Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studie říká, že tisíce nabíjecích stanic elektromobilů v USA jsou nespolehlivé

Mirek Mazal
Diskuze (7)

Běžná součást každodenního života s elektromobilem vyvolává stres z dojetí k nefunkčnímu stojanu. Téměř 2 z 5 pokusů o dobití končí neúspěchem.    

Dobíjení elektromobilů na veřejných stanicích je přinejmenším náročné, protože technika bývá mimo provoz, vznikají softwarové chyby, proud je příliš slabý a život znepříjemňují také vandalové. Smutný fakt je podložen výsledky studie z USA, kde je díky rozmachu nabíječek relevantní zkoumat společenské nuance.

Počet zásuvek pro automobily v Americe roste každým dnem, množství spolehlivě přesahující 110 tisíc kusů není o moc pozadu proti běžným čerpacím stanicím. V Evropské unii se na špici pohybuje například Německo nebo Nizozemsko, Česko se snaží manko dohánět, ačkoliv jsou současné nabíjecí kiosky prokazatelně nespolehlivé.

Renomovaný výzkum Electric Vehicle Experience Public Charging Study od J.D. Power dokazuje, že vzrostl počet neúspěšných pokusů o nabíjení z 15 % v prvním čtvrtletí roku 2021 na více než 21 % ve třetím čtvrtletí roku 2022. Téměř 2 z 5 pokusů o dobití – neboli 39 % – skončilo loni neúspěchem z několika důvodů.

Z veškerých účastníků výzkumu, kteří v loňském roce nedokázali nabít baterie, uvedly více než tři čtvrtiny jako příčinu nefunkční nabíječku, dalšími častými vadami byly softwarové chyby, komplikace s placením služby nebo vandalismus. Forma poruchy už není tak důležitá jako dost častá frekvence problémů různého typu, výše zmíněné překážky vytváří po vybití vozu další stresové situace.

Studie J.D. Power vychází z více než 26.500 pokusů o nabití na nabíječkách úrovně 2 a 3 ve všech 50 státech USA, přičemž jen jediný operátor neměl téměř žádné výpadky (míra selhání pouze 3 %). V rámci zachování anonymity nebyla upřesněna jména (ne)úspěšných poskytovatelů.

Realita americké problematiky je snadno aplikovatelná na zbytek světa, pořád se jedná o složité systémy vysokého napětí, které ovládají zranitelné počítače a odpůrci elektromobility likvidující novou infrastrukturu žijí všude. Část špatných zkušeností pramení také z nešikovnosti nebo nevědomosti uživatelů, protože mnoho jednotlivců ignoruje návody a vznikají zbytečné škody na majetku. Nabíjení má daný postup včetně odpovídajících konektorů, záměna vyřazuje auta i elektrické stojany.

Špatné stanice řeší poskytovatelé, za osvětou uživatelů stojí vzdělávací kampaně výrobců elektromobilů. Do marketingových akcí plynou miliony dolarů, což je pořád zlomek proti celkově masivní podpoře přechodu od spalovacích motorů k alternativním způsobům dopravy. Do roku 2030 by mohlo v USA stát půl milionu nabíjecích stanovišť, číslo zní absurdně ve srovnání se současnou poruchovostí.

Video se připravuje ...

Mirek Mazal
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - eLzyx
21. 3. 2023 08:55
Re: Tesla je v tom o světelná léta napřed.
musím potvrdit tvá slova.
Za těch 60k km, co mám s Teslou naježděno, tak se mi jednou stalo, že byl Supercharger úplně mrtvý. Jeden den. Naštěstí jsem jej pro své pokračování cesty nepotřeboval, zas tak malý dojezd ta auta nemají.
Ale "konkurence"? Třeba ČEZ mi něco vymňoukl s účtem, takže nenabiji nikde. Psal jsem na podporu, nic. Volal jsem na podporu, tam mi to nikdo nezvedá (fakt nemám čas viset na lince 20 minut). V zahraničí jsem zkoušel jeden stojan rozjet přes aplikaci a nepovedlo se. Ovšem ani nebylo třeba, chtěl jsem jen využít stání pro nabíjení. Holt jsem pak byl o 10 minut déle na Superchargeru.
A pak je tu další věc - zázemí. Tesla Superchargery jsou dostupné 24/7, nejsou za závorou obchodních center atp. Mají poblíž WC a aspoň kafomat a žrádlomat. A hlavně vím, jak je obsazený a funkční.
20. 3. 2023 13:19
Re: Běžná součást každodenního života s elektromobilem vyvol
Relevancia amerických podmienok k našim je nulová. Prečo vôbec by ma informácie z tohto opajcnutého článku mali vôbec nejakým spôsobom stresovať?
Avatar - kuk
20. 3. 2023 01:30
Tesla je v tom o světelná léta napřed.
Tesla má pro řidiče zpětnou vazbu kolik SCh nabíječek je funkčních, kolik obsazených a podle toho přispůsobuje plánování trasy v navigaci. Té něco co kokunkurence naprosto nechápala a teď se to horko těžko snaží dělat taky. O bezproblémovém automatickém spuštění nabíjení bez jakývkoliv diplejů, karet, klíčenek, kódů, pinů, bez zadávání čehokoliv ani nemluvě.
Elektromobilita z 50 % auta a z 50 % bezstarostná síť nabíječek. Blbý dinosauři mysleli že bude stačit vyrábět jen ty baterkáče a nabíječky jim byly u prd3le. Klasický neschopný jelita.
Neschopný dinosauři mašírujou do hrobu. :no:
Avatar - kuk
20. 3. 2023 01:21
Bodejť by byly ok když je postavil VW koncern za trest :))
Bodejť by byly spolehlivé když je postavil VW koncern za trest aby se vykoupil z Dízlgejtu. VW má plnou hubu greenwašingu, ale skutečnou motivaci má dinosaursko ropáckou. Volkswagen nemá zájem aby to fungovalo. Radši si nechaj uject vlak a přejet Teslou a Čínou. Dinosauři nerozuměj budoucnosti a mašírujou do hrobu i se svejma spalovacíma popelnicema. Dobrou noc. :no:
19. 3. 2023 21:44
Electrify America
Typicky věčně nejdou Electrify America. Kdo se nevyzná - Electrify America je projekt VW vytvořen v rámci vyrovnání emisních podvodů s USA a Kalifornií. Tyhle nabíječky mají věčně problém. Některé stojany nefungují a nebo například jiné nabíjí pomaleji, než by měly. Ovládání je komplikované a zdlouhavé. No, opakuji se, ale zlatý Supercharger. VW neumí adekvátně ke kvalitě svých ICE vyrobit elektriku a ani ty nabíječky nejsou ideál.