Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daimler a Chrysler dostali rekordní pokutu za překračování emisních norem v USA

Václav Pavlečka Václav Pavlečka 4. 1. 2008 • 21:03
3
Nehezký „dárek na rozloučenou“ dostaly již rozdělené firmy, které donedávna tvořily koncern známý jako DaimlerChrysler. Obdržely totiž pokutu v souhrnné výši překračující 30 milionů dolarů za překročení maximální spotřeby

Nehezký „dárek na rozloučenou“ dostaly již rozdělené firmy, které donedávna tvořily koncern známý jako DaimlerChrysler. Obdržely totiž pokutu v souhrnné výši překračující 30 milionů dolarů za překročení maximální spotřeby (resp. z ní plynoucích emisí) u vozidel modelového roku 2006. Pokutu udělil americký vládní úřad pro bezpečnost na silnicích (NHTSA).

Evropské automobilky zaplatí miliony dolarů

Nejméně šestiválec a hlavně pořádný koráb - kdysi automobilový ideál USA a dnes spíš střela mířená mimo terč. Provoz velkých aut je čím dál tím dražší nejen pro samotné Američany (s rostoucími cenami pohonných hmot), ale i pro výrobce těchto vozů.

Americký úřad NHTSA každý rok „potěší“ výrobce velkých aut nepěknou pokutou za příliš vysokou průměrnou spotřebu jejich vozového parku (a tím pádem za překračování emisních limitů). Letos padla rovnou pokuta rekordní – ve výši 30.257.635 dolarů a 50 centů. O její zaplacení se podělí kdysi sesterské společnosti Daimler a Chrysler. Americký úřad pro bezpečnost na silnicích hodnotil producenty působící na tamním trhu za vozy modelového roku 2006.

Evropské automobilky nemají obecně o tento typ pokut nouzi. Narozdíl od svých amerických a japonských kolegů, kteří v žebříčcích potrestaných nefigurují (tedy až na Chrysler). Letos platilo také BMW (5 milionů dolarů), jehož pokuta je druhou největší. Na „třetím místě“ je Porsche s takřka 4,6 miliony dolary, Maserati (1,4 milionu dolarů) a Volkswagen – přes 1 milion dolarů. Ušetřena nezůstala ani italská značka se vzpínajícím se hřebcem ve znaku – Ferrari zaplatí NHTSA 842 tisíc dolarů.

Koho úřad pokutuje a jak?

Pokuta se vypočítává z rozdílu mezi nastavenými limity CAFE - Corporate Average Fuel Economy - (27,5 mpg – tedy přibližně 8,6 l/100km) a mezi průměrnou spotřebou prodané flotily toho daného výrobce na trhu v USA. Pokud průměrná spotřeba flotily jde pod 26 mpg (tedy přibližně nad 9 l/100 km), má takový výrobce problém. O to větší, čím více prodá aut s poněkud hladovými motory. O výjimku mohou žádat automobilky, které vyrobí méně než 10 tisíc vozidel ročně. Ovšem je jen na posuzujících úřednících, jestli výjimku schválí.

Rekordu Daimleru a Chrysleru bylo zatím v historii udělování pokut nejblíže BMW, které muselo v roce 2001 za překročení emisních limitů zaplatit takřka 28 milionů amerických dolarů.

Velké pokuty? A bude hůř...

Americký senát koncem loňského roku schválil zákon, podle kterého by se průměrná spotřeba nových vozů v roce 2020 měla pohybovat nad 35 mpg, tedy přibližně pod 6,7 l/100 km. Tato hodnota je o několik desítek procent nižší než současný standard. Není divu, že v automobilovém průmyslu se to vlivem regulací na vyspělých trzích stále více zelená a že můžeme vidět usilovný vývoj všemožných hybridních pohonných jednotek.      

Témata
4. 1. 2008 10:27
Pokuta za zakaznicku volbu.
Tazko to nazyvat inak. "Chcete Dodge Magnum Hemi? Bohuzial, mame ho, ale ma vysoku spotrebu a my potrebujeme znizit priemer. Mozme Vam predat Caliber CRD, najlepsie rovno dva." Toto nie je normalne!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku