Dacia Duster: První jízdní dojmy
Na první pohled se zdál být trh s auty pro volný čas nasycen auty všech velikostí, rozměrů a určení. Když si projdete přehled registrací kategorie SUV na českém trhu, snadno zjistíte, že jde co do počtu modelů o nejrozmanitější segment hned po MPV.
Jenže kdo nebyl připraven utratit alespoň 400 tisíc korun, ten musel zvolit archaickou Ladu Nivu nebo hledat svůj nový automobil v jiné kategorii.
Tak jako v roce 2005 změnila Dacia pohled na jednoduchý a dostupný automobil nižší střední třídy (příchodem Loganu), mění stejná značka v roce 2010 zažité představy o levném SUV.
První setkání s Dusterem tváří v tvář má jeden hlavní závěr: Vše, co od této Dacie očekáváte, dokáže beze zbytku splnit.
Zvenku
Značka Dacia si navzdory nízkonákladovému image dokázala vypěstovat jednoduchý, ale nezaměnitelný styl, na který Duster navazuje. Asi nelze jednoznačně říct, zda je tento automobil hezký nebo ne, ale v každém případě je mimořádně originální a jen tak si jej s něčím nespletete.
U automobilu tohoto ražení se očekává praktičnost, kterou dnes v mnoha případech přebíjí aerodynamika, bezpečnostní předpisy nebo prostá snaha zkrášlit celek k obrazu, který se bude dobře prodávat. To vše jako by šlo u Dacie stranou. Místo růstu do výšky se natahoval rozvor. Využití původních dospělých komponent od příbuzného Nissanu si zřejmě vynutilo velkorysou šířku, která nakonec určila, jak bude vnější kabát vypadat.
Výsledek je na pohled robustní a na silnici dobře usazený. Ani základní provedení s nelakovanými nárazníky se nemusí za svůj design stydět. Na světlém autě vynikne výrazně rozšířená karoserie v oblasti přední i zadní nápravy, ale taky mohutné sloupky karoserie a relativně malá prosklená plocha. Tmavé odstíny ponechávají prostor kontrastujícím stříbrně lakovaným doplňkům (prahy, kryty zrcátek, střešní podélníky, prvky na masce a náraznících).
Duster jezdí na 16palcových kolech, což je současně i továrně dodávané maximum. Neobvykle vysoký profil pneumatik 215/65 R16 ale v tomto případě není na škodu a vlastně docela dobře ladí s hrubým designem karoserie.
Zevnitř
Nebýt oficiálních snímků zveřejněných dříve automobilkou, byl by interiér místem, kde přichází zklamání.
O přístrojové desce připomínající Sandero i o některých laciných řešeních (ovladače elektricky stahovaných oken mezi sedadly) víme už z prvního kontaktu při výstavní premiéře v Ženevě, a tak při prvních jízdách šlo hlavně o vyzkoušení života na palubě v praxi.
Rozměry interiéru jsou podobné tomu, co nabízí Sandero nebo Logan, což samo o sobě znamená celkem nadprůměrné míry ve voze mířícím do mírně terénní nižší střední třídy. Nastupování je bezproblémové, světlá výška je sice 200, resp. 210 mm (u verzí 4x4), ale auto samotné není příliš vysoké. Vysoká je však poloha cestujících nad vozovkou i nad podlahou, což se zejména vzadu projevuje pozitivně na schopnosti sedáků podpírat stehna. I nadprůměrně vzrostlý řidič (výška 185 cm) si za sebe může pohodlně sednout, limitem pro vyšší postavy nebude výška nad hlavou, ale podélný prostor. Připomínáme, že jsme v autě s délkou 4,3 m.
Přední sedadla připomínají ty z Logana, jejich rozměry, tuhost výplní, boční vedení i seřizovací rozsahy jsou daleko od špičky ve třídě. Více ale bude překážet nemožnost podélného seřízení sloupku volantu, která omezuje řidiče v hledání optimální cestovní polohy skoro stejnou měrou, jako ve starších Daciích. Vše je stavěno pro průměrně rostlé jedince, takže extrémně narostlí (nebo nevyrostlí) zájemci musí za volantem vyzkoušet, jak jsou daleko od svého optima.
Zkoušený vůz byl ve špičkové specifikaci se sedadly čalouněnými kůží. Upřímně řečeno, materiál připomíná spíše koženku, a tak jeho smysl vidíme spíše ve snazší údržbě, než v pocitu luxusu. Vkusným i příjemným doplňkem je kůží obšitý volant (standard pro nejvyšší výbavu, druhá nejvyšší za příplatek 3.500,-Kč).
Přístrojová deska si zachovává svá specifika: Středová konzola má negativní sklon, na rádio ani na panel ventilace není proto z místa řidiče příliš dobře vidět. Na přístrojovém štítu najdete sice kontrolky 2WD a 4WD Lock, ale pouze jednu společnou ikonu pro pravá i levá směrová světla.
Zavazadelník má účelu vozidla přiměřené rozměry. Když zvolíte verzi s pohonem přední nápravy, dostanete větší objem 475 l až 1636 l, se 4x4 je to 408 l až 1570 l. Při rozšiřování objemu pro zavazadla zůstávají sedáky na svém místě, sklápějí se pouze opěradla. Vzniká mírně lomená rovina bez výrazného schodu.
Jízda
Jízdní vlastnosti, jaké předvádí Duster, jsou malým krokem pro automobilové odvětví, ale velkým skokem pro Dacii. Bez nadsázky jde o nejlépe ovladatelný model z nabídky rumunské automobilky. Kořeny tohoto stavu hledejme v použité technice.
Přední unifikovaná náprava (vzpěry McPherson, příčná ramena) je sdílená se Sanderem a Loganem, vzadu je ale u čtyřkolek víceprvková náprava převzatá od Nissanu. Japonský původ má i ústrojí pohonu všech kol, na které byla naroubována nová samonosná karoserie se slušnou tuhostí.
Už po nastartování našeho Dusteru 1,5 dCi (80 kW) 4x4 je zřejmé, že je něco jinak. Známý maloobjemový turbodiesel, který provází na cestách posádky Sander i Loganů hlasitým pronikavým hukotem, je zde relativně dobře utlumen. Jeho vibrace neobtěžují řidiče ani po studeném startu při volnoběhu nadměrným třesem ve volantu nebo v řadicí páce. Za jízdy se pak projevuje neméně spořádaně.
Duster nemá redukci, ale krátký první a druhý převodový stupeň obsluhu vozidla při pomalé jízdě v terénu usnadňují. Na silnici je třeba být připraven na hbité vytáčení motoru při akceleraci z klidu na první dva stupně a následný odskok na delší trojku.
Oko je potřeba přimhouřit nad malými, nepříliš výkonnými stěrači, které připomínají ty na stodvacítce vašich rodičů. Strpět musíte i nepříjemné elektronické pípání zapnutých směrovek nebo silnými sloupky karoserie omezený výhled šikmo vzad.
Od vysokého profilu pneumatik se toho na silnici mnoho nečeká, ale velký rozchod kol (1560 mm vpředu, 1567 mm vzadu), společně s rozvorem 2673 mm a šířkou pneumatik (215 mm) dodávají vozidlu nečekanou stabilitu. Kdo někdy jezdil se Sanderem Stepway, nebude věřit, že toto je jeho ideový nástupce.
Řízení Dusteru je výrazně přímější než u ostatních Dacií, což řidiči usnadňuje manévrování a zrychluje změny směru jízdy. Největší jeho slabinou je výrazné pronikání rázů od přední nápravy při přejezdu příčných nerovností.
Řazení patří k průměru kategorie, což je pro Dacii vlastně taky pochvala. Nová šestistupňová převodovka (TL8) se ovládá delší řadičkou, která byla v našem případě v neutrální poloze zvláštně vychýlena doprava, ale měla celkem dobře vymezené dráhy v kulise. Pohyb v kulise nebyl vždy hladký a občas jsme zaměnili trojku s pětkou, ale něco z toho snad lze připsat na vrub nezajetému stavu vozidla a zbytek krátkému soužití člověka a stroje.
Podvozek zůstává mimořádně odolný vůči všem terénním překážkám na našich silnicích. Většinu zpomalovacích prahů můžete s Dusterem ignorovat, přejezd velkých děr zvládá podvozek s velkými pneumatikami s noblesou a dokonce i na roletách působí auto relativně klidně. Uvnitř přitom nic nevrže ani neskřípe, ačkoliv kvalita interiérových plastů Dusteru má ke konkurentům asi tak daleko, jako jeho základní cena ke konkurenčním cenovkám.
Největším překvapením z jízdy je dobrá stabilita ve vyšších rychlostech na silnicích, kterou zvládá podvozek spojovat s dobrým tlumením nerovností a jen malými náklony karoserie v zatáčkách.
K agilitě podobně velkého Yetiho má Duster daleko, ale s ohledem na jízdní vlastnosti starších modelů Dacie, jde i tak o skvělý pokrok, který jistě potěší všechny zájemce o tento model. Nad vším navíc bdí poněkud neharmonicky zasahující stabilizační systém, dodávaný za příplatek 8.000,-Kč výhradně pro silnější dCi. Díky alespoň za to.
Ani v lehkém terénu se toto SUV neztratí. Na bahnité motokrosové dráze jsme zažili dostatek terénní zábavy za volantem už při otočném voliči pohonu všech kol nastaveném na AUTO (pohon přední nápravy+samočinně se přiřazující pohon zadní nápravy). Když přijde na řadu náročnější stoupání, lze čtyřkolce nadiktovat pohon 4x4 s pevným rozdělením hnací síly 50:50 mezi nápravy a dosáhnout tak lepší stoupavosti.
Český trh
Základní cenovka 259.900,- Kč činí z Dacie Duster nejlevnější SUV na trhu. V tomto případě se jedná o nejnižší výbavu Access v kombinaci s motorem 1,6 16V (77 kW) a pohonem přední nápravy. Za příplatek 40 tisíc Kč, tedy cenu 299.900,- Kč, je ale možné mít stejný vůz s pohonem všech kol. Jedná se tak o nejdostupnější pětimístný vůz, který nese označení 4x4.
Access je výbava, která je orientovaná na základní potřeby. Nejlevnější Duster má nelakované nárazníky, kliky dveří i kryty zpětných zrcátek a 16palcová ocelová kola bez okrasných poklic. Nechybí ale dva airbagy, posilovač řízení ani úchyty Isofix na zadních sedadlech. Z komfortní výbavy obsahuje Access otáčkoměr, přední stěrač s cyklovačem a sklopné opěradlo zadního sedadla.
Ambiance za příplatek 25 tisíc Kč přidává střešní ližiny, boční airbagy, centrální zamykání s dálkovým ovladačem a elektrické stahování předních oken. Navíc si lze připlatit za paket Modularita (+7.000,- Kč), který obsahuje výškově stavitelné sedadlo řidiče a volant a zadní sedadla dělená v poměru 1/3 a 2/3. Kromě zážehového motoru je možné zvolit i vznětový 1,5 dCi o výkonu 63 kW (4x2) nebo 80 kW (4x4).
Doporučujeme |
PŘEDSTAVUJEME Dacia Duster – Transylvánský horal |
Arctica již přidává kliky dveří a části nárazníků lakované v barvě karoserie, okrasné poklice na kola, palubní počítač, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka a především manuální klimatizaci. Cenový rozdíl proti Ambiance je 25 tisíc Kč, na výběr jsou ale jen motory v kombinaci s pohonem všech kol.
Pro výbavu Arctica je dostupný paket Look (+15 tisíc Kč), který se skládá z 16palcových litých kol, zatmavených zadních oken a doplňků karoserie s povrchem matný chrom, nebo paket Kůže (+15 tisíc Kč) – kůží potažený volant a hlavice řadicí páky a čalounění sedadel kůže/koženka.
Exception obsahuje oba tyto pakety a také rádio s CD/MP3 přehrávačem, které je jinak za příplatek 7 tisíc Kč.
První vozy jsou již na českém území, další jsou na cestě. Dealeři by měli mít Dustery k dispozici během dvou týdnů, zkušební jízdy tedy bude možno absolvovat přibližně od začátku června.
Dacia Duster - ceny při uvedení na český trh | ||||
Motor | 1,6 16V 4x2 | 1,6 16V 4x4 | 1,5 dCi 4x2 | 1,5 dCi 4x4 |
Převodovka | 5M | 6M | 5M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1461 | 1461 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/2 |
Největší výkon [kW/min-1] | 77/5750 | 77/5750 | 63/3750 | 80/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 148/3750 | 148/3750 | 200/1900 | 240/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 165 | 160 | 155 | 168 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,5 | 12,8 | 13,9 | 12,5 |
Průměrná spotřeba [l/100 km] | 6,4 | 7,0 | 4,9 | 5,3 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1160 | 1250 | 1180 | 1294 |
Cena Access [Kč] | 259.900,- | 299.900,- | - | - |
Cena Ambiance [Kč] | 274.900,- | 324.900,- | 304.900,- | 374.900,- |
Cena Arctica [Kč] | - | 349.900,- | - | 399.900,- |
Cena Exception [Kč] | - | 372.900,- | - | 422.900,- |