Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Kia Ceed vs. VW Golf – Souboj idejí

Designový duel: Kia Ceed vs. VW Golf – Souboj idejí

Designový duel: Kia Ceed vs. VW Golf – Souboj idejí Zdroj: acz

Diskuze (167)
Změny v tvarové filozofii korejské značky konkurují osvědčenému tradicionalistovi z Wolfsburgu. Který z hatchbacků je Vám bližší?

Zatímco prémiová sféra hatchbacků nižší střední třídy zažila vlivem generační obměny svých dominantních reprezentantů citelné omlazení, mainstreamová oblast je co do počtu novinek o něco mírnější. Dnešní konfrontaci podstoupí modely, jejichž design byl zpracován pod vedením designérů významných jmen a renomé. Jsou jimi Peter Schreyer a Walter Maria de Silva.

Co se týká vnějších rozměrů, Kia přerůstá Volkswagen o 111 mm na délku a 1 mm na šířku, na výšku však ztrácí 9 mm. Širším rozvorem (+ 72 mm) disponuje Cee´d.

Kia Cee´d vs. Volkswagen Golf - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Kia Cee´dVolkswagen GolfRozdíl
Délka [mm]43104199- 111
Šířka [mm]17801779- 1
Šířka [mm]14701479+ 9
Rozvor [mm]26502578- 72


Kia Cee´d – Tygří maska v nižší střední

Peter Schreyer, designér německého původu působící v automobilce Kia, zanechal v designu korejské značky velmi výraznou stopu. Je zajímavé sledovat, jak se nové prvky postupně používají na karoseriích mnoha velikostí a založení. Jedním z nových projektů je druhá generace kompaktního vozu Cee´d, jenž transformuje etablované a používá poměrně inovativní řešení.

Úvodem nutno konstatovat, že mezigenerační změny řady Cee´d jsou velmi výrazné. Oproti minulému modelu došlo k citelnému nárůstu plasticity přídě, což je dáno převážně novou maskou. Její dynamičnosti sekundují protažené světlomety sportovního výrazu. To celé dokresluje lehké rýsování muskulatury čelní části karoserie, která je o poznání ušlechtilejší, než v případě předchůdce.

V boční části dochází k mírnému zklidnění, které je dáno jemnými přechody linek a jejich velmi výrazným splynutím s plochami. Zkosený ponton disponuje jistým dynamickým nábojem, nelze však (vzhledem k relativně malému zkosení C-sloupku) hovořit o ryzí sportovnosti.

Zadní partie mohou překvapit svou uhlazeností a množstvím volné plochy. V kontextu víka zavazadlového prostoru jsou lampy umístěny poměrně vysoko, mají však vyvážené složení jednotlivých segmentů a kompozici spíše citlivě doplňují. Oproti přídi je však celek méně dramatický.

Přístrojová deska skýtá rysy použité uvnitř sedanu Optima. Středový panel, kreativně napojený na kapličku, je mírně natočen k řidiči. Jde o řešení, které výrazným způsobem ucelí a opticky sjednotí stěžejní část palubní desky.


Volkswagen Golf – Statické emoce

Netřeba dlouze rozvádět charakter tradičního hatchbacku, který je veřejnosti velmi znám. Golf důkladně reprezentuje nadčasové a nepříliš vyzývavé tvarosloví, nadto je však – a to především – nositelem autenticky konzervativních hodnot. Takový Edmund Burke mezi kompaktními hatchbacky.

V porovnání se Cee´dem zde nedochází k experimentům v oblasti masky chladiče. Tu tvoří štíhlý horizontální pás obarvený na černo, který spojuje poměrně klasické světlomety. Příď Golfu disponuje prvkem, který se stal jedním z jeho charakteristických rysů – kapotou, kde členění plochy ovlivňují zmíněné světlomety. Takto pojatá kompozice zdárně odolává stárnutí a tvoří relativně stabilní základ pro přípravné úpravy či modifikace.

Profil, který je velmi podobný páté generaci modelu, zcela odpovídá povaze designu. Oproti jihokorejskému sokovi je o poznání mírnější a ve svém projevu klidnější, pracuje s osvědčenými tvary a nezapomíná na ikonická řešení (mezi nimiž dominuje notoricky známý C-sloupek).

Ačkoli je Cee´d v zadních partiích poměrně klasicky řešený, Golf se zažitých konvencí drží vehementněji. V době uvedení na trh se ozývaly hlasy, jimž zadní lampy vozidla připomněly svítilny SUV Touareg. Jejich tvar je však adekvátní tvarové podstatě automobilu. Jistým oživením je proklad prostřednictvím linky a zesílení reliéfu v dolní části víka zavazadlového prostoru.

Vcelku masivní středový panel vytváří v kabině dojem fortelnosti a pohodlí. Spolu s volbou materiálů a vhodným výběrem barev lze docílit rozličných stylů interiéru, přičemž se vychází stále z jednoho základu – také zde se uplatňuje konzervativní založení, které lze v tomto případě označit za flexibilní. Zatímco Kia volí atypický tvar středové konzole, Volkswagen omlazuje již použité, které doplňuje mírně dekorativními díly (kupříkladu středem volantu s chromovými doplňky).


Vstoupit do diskuze (167)