Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Kia Ceed vs. VW Golf – Souboj idejí

Jakub Sochor Jakub Sochor 25. 3. 2012 • 10:49
167
Změny v tvarové filozofii korejské značky konkurují osvědčenému tradicionalistovi z Wolfsburgu. Který z hatchbacků je Vám bližší?

Zatímco prémiová sféra hatchbacků nižší střední třídy zažila vlivem generační obměny svých dominantních reprezentantů citelné omlazení, mainstreamová oblast je co do počtu novinek o něco mírnější. Dnešní konfrontaci podstoupí modely, jejichž design byl zpracován pod vedením designérů významných jmen a renomé. Jsou jimi Peter Schreyer a Walter Maria de Silva.

Co se týká vnějších rozměrů, Kia přerůstá Volkswagen o 111 mm na délku a 1 mm na šířku, na výšku však ztrácí 9 mm. Širším rozvorem (+ 72 mm) disponuje Cee´d.

Kia Cee´d vs. Volkswagen Golf - srovnání rozměrů
Rozměr [mm] Kia Cee´d Volkswagen Golf Rozdíl
Délka [mm] 4310 4199 - 111
Šířka [mm] 1780 1779 - 1
Šířka [mm] 1470 1479 + 9
Rozvor [mm] 2650 2578 - 72


Kia Cee´d – Tygří maska v nižší střední

Peter Schreyer, designér německého původu působící v automobilce Kia, zanechal v designu korejské značky velmi výraznou stopu. Je zajímavé sledovat, jak se nové prvky postupně používají na karoseriích mnoha velikostí a založení. Jedním z nových projektů je druhá generace kompaktního vozu Cee´d, jenž transformuje etablované a používá poměrně inovativní řešení.

Úvodem nutno konstatovat, že mezigenerační změny řady Cee´d jsou velmi výrazné. Oproti minulému modelu došlo k citelnému nárůstu plasticity přídě, což je dáno převážně novou maskou. Její dynamičnosti sekundují protažené světlomety sportovního výrazu. To celé dokresluje lehké rýsování muskulatury čelní části karoserie, která je o poznání ušlechtilejší, než v případě předchůdce.

V boční části dochází k mírnému zklidnění, které je dáno jemnými přechody linek a jejich velmi výrazným splynutím s plochami. Zkosený ponton disponuje jistým dynamickým nábojem, nelze však (vzhledem k relativně malému zkosení C-sloupku) hovořit o ryzí sportovnosti.

Zadní partie mohou překvapit svou uhlazeností a množstvím volné plochy. V kontextu víka zavazadlového prostoru jsou lampy umístěny poměrně vysoko, mají však vyvážené složení jednotlivých segmentů a kompozici spíše citlivě doplňují. Oproti přídi je však celek méně dramatický.

Přístrojová deska skýtá rysy použité uvnitř sedanu Optima. Středový panel, kreativně napojený na kapličku, je mírně natočen k řidiči. Jde o řešení, které výrazným způsobem ucelí a opticky sjednotí stěžejní část palubní desky.


Volkswagen Golf – Statické emoce

Netřeba dlouze rozvádět charakter tradičního hatchbacku, který je veřejnosti velmi znám. Golf důkladně reprezentuje nadčasové a nepříliš vyzývavé tvarosloví, nadto je však – a to především – nositelem autenticky konzervativních hodnot. Takový Edmund Burke mezi kompaktními hatchbacky.

V porovnání se Cee´dem zde nedochází k experimentům v oblasti masky chladiče. Tu tvoří štíhlý horizontální pás obarvený na černo, který spojuje poměrně klasické světlomety. Příď Golfu disponuje prvkem, který se stal jedním z jeho charakteristických rysů – kapotou, kde členění plochy ovlivňují zmíněné světlomety. Takto pojatá kompozice zdárně odolává stárnutí a tvoří relativně stabilní základ pro přípravné úpravy či modifikace.

Profil, který je velmi podobný páté generaci modelu, zcela odpovídá povaze designu. Oproti jihokorejskému sokovi je o poznání mírnější a ve svém projevu klidnější, pracuje s osvědčenými tvary a nezapomíná na ikonická řešení (mezi nimiž dominuje notoricky známý C-sloupek).

Ačkoli je Cee´d v zadních partiích poměrně klasicky řešený, Golf se zažitých konvencí drží vehementněji. V době uvedení na trh se ozývaly hlasy, jimž zadní lampy vozidla připomněly svítilny SUV Touareg. Jejich tvar je však adekvátní tvarové podstatě automobilu. Jistým oživením je proklad prostřednictvím linky a zesílení reliéfu v dolní části víka zavazadlového prostoru.

Vcelku masivní středový panel vytváří v kabině dojem fortelnosti a pohodlí. Spolu s volbou materiálů a vhodným výběrem barev lze docílit rozličných stylů interiéru, přičemž se vychází stále z jednoho základu – také zde se uplatňuje konzervativní založení, které lze v tomto případě označit za flexibilní. Zatímco Kia volí atypický tvar středové konzole, Volkswagen omlazuje již použité, které doplňuje mírně dekorativními díly (kupříkladu středem volantu s chromovými doplňky).


Témata
27. 3. 2012 09:39
Ceed alebo Golf?
No, napriek krvopotnej snahe tunajších diskusných spermainstreamových kovbojov je výsledok jednoznačný. Stačí hľadať v ankete pod článkom... ;-)

PS: Slzy sa dajú utrieť aj toaletným papierom, ak by ste nemali po ruke servítku. Ako zabrániť vytrhávaniu vlasov a okusovaniu nechtov od zúrivosti, to už neporadím...
26. 3. 2012 23:02
Re: Brno to je zlata lod
tym som nechcel povedat,ze golf je uplny šit a kupuju ho len nemci kvoli tomu ze je to nemecke auto :-) ...len argument poctu predaja aut v nemecku nie je u mna presvedcivy,ked sa bavime o dizajne auta...
26. 3. 2012 22:52
Re: Brno to je zlata lod
Sorry ale zatvrdlý nacionalista nemec s fúzikmi (a ze kolko ich z tých 80mil je!) si nic ine ako VW nekupi...samotná kupi schopnost nemcov je tak velka,ze ich nelaka kupovat lacne korejske auta...aj keby boli jak dobre...v podstate tam ma aka kolvek znacka mimo koncernu (a domacich znaciek) problem sa presadit a preto sa necudujme,ze prve auto,ktore nie je z koncernu a GER je práve i30ka a je na 20mieste za posledny mesiac :-)

"Nedavno" v Top gearu to pekne nazval Jeremy Clarkson
Nemec si pozera na aute jeho techniku a to jak je to cele pekne v kope...anglican alebo talian zase pozera hlavne na dušu auta...az potom ostatne...minimalne s tym pohladom nemcov suhlasim!
26. 3. 2012 20:38
Re: IDEOVÝ CEE´DEBAKL
Lidi ja se vam divim. Jeste jste neprisli na to, co je GTI za cloveka? Je to sebestredny, arogantny a do sebe zahledeny jedinec, ktery si mysli, ze je buh, jenom kolem neho se toci svet a ostatni lidi mu nesahaji ani po kolena. Vy nevidite, ze vase prispevky jsou voda na jeho mlyn ? Na takhle narusene jedince plati jenom jedno. IGNORUJTE JEHO PRISPEVKY. Uplne ho ignorujte, jako kdyby nebyl, tak ho nejvic vytrestate. I kdyz on si chudacek asi udela vice loginu aby se sam mohl vychvalovat :-)
Avatar - miromen
26. 3. 2012 18:17
Re: DESIGNOVÝ TLUKOT
S tou zaujatosti to mam velice podobně jako ty. Ja se sice zastavam koncernu ale to neznamena že bych byl jeho fanatickym fanouškem. Jen prostě aktualně vlastnim koncernovy vuz ktery znam a docela dukladně jsem si prošel vyběrem aut takže jakesi srovnani mam i u konkurentu. Samozřejmě už je to teměř 2 roky a trh se změnil takže nejsem aktualizovan. >:D
S tou libivosti Golfu už jsem to nedavno pod jinym člankem psal. Pravě že pokud by šlo o zname a rodinne přislušniky tak o tom ani nepišu. Jenže ono to přichazi nečekaně a to scela spontanně. Což mě osobně dost překvapuje protože ja Golfa za něco co by mělo byt oku lahodici nepovažuji. A docela velke procento je u žen. Kolikrat jde o lidi kteři ani nevi co je to za auto. Mam i docela par zajimavych historek co se tyče vzhledu golfa ktere mě velmi mile překvapili a da se řict zaskočili. Samozřejmě jsem schytal i kritiku a to z řad znamych.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku