Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Citroën DS vs. Tatra 603

Jakub Sochor
Diskuze (42)
Neobvyklý duel sahá do poloviny minulého století, kde najdeme dva unikátní a pro automobilový design důležité modely.

Dynamické dvacáté století se stalo dějištěm nespočtu technických, konstrukčních a v neposlední řadě také tvarových řešení. Dnešní duelanti, Citroën DS a Tatra 603, pokračují ve šlépějích vozidel, která technologickou progresivitu minulého století dotvářela - šlo o Citroën Traction Avant a aerodynamické Tatry 77 či 87. Porovnávané vozy pokračují - byť každý za jiných podmínek - v tvůrčí invenci svého výrobce a prezentují automobily, které v mnoha ohledech udávaly tón. Dnes jsou oba ceněnými a vyhledávanými veterány.

Citroën DS – Zhmotnění Marinettiho tužeb

Vůz byl představen v roce 1955 na pařížském autosalonu. I přes to, že je vůz konstruován jako sedan (který je pro mnoho lidí synonymem k tradicionalismu) je pokrokový Citroën pozoruhodným dílem, které se nesmazatelně zapsalo nejen do automobilové, ale také průmyslově-designové historie. Za zmínku stojí i skutečnost, že byl designéry zvolen nejkrásnějším automobilem všech dob.

Na projektu, jenž nahradil průkopnický Traction Avant, pracovali konstruktér André Lefèvbre a designér Flaminio Bertoni. Karoserie DS hrdě reprezentuje futuristické hodnoty – zcela jednoznačně se vzdaluje všemu, co bylo dosud ztvárněno, a to prostřednictvím dynamických a plynulých tvarů se zaměřením na co možná nejlepší aerodynamické vlastnosti (s hodnotou součinitele odporu vzduchu 0,38, jenž byl po modernizaci přídě vylepšen na 0,34). Téměř každá část automobilu se zřetelně odlišovala od dosavadní karosářské praxe. Jde o dlouhou a nízkou příď s absencí klasické masky chladiče, na níž dominují kruhové světlomety a chromovaný nárazník. Čelní část se směrem dopředu zužuje, což podporuje aerodynamický vzhled – ten je však nejpatrnější v boční části s velmi hladkými přechody mezi plochami, souvislou střechou (která byla inspirací pro ztvárnění téže části karoserie hatchbacku DS3) a částečně skrytým zadním kolem. Mezi specifika zadní části patří vysoko umístěná směrová světla, atypický sklon zadního okna či zkosení zádě. V kabině překvapil Citroën poměrně členitou přístrojovou deskou, vybavenou jednoramenným volantem.

Citroën DS – Francouzská revoluce

Na podzim roku 1967 dostaly vozy DS novou příď se čtyřmi světlomety, umístěnými pod průhlednými kryty. Příplatkovou technickou inovací bylo natáčení vnitřních světlometů podle natočení kol.

Jak již bylo řečeno, DS zabodoval v anketě britského magazínu Classic & Sports Car, jejíž výsledky byly zveřejněny v roce 2009. Porotu tvořili designéři z oblasti automobilového designu (namátkou jmenujme Giorgetta Giugiara, Leonarda Fioravantiho, Marcela Gandiniho či Paula Bracqa). Vítězný Citroën předčil Jaguar XK120 a Ferrari 275 GTB (oba na druhém místě), dále Cord 810/812, Ferrari 250 GT Lusso a SWB, Jaguar E, Lamborghini Miura a Lotusy Elan a Elite (všechny modely shodně na čtvrté pozici). Nástupcem avantgardního vozu byl model CX, který se opět vyznačoval originálními tvary se zaměřením na svébytnost a aerodynamiku.

Video: Citroën DS – Dobová ukázka schopností podvozku

Tatra 603 – Předmět utajeného projektu

Československý sedan, vznikající kvůli zákazu výroby osobních vozidel potají (oficiální prací konstruktérů Tatry byl třínápravový trolejbus T400) s označením Valuta, byl vyráběn v letech 1956 až 1975, přičemž prototyp byl představen roku 1956 na strojírenském veletrhu v Brně. Jedná se o automobil, vyhlížející neobyčejným dojmem – nejen kvůli mohutným proporcím, zakulacení přídě a dlouhým převisům, ale zejména díky osobitým řešením, která svou progresivitou navazovala na pokrokové aerodynamické modely téže značky.

Na automobilu pracoval inženýr Julius Mackerle, architekt František Kardaus a konstruktér Vladimír Popelář. První maketa v měřítku 1:1 již nesla charakteristické rysy modelu 603, zde však doplněné o velkou stabilizační ploutev (umístěnou doprostřed zádě), která dělila zadní sklo. Unikátním rysem přídě první série vozu byla trojice světlometů umístěných pod průhledným krytem. Díky tomuto prvku lze čelní část Tatry oproti Citroënu označit za více futuristickou – světlomety jsou centrovány doprostřed relativně vysoké přídě s úhledným zakulacením. Typ T2-603 (1963) dostal dvě dvojice světlometů, což způsobilo o něco méně atypický vzhled čelních partií, rok 1967 přinesl širší masku s větší mezerou mezi dvěma dvojicemi světlometů (T3-603). Dodejme, že v porovnání s DS je příď 603 ucelenější a méně členitá – prakticky vše (zvláště u první série) je zakomponováno do jedné plochy.

Tatra – tradice neumírá (2. část, 1933 – 1998)

Boční část Tatry je také aerodynamická, oproti Citroënu však opticky mohutnější, pracující se zcela jinou architekturou. Také 603 má uhlazené tvary a velmi jemné linky, v jejím případě oživené zvýšeným reliéfem plochy. I zde nalezneme částečně skryté zadní kolo, u Tatry však bez zarovnání s linií prahu. Profil harmonicky spolupracuje se zpracováním zadních partií (ukrývajících osmiválcový agregát), jež se vyznačují vystouplými svítilnami a klenutým oknem, na nějž plynule navazuje zaoblená záď. Celkově lze říci, že jde o méně avantgardně pojatý celek s klasičtěji rozvrženými prvky (zejména v oblasti svítilen).

V porovnání s Citroënem je kabina Tatry šestimístná a pracuje s uhlazenější přístrojovou deskou. Rozdíly panují i ve srovnání volantů – oproti jeho jednoramennému pojetí u Citroënu najdeme v Tatře dvouramenný volant.

Tatra 603 (1955-1975): Luxusní baculka pro vyvolené

V roce 1962 byly zhotoveny prototypy modernizované 603 v podobě T603A (sedan, kombi a o dva roky později sanitka), v roce 1966 pak T603X. V sériové výrobě se však neuplatnily a 603 si až do konce výroby ponechala své charakteristické oblé tvary. Nástupcem 603 se stala limuzína 613, která se od své předchůdkyně lišila hranatou karoserií navrženou italskou karosárnou Vignale. Z tvarového hlediska šlo o výrazný mezigenerační skok.

Na závěr připomeňme zajímavý společný znak obou vozidel, jímž je začlenění do seznamu milníků, publikovaného na internetových stránkách carstyling.ru, konkrétně v sekci věnované vozům z let 1950 až 1960. I přes některé souvislosti je však zcela zřejmé, že jde o dva svébytné automobily s odlišným poselstvím a zcela specifickými tvarovými náležitostmi.

Jakub Sochor
Diskuze (42)
Avatar - pallas
4. 8. 2014 17:53
Re: Co se mě týká
natáčacie svetlomety dostal Citroen DS až v roku 1967, po facelifte - keď už boli reflektory schované pod krycím sklom.
1. 1. 2013 17:41
Happy Journey
Jen pro případ, že by někdo neznal: Promo video z roku 1962.
[odkaz]
1. 1. 2013 16:17
Co se mě týká
Tak je jasným vítěz 603. Zvuk vzduchem chlazeného motoru je nádherný celkový vzhled auta bez rušivých elementů. DS taky není k zahození, ale jediné co se mi líbí na DS víc jsou ve své době natáčecí světlomety.
1. 1. 2013 16:11
Re: Duel
U prvního provedení by nešly v dané době aplikovat natáčecí světlomety DSka ;-)
Avatar - white label
31. 12. 2012 17:10
Re: Rendez-vous s krásnou brunetou
:yes: ;-)