Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF LF: Zásadní změny

Ivo Semrád
Diskuze (0)
Všechny hmotnostní kategorie modelu LF prodělaly proměnu. S novým 3,8litrovým motorem vznikl model LF City.

Inovace nejmenší modelové řady DAF s celkovou hmotností 7,5 až 19 tun probereme postupně. Začněme nejlehčím, které obdrželo nový čtyřválec Paccar PX-4, který se stal menším bratrem již nabízeného čtyřválce PX-5 o objemu válců 4,5 litru a výkonovém rozpětí 112-157 lW.

Čtyřválcová novinka PX-4 nabízí dvě úrovně 135 a 127 kW (500 a 600 N.m), určené výhradně pro 7,5tunové provedení modelu LF.

Výrobce představuje tento motor speciálně pro model LF City. Ten nalezne uplatnění zejména v lehké rozvážkové dopravě ve městech a jejich okolí, pro které je motor s objemem těsně pod čtyři litry nejvhodnější.

Nizozemská automobilka zavedla pro model LF nové převody diferenciálu. Díky nim s hodnotou až 3,31 : 1 jsou otáčky motoru při cestovní rychlosti sníženy o 150 až 200/min. V kombinaci s inovacemi motoru přináší tato úprava poháněcí soustavy úspory paliva až o šest procent. Zároveň dochází ke snížení hlučnosti.

Pro speciální aplikace s celkovou hmotností osmnáct, resp. devatenáct tun a nejvýkonnější verze šestiválce PX-7 přijde vhod zavedení automatické převodovky Allison. Platí to pro tuto nejtěžší variantu modelu LF. Doplňuje tak nabídku přímo řazených a automatizovaných 5-, 6-, 9- a 12stupňových převodovek. Kromě toho jsou k dispozici plně automatické převodovky.

Model LF lze vhodně nakonfigurovat pro jakékoliv individuální použití díky široké nabídce rozvorů až do 6,90 m. Podvozek je pak vhodný pro montáž nástavby přes 9 m, a lze tak dosáhnout maximálního přepravního objemu. Delší rozvor vytvořil prostor pro palivové nádrže s objemem až 1240 l, což je ve třídě rozvážkových vozidel unikátní.

Inovace řady LF se také týkají montáže nástaveb. Nové typy příprav pro montáž nástaveb usnadňují jejich uchycení či fixaci přídavných zařízení. Kromě toho jsou nyní k dispozici specifické přípravy pro upevnění skříňové nástavby se zadním zvedacím čelem, cisterny s pomocným rámem nebo sklápěcí nástavby.

Společnost DAF nyní nabízí na vozidlech řady LF ještě větší výběr rozvorů a zadních převisů. Například kombinace delšího rozvoru a kratšího převisu usnadňuje montáž nástavby pro svoz komunálního odpadu.

Společnost DAF nyní nabízí u nových modelů LF službu DAF Connect. Jde o moderní systém pro správu vozového parku, který provozovateli nabízí informace o využití vozidel a řidičů v reálném čase. Informace o pozici vozidla, spotřebě paliva, ujetých kilometrech, úrovni využití vozového parku a době volnoběhu jsou přehledně prezentovány pomocí on-line portálu, který je možné nakonfigurovat podle požadavků dopravce.

Portál lze nakonfigurovat tak, aby nabídl komplexní zprávy o spotřebě paliva s aktuálními údaji i údaji z minulosti. Nechybí ani možnost porovnat vozidla a řidiče. Funkce Live Fleet View poskytuje veškeré potřebné informace o poloze vozidel celého vozového parku, takže je možné vhodně plánovat například ujeté vzdálenosti, trasy a dobu jízdy.

Vozidla řady LF od celkové hmotnosti vozidla osm tun a u vozidel se vzduchovým odpružením na zadní nápravě jsou standardně vybavena systémem nouzového brzdění (AEBS), varováním před blížící se kolizí (FCW), adaptivním tempomatem a systémem varování před opuštěním jízdního pruhu.

Pro náročnější aplikace a vozidla s vyšší celkovou hmotností jsou na výběr motory PX-5 a PX-7 o objemu 6,7 litru (172 až 239 kW). Tyto agregáty prošly na konci loňského roku úpravou softwaru, proudění vzduchu a udržování provozní teploty v systému úpravy emisí. Výsledek tvoří snížení spotřeby paliva a zvýšení točivého momentu obou motorů o 5 až 12 %. Zároveň je maxima točivého momentu dosaženo již při nižších otáčkách o 100–200/min.

Ivo Semrád
Diskuze (0)