Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Do aukce míří legendární safety car z Mostu. Octavia RS dala na okruhu bez poruchy 39 tisíc km

Jan Zajíc
Diskuze (1)

Autodrom Most se rozhodl poslat do dražby legendární safety car, který na okruhu slouží déle než 20 let.

Jde o Škodu Octavia RS první generace, kterou v Mostě pojmenovali „Bába“. Auto na autodrom dorazilo v roce 2002 společně s dalšími prototypy a předsériovými vozy mladoboleslavské automobilky. Pod kapotou se ukrývá turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 litru a výkonu 132 kW.

Video se připravuje ...

Aby Octavia mohla fungovat jako safety car, dostala oranžovo-zelenou majákovou rampu dle platných řádů FIA, vozidlovou radiostanici s přímým spojením na ředitele závodu/dispečink (nebude součástí draženého vozu) a upraven byl brzdný systém auta. Vůz byl osazen sportovním brzdami a brzdová kapalina byla vyměněna za motocyklovou, aby nedocházelo k jejímu přehřátí.

Protože v době uvedení do služby nebyly semislicky na takové úrovni jako dnes, byl vůz obut do silničních pneumatik Dunlop.

Octavia RS byla součástí všech závodů v letech 2003 až 2020, kdy ji nahradil nový partnerský safety car Hyundai i30 N. Zhruba od roku 2016 autodrom škodovku využíval už jen jako záložní safety car, případně jako servisní podporu techniky a mechanizace používané při závodech. Do kufru byla proto instalována jednoduchá vestavba, kde byl sorpční materiál, šest hasicích přístrojů, zdravotnický batoh a vázací vybavení pro zvedání vozidel.

Postupem času došlo zároveň také k přezutí na sériové pneumatiky, výměně za standardní brzdovou kapalinu a opětovné osazení sériovými brzdami. Ještě nedávno Octavia sloužila jako zaváděcí vozidlo pro kurzy sportovní jízdy nebo jako instruktorské vozidlo okruhové školy.

Octavia RS od svého zapojení zvládla asi 39.000 km, většinu z nich najezdila na závodní dráze. Dá se tedy říct, že auto ve službě odkroužilo téměř 8 tisíc kol mosteckého okruhu. Autodrom zdůrazňuje, že kromě pravidelné údržby nemělo za celou dobu služby jedinou mechanickou poruchu nebo závadu. Jde prý o nejspolehlivější vůz, jaký v Mostě kdy sloužil. Kolo uměl zajet za přibližně 2 minuty a 7 sekund.

V roce 2015 přitom byl málem zničen. Při zavádění velkého jeřábu na místo došlo k nehodě, kdy obsluha jeřábu nezabrzdila včas a rameno jeřábu vážně poškodilo zadní část vozu. „Bába“ však byla po dvou měsících opravena a vrátila se zpět do práce. To je důvod, proč na pátých dveřích dnes nenajdeme originální křídlo.

Do aukce půjde stroj ve stavu, v jakém ukončil službu na okruhu. Nemá klasický technický průkaz a nesplňuje tedy podmínky provozu na pozemních komunikacích.

Aukce, jejíž výtěžek bude prostřednictvím Nadačního fondu Autodromu Most věnován na podporu neziskových spolků a sdružení v mosteckém regionu, se uskuteční 22. dubna 2023 v rámci akce Jarní Retro Garáž na Výstavišti v Lysé nad Labem.

Jan Zajíc
Diskuze (1)

Doporučujeme

4. 3. 2023 21:54
Vtip?
Bez TP, znasilnovana na okruhu, burana zozadu, lakovane narazniky a vodicove dvere, neoriginalna predna smerovka...Chcem spoznat toho, kto si ju vydrazi :-[]