Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dragula Coffin Dragster (1964): Šílené seriálové monstrum George Barrise

Dragula Munsters Coffin Dragster (1964)
Dragula Munsters Coffin Dragster (1964)
Dragula Munsters Coffin Dragster (1964)
Dragula Munsters Coffin Dragster (1964)
22 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (1)

Automobilová historie je plná zajímavostí. K těm nejbláznivějším výtvorům patří americké hot rods a dragstery. George Barris jich postavil hodně, většinou pro filmy a seriály. Třeba pojízdnou rakev...

Mladí Američané chtěli po druhé světové válce jezdit rychle. Jenže v USA se sériově nevyráběly žádné sportovní vozy. A pořídit si nějaký britský, popřípadě italský bylo nad jejich síly, respektive peněženky. S pár desítkami dolarů v kapse toho moc nevymyslíte. Takže prolézt vrakoviště, za pár „babek“ nakoupit díly, sehnat někde nepříliš starý motor a všechno za pomoci kamarádů poskládat doma v dílně. Takhle vznikly hot rods.

K tomu, aby si novopečený majitel a konstruktér poměřil síly s jinými podobně smýšlejícími „závodníky“ stačil kus rovné silnice. Klidně jenom čtvrt míle, tedy 402 m. A závody ve z,rychlení byly na světě. Z hot rods se tak záhy vyvinuly dragstery. Američané jsou zvláštní, ale tahle subkultura přežívá dodnes. V závodech NHRA (National Hot Rod Association) se točí velké peníze, divák má hezky všechno před sebou, obdivuje velké hvězdy a užívá si řev motorů a odér ze spálených pneumatik. Pominu-li kreace, které jsou určeny jen na dívání, prostě a jednoduše nejezdí.

Auta pro televizi

Ale dragstery se objevovaly i na filmovém plátně a v televizi. Jedním z jejich nejvýznamnějších tvůrců byl George Barris (1925-2015), který mimochodem stvořil také KITTa ze seriálu Knight Rider s Davidem Hasselhoffem v hlavní roli. To se psal počátek 80. let minulého století. O necelé dvě dekády dříve byl v USA populární černobílý sitcom The Munsters, komediální seriál o podivné rodince upírů a vlkodlaků. Vysílal se od roku 1964. Možná si ho starší diváci pamatují z ORF, kde jej vysílali s německými titulky. Jihočeši a Jihomoravané naladili rakouskou veřejnoprávní televizi za socialismu bez problémů, signál železná opona nezastavila... Někteří toto dílo o dvou sériích a 70 epizodách řadí nad mnohem známější Addamsovu rodinu.

Z něj pochází slavný Munster Koach, Šílenost, která vypadá jako landaulet z doby před první světovou válkou, jenže jí vpředu trůní vidlicový osmiválec Ford 289 z prvního Mustangu, pochopitelně řádně vyladěný. Coby konstrukční základ posloužila trojice „Plechových Lízinek“, tedy modelů T. Dlouhá léta byla tato auta na scéně customů, dragsterů a hot rodů velmi oblíbená.

Fikce versus pravda

Dalším vozem byl DRAG-U-LA alias Dragula Munsters Coffin Dragster. Rodina potřebovala v seriálu druhé auto, protože Munster Koach v epizodě „Hot Rod Herman“ Herman Munster v závodě prohrál. Vzniklo v rodinné garáži, šlo o pojízdnou rakev, výfukové trubky, čtveřice na každé straně jsou ve skutečnosti varhanní píšťaly a vpředu trůní náhrobek. Ne, samozřejmě, tohle byl seriálový příběh.

Ve filmu Munster, Go Home! z roku 1966 je to zase jinak. Herman nabourá rodinný závodní jaguar, takže mu děda Munster postaví tohle, aby mohl dále závodit. Ve skutečnosti ho navrhl Tom Daniel a postavili Barris s Dickem Deanem, ale ostatní sedí.

Rakev pro první exemplář koupil projektový inženýr Richard „Korky“ Korkes v jednom pohřebním ústavu v North Hollywoodu. Jenže prodat takovou věc prázdnou bez potřebných papírů bylo nelegální. Takže se Korky domluvil s ředitelem na platbě v hotovosti, ten mu ji odnesl ven k zadním dveřím a on si ji vyzvedl po setmění. Jak stylové!

Motor z Mustangu

Laminátovou zlatou rakev na kolečkách pohání opět vpředu podélně umístěný motor Ford 289, tedy o objemu 4,74 l (první trojčíslí značí krychlové palce). Je vyladěný na 261 kW (355 koní), má dva čtyřkomorové karburátory. Manuál tu nehledejte, sílu přenáší dozadu třístupňová automatická převodovka Ford C4. Rám znovu vycházel z modelu T. Zaujmou i detaily: lampy místo předních i zadních světel, jezdec seděl v průhledné plastové bublině na sedačce čalouněné fialovým saténem...

Širokánské, ale jen 10,5palcové slicky od Firestonu jsou navlečeny na desetipalcové ráfky značky Radir z oceli a hliníku. Středy původně zdobili stříbrní pavouci. Přední drátové ráfky jsou od Speedsportu.

Aukce

Originál byl prokazatelně prodán v roce 1985 v aukci muzea Chicago Historical Antique Automobile v Highland Parku (stát Illinois). Pak viselo ze stropu v restauraci Planet Hollywood v Atlantic City (New Jersey). Když se podnik zavřel, majitelem se stal John Sbrigato, shodou okolností vlastník monstra Munster Koach. Doplnil si tak sbírku...

Zatímco Munster Koach byl a je jen jeden, Dragulů vzniklo pět. Mecum Auctions vydraží ten údajně nejautentičtější v lednu 2022 v Kissimmee na Floridě, ale nestanovili rozmezí, za které by chtěli auto prodat. Společnost je skoupá na informace, o který exemplář vlastně jde. Dragula má každopádně certifikát pravosti přímo od Barris Kustom Industries. Je ukázkou prvotřídní zvrácenosti vkusu, takový stroj mohl vzniknout opravdu jen v Americe. Jenže... on je zároveň neskutečně zajímavý...

Zdroje: Autoevolution, Wikipedia, csfd.cz, Mecum Auctions, Greg Wapling,

Foto: Mecum Auctions

Vstoupit do diskuze (1)