Elektromobilita je vnucenou budoucností, lze z ní ale těžit

Prezentace klienta

Budoucnost aut je elektrická, tedy aspoň Evropská unie to tak vidí, když už schválila zákaz, potažmo zásadní omezení spalovacích motorů. Mnoho lidí si tak možná nebude moci vůz dovolit, jiní jsou zarputile proti, další se zase změnám nebrání. Elektromobilita má ale i výhody, třeba „jízdu zdarma“ a ani požitek nemusí být k zahození.

Když kolem roku 2008 začínala elektrifikace vozidel, doufala většina řidičů i samotných automobilek, že to „nebude tak bolet“. Ostatně první pokusy nevypadaly úplně použitelně a více než tristní bylo pokrytí dobíjecích stanic. AutoZive.cz o tom informovalo opakovaně. Ale pokrok byl nejspíše rychlejší, než si mnozí dokázali představit, a tak bude většina nových evropských aut do roku 2035 elektrických. Ta se spalovacím motorem už víceméně jednoduše nekoupíte.

To negativní odpadává a výhody jsou značné  

Názory lidí jsou ještě pořád docela vyhraněné, i když už zdaleka ne tolik, jako dříve. Podívejte se co o elektromobilech říkají odborníci na webu AutoZive.cz. I mnozí zarputilí zastánci benzínu nebo nafty uznali, že i elektromobily mají něco do sebe. Ono když si člověk odmyslí neduhy prvních modelů, které nabízely dojezd sotva 150 km (a to měly některé i menší), zrychlení z 0 na 100 za 12 sekund, stejně jako bídné pokrytí nabíjecích stanic, nemusí to být zlé.

Tedy alespoň ne v posledních letech, kdy už jsou elektroauta často výkonnější než ta se spalovacím motorem. I sériově vyráběná udělají „stovku“ bez obtíží za nějakých 5 až 6 sekund, některým pak stačí dokonce necelé čtyři. Nelze tedy tvrdit, že by postrádala výkon. Oprávněné výhrady však mají řidiči k dojezdu, který bohužel nebývá v reálných podmínkách úplně nejlepší, ale ani špatný.

TIP: Podívejte se na naše testy osobních automobilů.

„Průměrná“ elektroauta dojedou dle zkušeností řidičů kolem 300 až 350 km na jedno plné nabití, ta lepší potom 400 až 500 km; stejně jako u spalovacích motorů to závisí na stylu jízdy, rychlosti i terénu, ale obecně je ten dojezd i 2krát nižší. Na druhou stranu je už infrastruktura dobíjecích stanic poměrně hustá, a navíc je možné elektrické auto nabíjet i doma – někdy přímo ze zásuvky.

Ano, pro někoho je to překvapením, ale i obyčejná domácí 230V zásuvka může elektromobil nabíjet, i když docela pomalu, trvá to i 12 hodin. Lepším řešením však může být tzv. wallbox, tedy soukromá nabíjecí stanice u domu, která to třeba dle ČEZ zvládne doplna za 3 až 5 hodin, ale u novějších vozů s vyšší kapacitou baterií to může trvat i déle. A když máte ještě solární panely, můžete jezdit de facto zadarmo, což „spalováky“ nenabídnou.

Vysoká pořizovací cena je kámen úrazu  

Někteří by si elektromobil bývali pořídili, ale pro mnohé je bohužel nedosažitelný. Pro srovnání: zatímco ojeté auto se spalovacím motorem v použitelném stavu lze koupit i do 20 000 Kč – a lepší do 150 000 korun – to poháněné elektrickou energií vyjde na nejméně čtvrt milionu. Důvodů je více: je staré sotva několik let, má v sobě nějaké pokročilé technologie, často je i bezpečnější.

Jenomže to pořád nic nemění na tom, že si to spousta lidí nemůže dovolit. Nehledě na to, že alespoň obstojná elektroauta vychází na půl milionu, a třeba hezké SUV ještě dráže. O pořizovací ceně nových vozů nemluvě, cenovka přes milion je běžná, spíše se ale pohybuje kolem 1,5 milionu za „dobré“ vozy. Nelze ale tvrdit, že by byla dnešní auta se spalovacím motorem výrazně levnější.

Aktuálně je to tedy právě vysoká cena elektromobilů, proč si je mnozí řidiči nepořizují. Změnit by to mohly dotace, které snad budou v ČR jednou dostupné i pro běžné lidi stejně jako v Nizozemsku, kde dostávají až  2 950 € (tj. asi 70 000 Kč) na nový vůz. V tuzemsku už sice také fungují, ale zatím pouze pro obce, kraje, státní podniky, školy apod. Na co všechno se připravit nebo co elektromobilita přináší, pak průběžně informuje magazín AutoZive.

Prezentace klienta

Doporučujeme

Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly