Dragula Coffin Dragster (1964): Šílené seriálové monstrum George Barrise
Automobilová historie je plná zajímavostí. K těm nejbláznivějším výtvorům patří americké hot rods a dragstery. George Barris jich postavil hodně, většinou pro filmy a seriály. Třeba pojízdnou rakev...
Mladí Američané chtěli po druhé světové válce jezdit rychle. Jenže v USA se sériově nevyráběly žádné sportovní vozy. A pořídit si nějaký britský, popřípadě italský bylo nad jejich síly, respektive peněženky. S pár desítkami dolarů v kapse toho moc nevymyslíte. Takže prolézt vrakoviště, za pár „babek“ nakoupit díly, sehnat někde nepříliš starý motor a všechno za pomoci kamarádů poskládat doma v dílně. Takhle vznikly hot rods.
K tomu, aby si novopečený majitel a konstruktér poměřil síly s jinými podobně smýšlejícími „závodníky“ stačil kus rovné silnice. Klidně jenom čtvrt míle, tedy 402 m. A závody ve z,rychlení byly na světě. Z hot rods se tak záhy vyvinuly dragstery. Američané jsou zvláštní, ale tahle subkultura přežívá dodnes. V závodech NHRA (National Hot Rod Association) se točí velké peníze, divák má hezky všechno před sebou, obdivuje velké hvězdy a užívá si řev motorů a odér ze spálených pneumatik. Pominu-li kreace, které jsou určeny jen na dívání, prostě a jednoduše nejezdí.
Auta pro televizi
Ale dragstery se objevovaly i na filmovém plátně a v televizi. Jedním z jejich nejvýznamnějších tvůrců byl George Barris (1925-2015), který mimochodem stvořil také KITTa ze seriálu Knight Rider s Davidem Hasselhoffem v hlavní roli. To se psal počátek 80. let minulého století. O necelé dvě dekády dříve byl v USA populární černobílý sitcom The Munsters, komediální seriál o podivné rodince upírů a vlkodlaků. Vysílal se od roku 1964. Možná si ho starší diváci pamatují z ORF, kde jej vysílali s německými titulky. Jihočeši a Jihomoravané naladili rakouskou veřejnoprávní televizi za socialismu bez problémů, signál železná opona nezastavila... Někteří toto dílo o dvou sériích a 70 epizodách řadí nad mnohem známější Addamsovu rodinu.
Z něj pochází slavný Munster Koach, Šílenost, která vypadá jako landaulet z doby před první světovou válkou, jenže jí vpředu trůní vidlicový osmiválec Ford 289 z prvního Mustangu, pochopitelně řádně vyladěný. Coby konstrukční základ posloužila trojice „Plechových Lízinek“, tedy modelů T. Dlouhá léta byla tato auta na scéně customů, dragsterů a hot rodů velmi oblíbená.
Fikce versus pravda
Dalším vozem byl DRAG-U-LA alias Dragula Munsters Coffin Dragster. Rodina potřebovala v seriálu druhé auto, protože Munster Koach v epizodě „Hot Rod Herman“ Herman Munster v závodě prohrál. Vzniklo v rodinné garáži, šlo o pojízdnou rakev, výfukové trubky, čtveřice na každé straně jsou ve skutečnosti varhanní píšťaly a vpředu trůní náhrobek. Ne, samozřejmě, tohle byl seriálový příběh.
Ve filmu Munster, Go Home! z roku 1966 je to zase jinak. Herman nabourá rodinný závodní jaguar, takže mu děda Munster postaví tohle, aby mohl dále závodit. Ve skutečnosti ho navrhl Tom Daniel a postavili Barris s Dickem Deanem, ale ostatní sedí.
Rakev pro první exemplář koupil projektový inženýr Richard „Korky“ Korkes v jednom pohřebním ústavu v North Hollywoodu. Jenže prodat takovou věc prázdnou bez potřebných papírů bylo nelegální. Takže se Korky domluvil s ředitelem na platbě v hotovosti, ten mu ji odnesl ven k zadním dveřím a on si ji vyzvedl po setmění. Jak stylové!
Motor z Mustangu
Laminátovou zlatou rakev na kolečkách pohání opět vpředu podélně umístěný motor Ford 289, tedy o objemu 4,74 l (první trojčíslí značí krychlové palce). Je vyladěný na 261 kW (355 koní), má dva čtyřkomorové karburátory. Manuál tu nehledejte, sílu přenáší dozadu třístupňová automatická převodovka Ford C4. Rám znovu vycházel z modelu T. Zaujmou i detaily: lampy místo předních i zadních světel, jezdec seděl v průhledné plastové bublině na sedačce čalouněné fialovým saténem...
Širokánské, ale jen 10,5palcové slicky od Firestonu jsou navlečeny na desetipalcové ráfky značky Radir z oceli a hliníku. Středy původně zdobili stříbrní pavouci. Přední drátové ráfky jsou od Speedsportu.
Aukce
Originál byl prokazatelně prodán v roce 1985 v aukci muzea Chicago Historical Antique Automobile v Highland Parku (stát Illinois). Pak viselo ze stropu v restauraci Planet Hollywood v Atlantic City (New Jersey). Když se podnik zavřel, majitelem se stal John Sbrigato, shodou okolností vlastník monstra Munster Koach. Doplnil si tak sbírku...
Zatímco Munster Koach byl a je jen jeden, Dragulů vzniklo pět. Mecum Auctions vydraží ten údajně nejautentičtější v lednu 2022 v Kissimmee na Floridě, ale nestanovili rozmezí, za které by chtěli auto prodat. Společnost je skoupá na informace, o který exemplář vlastně jde. Dragula má každopádně certifikát pravosti přímo od Barris Kustom Industries. Je ukázkou prvotřídní zvrácenosti vkusu, takový stroj mohl vzniknout opravdu jen v Americe. Jenže... on je zároveň neskutečně zajímavý...
Zdroje: Autoevolution, Wikipedia, csfd.cz, Mecum Auctions, Greg Wapling,
Foto: Mecum Auctions