Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Odhalujeme tajemství ďábelského muscle caru Dodge Challenger SRT Demon

David Bureš
Diskuze (21)
Vrcholná verze Dodge Challenger je opravdový démon, jak už zní z jeho názvu. Co obnášelo vytvořit takové monstrum?

Dodge v dubnu na newyorském autosalonu představil nejdrsnější verzi svého modelu Challenger, nazvanou SRT Demon. Už tehdy se pochlubil tím, že tenhle muscle car poháněný kompresorem přeplňovaným osmiválcem o výkonu 626 kW zvládne zrychlit z 0-96 km/h za pouhých 2,3 sekundy, což z něj dělá nejrychlejší produkční auto světa v této disciplíně. Nyní Dodge odhalil i další tajemství Challengeru SRT Hellcat.

Jaké síly dosahuje?

Kompresorem přeplňovaný osmiválec o objemu 6,2 litru Challengeru SRT Demon sice dosahuje výkonu 626 kW při 6300 otáčkách, to ale platí jen při natankování stooktanového benzinu a sepnutí tzv. Direct Connection ovladače, který umožňuje vytáhnout z motoru maximum jeho síly. Na domovském americkém trhu je ale mnohem běžnější 91oktanové palivo, v takovém případě má osmiválec HEMI „jen“ 603 kW při 6300 otáčkách. Točivý moment ze „stooktanových“ 1.044 N.m pak klesne na 972 N.m při 4500 otáčkách. Maximální výkon se přitom podobně jako u SRT Hellcat spíná speciálním „červeným“ klíčkem, pokud nastartujete základním, „černým,“ dostanete pouze 368 kW.

Video se připravuje ...

Co všechno se změnilo?

Osmiválcový agregát sice technicky vychází z jednotky v Challengeru SRT Hellcat, proti němu se ale mnohé změnilo. Automobilka dokonce hovoří o 62 % nových dílech, mimo jiné byl přepracován litinový blok, hliníkové hlavy s polokulovou spalovací komorou, kliková hřídel z ledované oceli, kované písty nebo kompresor. Jednotka má navíc posunutý omezovač otáček z 6300 min-1 na hranici 6500 min-1.

Kompresor má ve srovnání s Hellcatem o 2,8 centimetru delší rotory, zatímco jeho maximální tlak narostl z 0,8 na jeden bar. Navíc je vyzbrojen i dvojitými tepelnými výměníky voda/vzduch ve skříni kompresoru nebo elektrickým čerpadlem, kterým proudí až 45 litrů paliva za minutu. Dodge vylepšil i vstřikovače paliva, které pracují s o 27 % vyšším tlakem než dosud, nebo olejovou vanu, která byla upravena tak, aby fungovala i při neskutečném zrychlení SRT Demon. Testována byla až na přetížení 1,8 g.

Zda všechno funguje tak, jak má, automobilka testuje na motorové brzdě. Po sestavení je tak každý z agregátů testován 42 minut při zatížení až 5200 otáček.

Jak motor uchladit?

Tak obrovskou sílu, která v útrobách SRT Demon pracuje, není jednoduché uchladit, a proto se konstruktéři museli detailně zaměřit i na tuto oblast. Z toho důvodu dostal SRT Demon největší chladicí otvory v kapotě v aktuální sériové produkci, jejich plocha činí bezmála 292 cm2. Autu nechybí ani trojitý vzduchový box nebo speciální vysokoprůtokový systém, přivádějící ke kompresoru dostatek čerstvého vzduchu. Průtok vzduchu přitom činí 32,5 m2.

Ve výsledku tak během sprintu na čtvrt míle osmiválec Demonu nasává asi 4.900 litrů vzduchu, což odpovídá kapacitě plic 816 osob! Chladicí systém pak zapuzuje teplo ve výši 258 kW, které by litr vody při pokojové teplotě dokázalo uvařit za pouhé 1,2 sekundy.

Jak ďábelskou sílu přenést na silnici?

Konstruktéři si též museli poradit s tím, jak závratnou sílu agregátu přenést na kola. Tento úkol dostala na starosti automatická převodovka s interním označením TorqueFlite 8HP90. Osmistupňový automat byl upraven tak, že jeho měnič pracuje v o 11 % vyšších otáčkách než dosud. Navíc zvyšuje násobení kroutícího momentu o 18 %. V režimu Drag je pak délka změny převodu zkrácena na nezbytné minimum, na pouhých 400 milisekund.

Jen o převodovce to ale není. Demon je vyzbrojen samosvorným diferenciálem, jehož 230mm ozubené kolo je z vysokopevnostní oceli, zatímco pouzdro diferenciálu je z tepelně zpracovaného hliníku.

David Bureš
Diskuze (21)

Doporučujeme

6. 6. 2017 10:53
Re: Nemuzu si pomoct,
ano ja vim, jen mluvim o vzhledu ;-)
Avatar - CHerokee
6. 6. 2017 10:22
Re: Gauc
U Hellcata je k dispozici manuál, tady u toho myslím, že ne. Drag race se jezdí s automaty v prvé řadě.
Avatar - Barrichello
6. 6. 2017 08:45
Re: Nemuzu si pomoct,
jenže je taky nejstarší, nejdražší a nejtěžší, takže tomu i odpovídaj prodeje
6. 6. 2017 07:24
Nemuzu si pomoct,
ale Challenger je proste z trojicky Camaro, Mustang a Challenger, vzhledove ten nej.
Camaro je spis pro pubertaky, Mustang pro buziky, ale Challenger je naprosto uzasnej.
Vim, ze jizdne se s Mustangem nemuze merit, ale tenhle Demon si zaslouzi :yes: :yes: :yes:
6. 6. 2017 06:28
Re: Gauc
>:D Výběrové řízení typu "Osm vteřin a dost" ?