Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrický autobus zkusí silnici vybavenou bezdrátovým nabíjením za jízdy

Mirek Mazal
Diskuze (8)

Mezinárodní společenství testuje možnosti odstranění neduhů elektromobilů. Nabíjení za jízdy může pomoct nedořešené infrastruktuře, do zkušebního provozu budou zapojeni návštěvníci výstaviště.   

Toyota před pár lety prezentovala pokrokové elektromobily jako samonabíjecí hybridy čerpající energii z prostředí kolem sebe. Představa nabíjení za jízdy se toho času blížila absurdní fikci, nicméně vývoj elektrifikace dopravy uhání mílovými kroky a dřívější snění se blíží realitě. Posledním krokem k uvěření je zpráva, že německý autobus se brzy rozjede na silnici vybavené bezdrátovým nabíjením.

Demonstrace průběžného dobíjení za provozu nastane v jihoněmeckém Balingenu na 400 metrech testovacího úseku mezi výstavištěm a autobusovou zastávkou Stadthalle. Od prvního zkušebního prototypu si vývojáři slibují urychlení procesu masového zavedení technologie do dopravy po celém světě. Novinka doputovala až do USA, kde guvernérka Michiganu jménem Gretchen Whitmer oznámila záměr prověřit možnosti bezdrátového nabíjení na dálnicích.

Technologie automobilového indukčního nabíjení funguje podobně jako u chytrých telefonů. Elektřina se přenáší z magnetických cívek v zemi a vzduchem putuje do zařízení na podvozku. Statické bezdrátové nabíjecí podložky aut existují delší dobu, plošně budované nabíjecí silnice jsou složitější, proto vývoj trvá delší čas. Průběžná dostupnost energie ve vozovce by umožnila zmenšit baterie elektromobilů, tím by se snížila hmotnost elektromobilů i jejich cena.

Video se připravuje ...

Projekt v Balingenu zaštiťuje izraelsko-německá kooperace firem Electreon a Energie Baden-Württemberg AG (EnBW). Obě společnosti stojí za výstavbou asfaltového úseku vybaveného elektrickým silničním systémem ERS. Zkušební trasu doplní dvě statické nabíjecí stanice umístěné v místech zastávek jízdního řádu, doba výstupu a nástupu cestujících bude využita k efektivnějšímu nabíjení než za jízdy.

Electreon obdrží až 3,2 milionu dolarů (71,7 milionu Kč) na financování výstavby nabíjecí infrastruktury. Drahý experiment není první pokus s indukčním dobíjením přímo v provozu, i když poprvé by mohla těžit běžná veřejnost. Inženýři z Izraele a Německa dříve provedli pilotní studii ve školicím středisku EnBW, kterou následovalo prohlášení společnosti Eurovia o elektrifikaci části bavorské dálnice.

Bezkontaktní nabíjení ladí také Švédové nebo Italové, ale izraelský start-up rovnou počítá s rozšířením cívek do všech ulic – nejdříve dráty propojí hlavní tahy a následně přijdou na řadu méně důležité komunikace. Smělé plány jsou podmíněny úspěšným převozem lidí z výstaviště v Balingenu.

Video se připravuje ...

Mirek Mazal
Diskuze (8)

Doporučujeme

14. 1. 2023 22:10
Re: Takže sotva tu D1 dodělali...
Tříproudová dálnice se od dvouproudé liší jen tím, že odstavné pruhy vpravo má dva. ;-)
14. 1. 2023 13:46
Re: Takže sotva tu D1 dodělali...
Ty si zase chytrej viď? Kdy si po D1 jel naposled? Alespoň do Humpolce… Btw největší chyba při rekonstrukci D1 byla, že nedošlo k jejímu rozšíření na 3 pruhy po celé délce Praha - Brno ;-) Jinak je poměrně v pohodě…
Avatar - Jenda Kudera
14. 1. 2023 11:55
...
Někdy minulý rok jsem četl o nabíjení pantografem, zajímalo by mně porovnání těchto dvou způsobů, u toho bezdrátového mi připadne, že budou velké ztráty, kolik kilometrů musí ten vůz opravdu ujet, aby se opravdu něco nabilo a nešlo to do mínusu.
Avatar - Hammunasakra
14. 1. 2023 11:00
Re: Takže sotva tu D1 dodělali...
CHYB(ných rozhodnutí i provedení) JE NA rekonstrukci (slovensky sorry jako NOVÁ DÁLNICE) D1 TOLIK, že BY to až tolik nevadilo :-O :*) :D :-!
14. 1. 2023 10:30
Takže sotva tu D1 dodělali...
...tak jí budou zase rozkopávat. No co, pokrok nezastavíš, alespoň ušetří za sůl, když bude vyhřívaná.