Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ekologický poplatek se dotkne více než poloviny aut v Česku

redakce AUTO.CZ
Diskuze (45)
Ekologický poplatek, který od příštího roku začnou vybírat dopravní úřady při registraci vozidel, se dotkne více než poloviny všech osobních aut jezdících v Česku, tedy přibližně 2,5 milionu vozů. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu.

Z celkového počtu 4,4 milionu vozů v Česku je třetina, tedy 1,45 milionu aut starších 15 let, a neplní tedy žádnou emisní normu Euro. Jejich majitelé proto při prvním převodu po 1. lednu zaplatí poplatek 10.000 korun. Dalších 1,1 milionu aut s průměrným věkem deset až 15 let plní jen emisní normy Euro 1 nebo Euro 2, které platí od roku 1993, respektive 1996. Majitelé za tyto vozy při prvním převodu zaplatí 5000 respektive 3000 korun.

Poplatek zaplatí i dovozci při první registraci ojetiny, která neplní alespoň normu Euro 3. Ta platí zhruba od roku 2000. Podle ředitele sdružení Antonína Šípka kvůli opatření klesne dovoz nejstarších ojetin a lidé vyřadí více starých aut z provozu. "Stará auta se stanou prakticky neprodejná," uvedl.

Před koncem roku zažívají nápor dopravní úřady, kde lidé chtějí auta přeregistrovat ještě bez poplatku. Zvýšený zájem v řádu desítek procent zaznamenaly i autobazary. Například síť AAA Auto počítá s tím, že ke konci roku starší vozy téměř vyprodá a zároveň omezila jejich výkup.

Podle Václava Špičky z Autoklubu ČR by měl poplatek vždy platit nabyvatel vozidla. "Jestliže jde o změnu pouze v osobě provozovatele vozidla, kdy se současně nemění vlastník, poplatek by být placen neměl, neboť nejde o přeregistraci, nýbrž pouze o změnu některého ze zapisovaných údajů v registru a dokladech," dodal.

Pro posouzení, zda se na auto vztahuje poplatek, bude rozhodující zápis ve velkém technickém průkazu vozidla. Pokud v něm nebude údaj o plnění emisních limitů uveden, bude zřejmě nutno navštívit pověřenou zkušebnu. "K tomu ještě nutno uvést, že v řadě případů bude záležet i na posouzení dopravního úřadu. Například vozidlo roku výroby 1994 či 1995 může mít v technickém průkazu uvedeno, že je homologováno podle normy Euro 1 a plní Euro 2," vysvětlil Šípek.

Sdružení poplatek vítá, protože je prý prvním reálným opatřením vlády napomáhajícím alespoň částečně k obnově vozového parku a omezení dovozů přestárlých ojetin. Zároveň ale po vládě požaduje i vytvoření pobídek, které by lidi motivovaly ke koupi nového vozu. Pobídky v posledních letech uplatnilo 13 zemí EU.

Podle Šípka není zaváděný poplatek novinkou, protože již podle zákona o odpadech z roku 2001 měli dovozci aut platit za každý vůz 5000 korun jako příspěvek k jejich budoucí ekologické likvidaci. Poplatek ale nikdo nevybíral, protože ministerstvo životního prostředí nevydalo prováděcí vyhlášku. Důvodem byla údajná diskriminace dovozců. Tu odstranilo nynější zavedení poplatku i pro první přeregistraci starších aut jezdících v tuzemsku.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (45)
7. 12. 2008 18:11
*
Ano, ekologicky poplatek, který se platí 1x za život auta, kdy "(1) Žadatel o registraci použitého vybraného vozidla do registru silničních vozidel podle zvláštního právního předpisu31f) je povinen zaplatit poplatek 0 - 10000 Kč zaplnění EURO nic - EURO2 je skutečně hovadina, která skutečně nepřinese ovoce republice ani lidem. Uváděné důvody vlády jsou pouze konstruktivní a nemají reálný základ. také dovedu během hodiny zduvodnit, proč je prospěšně přebarvit nebe na zeleno a kolipááák to má vyýhod než ta fádní modrá a šedá:-))

zajímavé je sledovat, jak hlasovali PRO a PROTI naši volení posranci [odkaz] a senátoři [odkaz] . Dá se to shrnout tak, že strany chlubící se, jak jsou pro lidi, tak vesmes hlasovali jednotně PRO návrh. Legrační je absence zelených. Z pěti poslacu se ANO/NE hlasovali jeden dva a zbytek tam nebyl nebo se zdržel.
7. 12. 2008 13:40
Re: Kecate blbosti, ve clanku jsou chyby
Nenaparuju se, jen jsem si dal ruku kam jsi doporucil. :-)
Avatar - Martin911Turbo
7. 12. 2008 12:48
Útokem
Tak zde [odkaz] je podrobný návod jak zatočit s těma parchantama co vymyslelu tu eko daň - těšte se, majitelé veteránu a youngtimerů vám zatopí že jste je nevyjmuli z eko daně!!! >:-[]
7. 12. 2008 12:31
Nechutná zlodějina a lež
Místo pobídek na koupi novýho auta prostě další daně, který se ale dotknou pouze lidí s nejnižšími příjmy a majitelů veteránů. Osobně znám plno lidí co mají na svém i 60 let starém veteránovi normální značky, protože atestací neprojde, už třeba jen díky nějaké dobové úpravě, provedené před 50-ti lety. Jasně, má velký emise, ale najede ročně max. 200 kilometrů a většinu ještě na podvalníku...
Navíc ekologičnost moderních euro5 motorů je fakt sporná. Hlavně dnešní velkoobjemové turbodiesely ve velkých autech vypouští tak ohromné množství sazí že někdy není vidět na cestu když to majitel pořádně prohrábne. Jak je možné že takový motor projde na emisích? A kde je ekologie, když spotřeba dnešních aut je prakticky stejná jako před 20ti lety? Není to náhodou tak, že pokud je stejná spotřeba tak i množství CO2 je stejné?
Navíc málokdo ví, že ekologická likvidace auta s Euro3 je 70 krát! dražší než lividace auta bez euro normy. Stejně jako že při výrobě 1 litru biolihu se spálí energie z fosilních zdrojů v ekvivalentu 0,5 - 1,2 litru benzínu (nafty). Ale o tom se raději moc nemluví, že páni ekologové, jde hlavně o to si pořádně nahrabat a sedřít kůži z těch co se nebudou bránit...
7. 12. 2008 10:23
Re: Správná volba
Ano presne tak, pokud to neni auto z nejnizsi mozne tridy za 150 000Kc ale nejake slusne ze stredni nesouci znacku zarucujici dlouhovekost tak klidne i 20ti lete.