Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobil Tesla Model S je nejbezpečnějším autem v historii crash testů

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 23. 8. 2013
16
Jsou moderní elektromobily bezpečné? Tesla Model S ukázala, že ano. Po bariérových zkouškách v USA stanula na vrcholu tamního žebříčku.

Metodika NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) byla až dosud pětihvězdičková, stejně jako je tomu při testech Euro NCAP. Model S od Tesly tuto metu však překonal a stal se nejbezpečnějším kdy zkoušeným automobilem! Podle VSS (Vehicle Safety Score) získal celkové 5,4 hvězdičky, zde se dělí na desetiny. Také v každé sledované kategorii dosáhl minimálně pěti hvězd.

Oficiální video zachycuje čelní náraz do bariéry a boční setkání s pohyblivou, respektive pevnou překážkou právě podle předpisů Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu. Elegantní elektrický sedan s kratičkou zádí také exceloval v ochraně cestujících uvnitř, kde stanovil nový rekord. Pravděpodobnost zranění je zde nejnižší, přičemž se berou v úvahu nárazy jak zepředu, tak i zezadu a samotné převrácení vozu. Zrovna v poslední disciplíně je nejlepší konkurence o polovinu horší!

V přídi Modelu S chybí konvenční pohonná jednotka, která zabírá mnoho místa. Deformační zóny tak pohltí značnou porci energie i při vysoké rychlosti, což pochopitelně znamená menší újmy na zdraví pro posádku. Elektromotor je mimochodem v Modelu S umístěn u zadní nápravy. Boky pak skrývají pevné výztuhy z hliníkových trubek, které cestující ochrání i z tohoto úhlu a náraz jsou schopny absorbovat a dodatečnou energii přenést na zbytek vozu. Prostor pro přežití zde dosáhl hodnoty 63,5 % oproti třeba 7,8 % v případě Volva S60, které jinak také dosáhlo na pětihvězdičkové hodnocení.

Pod podlahou uložené lithium-iontové baterie zajišťují nízké těžiště a s tím spojenou ovladatelnost. Ale také nehoří, což je důležité. Při testech zatížení střechy selhala měřící technika. Výsledkem však bylo to, že by se mohly umístit na střechu ještě další čtyři stejná plně naložená auta, aniž by tuhý B-sloupek povolil a tato část karoserie se propadla.

Ano, Tesla Model S je bezpečná a „zelená“. Výrobce sice přiznal, že některé zkoušky dělá NHTSA opakovaně, než dosáhne špičkového hodnocení. Ale zároveň sám dodává, že neví o žádné smrtelné havárii s dosud vyrobenými vozy, tedy Roadsterem a Modelem S. O dopadech na životní prostředí si můžeme myslet svoje, elektrická energie zpravidla nevznikají příliš ekologickým způsobem a na cestě k zákazníkům je dopravují lodě s dieselovými motory. Ale benzin, nebo nafta se snad rodí v nekouřících rafinériích?

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Berenika ANTIDIESEL
Obamova propagácia?
Berenika ANTIDIESEL
| 4. 9. 2013
TESLA MODEL S : [odkaz]
HLINÍKOVÁ TVRZENÁ KOSTRA = 5* V TESTU BEZPEČNOSTI NHTSA [odkaz]
2X KUFR
NÍZKÉ TĚŽIŠTĚ ROZLOŽENÍ 50:50 DÍKY BATERII U PODLAHY KAPAL.CHLAZENÉ ZÁRUKA 8 LET / 200.000km [odkaz]
ELEKTROMOTOR INTEGROVÁN DO ZADNÍ NÁPRAVY ÚČINNOST 80% BEZÚDRŽBOVÝ
POHON ZADNÍCH KOL [odkaz]
AKCELERACE 6,2 SEKUND 225kW V ZÁKLADU [odkaz]
SPOTŘEBA 80Kč / 100km ČESKÉ ELEKTŘINY
NO EMISE [odkaz]
Zelená energie
SamanAR
| 25. 8. 2013
tebe to strasne sere co, ze se Tesle dari >:D

Dobry blabol
_MT_
| 24. 8. 2013
Pravděpodobně mangan, pokud to nebyl jen překlep. Hořčík by byl mgn. Navíc LiMn(O2) baterie existují.
Zúfalé výkriky zúfalej značky ....
Arese
| 23. 8. 2013
Plně s tebu souhlasím. Zarazila mě nejen evidentně nízká rychlost při nárazech, ale také fakt, že Amíci se dosud nepropracovali k přesazenému čelnímu nárazu >:D
Zelená energie
briza
| 23. 8. 2013
Nechceš si pro změnu poslat "CVéčko" na autoforum.cz? Pan Mihálik tam plive na Teslu co to dá, v tom, kdy zkrachuje, má jasno už dlouho (akorát mu to pořád nějak nevychází) ... Třeba by tam nějakou pomoc uvítali. :*)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku