vizualizací odhalen model Nikola Two, který svým designem připomíná konvenční tahače a má být ideální pro střední a krátké trasy.
Nikola Motor Company prozatím neuvádí bližší technické specifikace modelu Nikola Two, ale i v jeho případě může počítat s využitím elektromotorů v kombinaci s lithium-intovými bateriemi a palivovými články.