Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dieselové motory pro Cadillac a Saturn v roce 2010

Roman Daněk
Diskuze (2)
Situace Spojených státech začíná připomínat 80. léta minulého století, kdy General Motors po ropné krizi prodával vozy značek Oldsmobile a Cadillac s dieselovými motory. Dnes však kromě nižší spotřeby paliva hrají roli i emisní limity.

Podle zpravodajského serveru Automotive News začne největší americká automobilka General Motors ve Spojených státech nabízet modely značek Cadillac a Saturn také s naftovými motory, a to nejpozději do roku 2010. Ve Spojených státech se počítá s tím, že začnou být od modelového roku 2008 postupně prosazovány emisní limity na vypouštění NOx a pevných částic, které budou nejtvrdší na světě.

Na webových stránkách amerického koncernu místopředseda správní rady Bob Lutz potvrdil, že General Motors bude „čisté“ naftové motory využívat pro pohon osobních automobilů, vozů třídy SUV a lehkých nákladních vozů. Lutz ovšem zdůraznil, že úpravy naftových motorů, které splní přísné limity, vozy prodraží o dalších 2 000 až 2 800 dolarů. Takové vozy tak budou ve srovnání s vozy poháněnými zážehovými agregáty minimálně o 3 tisíce dolarů dražší, neboť dieselové motory jsou ještě bez úprav o minimálně 1 tisíc dolarů dražší než benzinové motory. Pokud navíc mají být vznětové agregáty využívány po celých Spojených státech (podle Lutze ale i tak nebude možné tyto motory nasadit ve všech 50 státech), bude nutné využít vstřikování močoviny, která umožňuje snížit emise oxidů dusíku až o 90 %. Lutz také upozornil na to, že technologie, díky nimž jsou naftové motory ekologicky šetrnější, zvyšují spotřebu paliva, a takové naftové motory tak nabízí oproti benzinovým agregátům úsporu paliva ve výši 12 až 15 %.

S tím zásadně nesouhlasí Charlie Freese, který má v General Motors na starosti dieselové motory. Podle něj budou vozy s „čistými“ naftovými motory GM prodávány po celých Spojených státech, přičemž budou o zhruba 25 % úspornější než benzinové motory. Skeptické názory Lutze nepotvrzují ani někteří konkurenti jako např. Honda, která hodlá od roku 2009 prodávat jeden ze svých modelů se čtyřválcovým vznětovým motorem, který bude k dispozici po celých Spojených státech a nebude přitom disponovat vstřikováním močoviny. Modely třídy SUV s dieselovými agregáty hodlá po celých Spojených státech prodávat také Mercedes-Benz.

Pro splnění emisních limitů ve Spojených státech využijí „čisté“ naftové motory např. Mercedes-Benz, Volkswagen, Nissan nebo Honda. Toyota zatím využití „čistých“ dieselových motorů zvažuje, neboť podle ní budou dražší než hybridní vozy kombinující benzinové agregáty s elektromotory.

General Motors má v plánu nasadit ve Spojených státech dvojici naftových agregátů. Prvním bude vidlicový šestiválec o objemu 2,9 l, který bude pohánět již zmiňované modely značek Cadillac a Saturn. Tento motor se má objevit pod kapotou Opelu Vectra, a to v kombinaci s elektromotorem E-Flex, na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu. Stejnou variantu pohonu představí General Motors také na lednovém autosalonu v Detroitu, tentokráte pro jeden z modelů značky Saturn. Nejpravděpodobněji půjde o sedan Aura. Tento vznětový agregát bude od roku 2008 nabízen pro Opel Vectra v Evropě a následně také ve Spojených státech pro další generaci modelu Saturn Aura. Druhým nabízeným naftovým motorem bude vidlicový osmiválec o objemu 4,5 l, který bude montován do modelů třídy SUV a pick-upů.

Roman Daněk
Diskuze (2)