Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF LF Hybrid: Výroba zahájena

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Ve čtvrtek 9. prosince opustil výrobní linku první sériový DAF LF Hybrid. Mezi první trhy, kde bude nabízen, patří i Česká republika.

Sériová výroba nákladních vozů DAF LF Hybrid probíhá v britském závodě Leyland Trucks, který je stejně jako značky Kenworth, Peterbilt a DAF součástí společnosti PACCAR.

DAF LF Hybrid se v produkční podobě poprvé představil na podzimním IAA v Hannoveru. Během posledních dvou let byl tento 12 tunový nákladní automobil s paralelním hybridním systémem testován řadou zákazníků, kteří prověřili jeho schopnosti v běžném provozu.

DAF LF Hybrid lze charakterizovat jako paralelní full-hybrid, který může pohánět dieselový motor, elektromotor nebo kombinace obou. Vůz je vybaven 4,5litrovým dieselovým motorem PACCAR FR, který je standardně vybaven filtrem pevných částic a splňuje emisní normu EEV. V modelu LF Hybrid tento motor produkuje maximální výkon 118 kW (160 k) a je spojen s automatickou šestistupňovou převodovkou Eaton.

Elektromotor je umístěn mezi spojkou a převodovkou. Zde slouží jak k elektrickému pohonu vozu, tak k dobíjení baterií rekuperací brzdné energie i přeměnou hnací síly spalovacího motoru. Řídící jednotka rozhoduje o využití elektromotoru a vznětového motoru v závislosti na stupni nabití baterií.

Lithium-iontové baterie jsou uloženy na boku šasi před zadní nápravou, skládají se z 96 článků o napětí 3,4 Voltů a jejich hmotnost se pohybuje okolo 100 kilogramů. DAF LF Hybrid může na jedno nabití ujet čistě na elektrický pohon asi 2 kilometry a díky tomu je použitelný i v centrech měst, kam mají klasické nákladní automobily vjezd zakázán. I při jízdě pouze za pomoci elektromotoru ale vznětový motor běží na volnoběh, aby zůstalo v chodu čerpadlo posilovače řízení a vzduchový kompresor. Součástí výbavy LF Hybrid je i start/stop systém.

Kromě elektromotoru a akumulátorů je součástí hybridního pohonného systému i transformátor proudu, který převádí střídavý proud dodávaný generátorem na stejnosměrný proud ukládaný do baterií. K chlazení tohoto transformátoru slouží chladící jednotka, která je podobně jako baterie umístěna na boku šasi.

DAF LF45.160 Hybrid je jen o 300 kg těžší než standardní model poháněný pouze dieselovým motorem. Toto hybridní provedení s celkovou hmotností do 12 tun tak nabízí užitečnou nosnost kolem 7,5 tuny.

Testování v běžném provozu, kterého se účastnili i klienti společnosti DAF, potvrdilo spolehlivost hybridního pohonného systému pro sériovou výrobu. Zároveň bylo zjištěno, že bylo dosaženo snížení emisí CO mezi 10 a 20 % v závislosti na využití vozu.

Další výhodou je, že komponenty náchylné k opotřebení, jako je brzdové obložení a spojka, mají delší životnost, protože k brzdění je využíván elektromotor.

DAF bude sériový LF Hybrid nabízet nejprve ve Velké Británii, Nizozemí, Německu, Francii, Belgii a České republice. Podle průzkumu trhu je v těchto zemích zájem o hybridní vozy nejvyšší. V závislosti na úspěchu na těchto trzích se DAF rozhodne, zda spustí prodej i v jiných státech.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
15. 12. 2010 09:50
Re: No konecne.
JJ, treba obycejna scania, se kterou jezdim, ma 9 litrovy motor a par tun k tomu. Vse je ve vetsim meritku, i uspora paliva..
15. 12. 2010 00:28
Re: No konecne.
Dojezd 2 km s běžícím motorem ,to je fakt revoluce
14. 12. 2010 14:49
No konecne.
Tady maji hybridy uplatneni a nepujde jen o nalepku na zadnim viku.