Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Devět nejvíce nebezpečných věcí za volantem. Děláte je taky?

Michal Fokt
Diskuze (30)
Jakým způsobem řidiči nejvíce riskují? Americké NHTSA sestavilo žebříček nejrizikovějšího chování za volantem.

Agentura NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), mající v USA na starost bezpečnost silničního provozu, sestavila žebříček nejnebezpečnějšího chování za volantem, které může mít za následek havárii nebo dokonce smrt. Pojďme se na ně podívat.

9. Jízda v protisměru

Jedním z nejčastějších důvodů havárie je odbočení do protisměru. Jedná se o postrach amerických řidičů ve věku nad 70 let, mající občas problém se v hustém provozu zorientovat. Ale stát se to pochopitelně může každému. Na roveň tomuto chování staví NHTSA jízdu na červenou, nezastavování na stopkách a nedání přednosti v jízdě obecně.

8. Nezapínání bezpečnostních pásů

Podle NHTSA zapnuté bezpečností pásy zachránily v letech 2004-2008 více než 75 tisíc životů. To sice vypadá jako úplně aktuální statistika, ale nemůže být asi pochyb o tom, že by čísla ze současnosti dopadla nějak jinak. Ba co víc, v době, kdy je každý vůz doslova přecpaný airbagy, je extrémně nebezpečné se v autě nezapínat. Naštěstí dnešní generace řidičů prý už považuje pás za naprostou samozřejmost a bez něj se v autě cítí tak nějak ...nahá.

7. Riskantní jízda

Riskantní nebo prostě zběsilá či bezhlavá jízda je poměrně běžný jev - předjíždění na nepřehledných místech, "myškování", styl brzda-plyn, vybržďování, předjíždění zprava, ale třeba i pomalá jízda v levém pruhu, tohle všechno bývá důvodem komplikací na silnicích. V mnoha státech je považováno za riskantní jízdu překročení rychlostních limitů o více, než 20 km/h a postihováno tvrdými pokutami.

6. Jízda ve větrném pytli

Jet v těsné vzdálenosti za kamionem, dodávkou, ale i běžným autem a schovat se tak do oblasti s nižším tlakem vzduchu sice může přinést určitou úsporu paliva a při závodech na okruzích usnadňuje předjíždění, ale na silnice určitě nepatří. Na náhlé zabrzdění vozidla vpředu nemusí řidič vzadu zareagovat včas a může dojít (a dochází) ke kolizím.

5. Rychlá jízda za špatných povětrnostních podmínek

Riskantní jízda je ještě riskantnější, pokud nejsou povětrnostní podmínky ideální - mokro, námraza, sníh, to vše urychlí ztrátu přilnavosti a zvýší riziko havárie. Podle Federal Highway Administration počasí ovlivní v průměru 24 % všech bouraček.

4. Nepozornost

Nepozornost za volantem nabírá v posledních letech na "důležitosti". Se stále bohatší výbavou aut, konektivitou, chytrými telefony a sociálními sítěmi zbývá mnohdy na řízení za volantem jen velmi málo času. Třeba textování ovlivňuje pozornost podobným způsobem, jako jízda pod vlivem alkoholu. Ale nejde jen o elektroniku - zapomeňte na make-up ve zpětném zrcátku, jídlo, zkoumání, co děti vyvádí na zadních sedadlech a raději sledujte dění kolem sebe. Když jeden vidí, co všechno jsou lidé schopni za volantem dělat, tak si říká, že autonomní systémy nejsou zase tak úplně od věci...

3. Rychlá jízda

Rychlá jízda je druhá nejčastější příčina smrtelných dopravních nehod v USA. A nejspíš nejen tam. V tomto případě ani není o čem diskutovat. Zajímavé ovšem je, že podle studie IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) nezáleží příliš na absolutní rychlosti, ke smrtelné dopravní nehodě dochází s podobnou pravidelností, ať už dojde k překročení rychlosti na dálnici, na okresce nebo ve městě. Ovšem pozor, častou příčinou havárií je i jízda pomalejší, než je běžný rychlostní průměr na dané komunikaci!

2. Únava za volantem

Unavený řidič je sobě i svému okolí podobně nebezpečný, jako opilý. Mikrospánek nebo i skutečné usnutí za volantem je extrémně nebezpečné, proto pokud se vám chce spát, běžte prostě spát, byť třeba jen na chvíli. A nejde jen o samotné usnutí, unavený řidič má také značně zpomalené reakce. Obecně mají řidiči tendenci usnout spíše na dálnici při monotónní jízdě, méně pak na klikatějších silnicích.

1. Jízda pod vlivem

Alkohol a drogy nejčastěji způsobují dopravní nehody a jsou nejběžnější příčinou fatálních havárií. Tečka.

Michal Fokt
Diskuze (30)
4. 11. 2016 11:07
Re: vliv
tak já jsem měl štěsti protože prvni sevis který jsem vyhledal na googl byl super, kdyby někdo potřeboval: Spyshop24
[odkaz]
3. 11. 2016 23:45
Re: vliv
pokud jde o ty servisy, ze svoji zkušeností vím, že třeba v Praze je fakt hodně podvodniků.. já jsem na konec nalezl dobrý servis, ale někdy už líp koupit nový alkoholtester
31. 10. 2016 16:03
Re: vliv
A proc nealko kdyz si da jen jednu desinu? Dulezity je aby byla jen jedna.
31. 10. 2016 16:01
Re: vliv
Jedno pivo k jidlu je v pohode. Vic uz bych nepil. Divim se ze takovou prkotinu vubec resis. ;-)
31. 10. 2016 14:28
Re: vliv
Každý to slovo slyšel, a každý kdo alkoholtester použival ví že to není žadná záruka.
Kromě toho rok/půl a alkoholtester můžeš vyhodit jestli ho neodevzdaš do servisu kalibrace.