TEST Dacia Sandero Stepway 1,6 – Dobrodružství jako životní standard
Dacia Sandero Stepway se představila v loňském roce pod značkou Renault jako model určený pro jihoamerický trh. V Evropě jsme se jí dočkali letos, když se její premiéra odehrála na květnovém autosalonu v Barceloně. Na český trh dorazila začátkem letošního července.
Nový přírůstek do rodiny pětidveřových hatchbacků Dacie samozřejmě nepředstavuje skutečné SUV, ale podobně jako Fabia nebo Roomster Scout nabízí atraktivní SUV-vzhled. Zájemci o tuto Dacii mohou vybírat ze dvou motorizací. S benzinovým čtyřválcem o objemu 1,6 litru (64 kW/90 k) přijde Sandero Stepway na 249.900,- Kč. V případě turbodieselu 1,5 dCi (50 kW/70 k) si prodejce řekne o 281.900,- Kč. V obou případech jsou prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky poháněna pouze kola přední nápravy.
Nejatraktivnější Dacia
Při hodnocení vzhledu současných Dacií se většina pozorovatelů shodne na tom, že Sandero Stepway působí ze všech nejatraktivněji. Zásluhu na tom má povedený design pětidveřové karoserie standardního modelu Sandero, jenž je vylepšen za použití nových nárazníků, lemů blatníků, nástavců prahů a podélných střešních lišt.
K zajímavějšímu výrazu Sandera Stepway přispívají i zatmavené hlavní světlomety, koncovka výfuku a 16palcová litá kola, která jsou součástí standardní výbavy. Na vzhled má kladný vliv i světlá výška zvětšená o 20 mm na 175 mm. V základní ceně této Dacie je zahrnut i jeden z trojice metalických laků. Zákazník tak při výběru vozů může volit mezi tmavou a světle šedou nebo červenou, jíž se honosil testovaný exemplář. K individualizaci vzhledu může posloužit jeden z šesti polepů C-sloupku karoserie.
Žádný zázrak
Za atraktivním exteriérem bohužel poněkud zaostává interiér. Prostor pro cestující a jejich zavazadla se od ostatních verzí Sandera liší prakticky jen jiným vzorem na čalounění sedadel. Palubní desce a výplním dveří z tvrdého plastu tak opět dominují tmavé barvy s doplňky ve stříbrné barvě. Všechny ovládací prvky jsou v dosahu řidiče a ergonomickým slabinám stále vládne negativní sklon středové konzoly.
Dacie Sandero Stepway vychází z druhého stupně výbavy standardního hatchbacku s označením Ambiance. To se projevuje už při usednutí na místo řidiče, kdy můžeme zapomenout na volant stavitelný v jakémkoliv směru nebo výškově stavitelné sedadlo. Potíže s nalezením ideální polohy za volantem ovšem budou mít asi jen řidiči menšího vzrůstu. Zvláštní je skutečnost, že Dacia nenabízí u Sandera Stepway výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče ani za příplatek. Řidič se zde musí obejít také bez palubního počítače a elektricky stavitelných a vyhřívaných zpětných zrcátek.
Zájemci o rozšíření bezpečnostní výbavy o boční airbagy, které jsou pro všechny ostatní verze Sandera k dispozici za příplatek 4.500,- Kč, mají rovněž smůlu. Stepway se ovšem snaží zachránit situaci standardně montovanými mlhovými světlomety, elektricky ovládanými okny předních dveří, manuální klimatizací a autorádiem Pioneer DEH-2100 UB s podporou MP3 a čelním vstupem USB, které je nyní v ceníku, ale testovaný vůz jím ještě vybaven nebyl.
Hlavní předností interiéru je ovšem jeho prostornost v dané cenové kategorii. Plusové body si zaslouží i sedadla, která sice nemají téměř žádné boční vedení, ale nabízejí příjemný kompromis mezi tuhostí a měkkostí. Zadní sedadlo má standardně dělené opěradlo, což přispívá k variabilitě zavazadlového prostoru. Ten má v základním uspořádání objem 320 litrů a sklopením opěradel zadního sedadla se zvětší na 1200 litrů. Délka prostoru pro zavazadla v základním uspořádání je u podlahy 800 mm a po sklopení opěradla se při posunutí sedadla spolujezdce co nejvíce dopředu může prodloužit až na 1700 mm. Zvětšení světlé výšky sice prospívá vzhledu, ale nepříjemně zvyšuje nákladovou hranu zavazadelníků, která je 800 mm nad zemí.
Komfort i mimo asfalt
Testovaný exemplář Sandera Stepway měl pod svou kapotou uloženu známou benzinovou šestnáctistovku s osmiventilovou technikou o výkonu 64 kW (90 k), spolupracující s pětistupňovou převodovkou. Tato pohonná jednotka uděluje zvýšenému pětidveřovému hatchbacku na danou třídu poměrně slušnou dynamiku. Stepway ochotně akceleruje a se správně zvoleným převodovým stupněm předvádí i slušné pružné zrychlení. Při rychlosti 100 km/h na pátý rychlostní stupeň ukazuje otáčkoměr 3000 otáček za minutu a při 130 km/h stoupne počet otáček na 3900 za minutu.
Jízdní vlastnosti Sandera Stepway nejsou tím, čím by se Dacia měla v Evropě chlubit. Díky zvýšené světlé výšce a velmi měkkému odpružení není tato Dacia rozhodně velkým příznivcem rychlých průjezdů ostrými zatáčkami. To se pak karoserie začne výrazně naklánět, což vyžaduje, ve spojení s velmi nepřímým řízením, značnou dávku pozornosti a mnohdy i nesnadné korekce volantem.
Doménou Stepwaye jsou špatné cesty. Nově naladěný podvozek dokáže lépe než u ostatních verzí Sandera odfiltrovat nerovnosti na vozovce, jichž je na českých cestách stále dostatek. Na dálnici drží Stepway solidně směr, nezalekne se ani bočního větru, ale při změnách směru je dobré se připravit na pomalé reakce auta a určitou neposlušnost.
Naopak překvapivě slušné jsou schopnosti terénního Sandera mimo silnice se zpevněným povrchem. Při výletu na polní nebo lesní cestu ze svých cestujících rozhodně nevytřese duši a zde je možné jízdu označit za velmi pohodlnou.
K neduhům Dacie Sandero Stepway patří stejně jako u již dříve testovaných verzí pětidveřového hatchbacku s benzinovými motory vibrující plynový pedál. Mezi slabé stránky patří i odhlučnění interiéru. Zvukový projev motoru si posádka chtě nechtě užije od jeho 3000 min-1 a při výletu na dálnici se po překročení 120 km/h výrazně zvyšuje aerodynamický hluk.
Nízkonákladový lifestyle
Kdo bude jezdit hlavně mimo kvalitní silnice, po okreskách, lesních a horských cestách, bude z předností Stepwaye těžit nejvíce.
Zájemci o Sandero Stepway musí počítat s tím, že ve srovnání s verzí Sandero Arctica Music dostanou u motorizace 1,6 (64 kW) za cenu o 10.000,- Kč vyšší sice líbivější vůz, ale výrazně chudší výbavu. Dacia Sandero Arctica Music totiž za 239.900,- Kč nabízí standardně výškově nastavitelný volant i sedadlo řidiče, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, kontrolku špatně zavřených dveří a postupné zhasínání vnitřního osvětlení. Všechny tyto položky nejsou pro Stepway dostupné ani jako příplatková výbava, což je škoda.
První cena vozu | 179.900,-Kč (Sandero Access, 1,4, 55 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 219.900,-Kč (Sandero Ambiance, 1,6, 64 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 249.900,-Kč (Sandero Stepway, 1,6, 64 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 249.900,-Kč (Sandero Stepway, 1,6, 64 kW) |
Plusy
- Atraktivní design
- Komfortní podvozek
- Prostorný interiér
- Nízká cena
Minusy
- Vibrující plynový pedál
- Nepřímé řízení
- Volant bez možnosti nastavení
- Laciné materiály a jednoduchá řešení použitá v interiéru
- Slabé odhlučnění interiéru
- Horší ovladatelnost