Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobily se v rámci devítidenního závodu prohnaly Prahou

Ondřej Chamilla
Diskuze (25)
Na Václavském náměstí bylo tuto sobotu rušno. Přijelo tam totiž několik elektromobilů v rámci závodu eTour Europe sponzorovaným firmou Goodyear. Velký zájem byl zejména o luxusní vozy Tesla Model S.

Máte pocit, že se s elektromobily nedá běžně nikam dojet? Ano, dojezd většiny vozů je velmi chabý, přesto se skupina nadšenců rozhodla zorganizovat devítidenní Evropskou rallye se startem i cílem v Mnichově, při které automobily najedou rekordních 4200 kilometrů. To znamená zhruba 450 kilometrů za den.

My jsme zatoužili být u jedné ze zastávek závodu, a to přímo na Václavském náměstí. Tam se v sobotních odpoledních hodinách pomalu začaly sjíždět jak vozy účastnící se soutěže, tak sympatizanti s dalšími elektromobily. První byl na místě bílý Peugeot 106 Electric Jaromíra Vegra, nejznámějšího propagátora elektrovozů u nás. Jeho automobil na sobě hrdě nese nápis, že ujede přes 500 kilometrů na jedno nabití. Pan Vegr se podílel i na organizaci rallye, na starost si vzal právě zastávky v českých městech.

Dalším vozem byl Renault ZOE pyšnící se tím, že se zvládne plně nabít za dvacet minut. A opravdu, po chvíli jej již majitel odpojuje z nabíječky a Renault jako první vyráží po dálnici D1 dále směrem do Brna. Mimochodem, všechny vozy v soutěži jely na pneumatikách Bridgestone.

Mezi tím však Václavské náměstí přivítalo zástup vozů Tesla Model S, které budily velký rozruch mezi náhodnými kolemjdoucími. Designově velmi zajímavý stroj dokázal vyvolat až úsměvné situace. Například mnoho lidí překvapil pohled do zavazadlového prostoru vozu, kde se nacházejí další dvě sedadla otočená proti směru jízdy, takže automobil může být za příplatek sedmimístný. Někteří přihlížející však od zádi vozu plynule přešli dopředu, kde se pod otevřenou kapotou ukrýval další zavazadelník. Tesla má totiž baterie i motor uloženy pod podlahou či u zadní poháněné nápravy.

Kouzelnou raritou se dá nazvat také lehce ošoupaný elektrický Favorit, nechyběl však ani Citröen Saxo Electric nebo Opel Ampera. Přijely i elektrické skútry, fanoušci tohoto alternativního pohonu si tedy přišli na své.

O průběhu závodu a elektromobilech obecně jsme si nakonec popovídali právě s Jaromírem Vegrem, spolupořadatelem rallye, dlouholetým předsedou občanského sdružení elektromobily-os.cz a držitelem českého rekordu v počtu ujetých kilometrů na jedno nabití.

Dobrý den, nejčastěji diskutovanou věcí ohledně elektromobilů je omezený dojezd, v této soutěži však auta musí denně ujet 450 kilometrů, jak to vy i ostatní soutěžící zvládáte?

Já sám s tím nemám problém, již před dvěma lety jsem jakožto propagandista elektromobility vylepšil svůj vlastní rekord a můj Peugeot 106 je schopen ujet více než 500 km na jedno nabití. Pro ostatní jsou však po cestě k dispozici dobíjecí stanice, a to zhruba po 250 kilometrech. Mezi Drážďany a Prahou mohou dobít v Teplicích, další stanice je u Humpolce. Já osobně nabíjet nemusím, dojedu až do Brna bez problémů. Samozřejmě jsou však i automobily, které některé vzdálenosti neujedou, proto třeba letošní účast vzdalo BMW s modely i3.

V čem je tedy váš Peugeot jiný, že ujede o tolik více, než drtivá většina ostatních elektrických vozů?

To je jednoduché, dal jsem do něj tolik baterií, kolik se sluší a patří. Je s podivem, že já, jakožto nadšenec-amatér, zvládnu takto vozidlo upravit, zatímco velké automobilky dělají elektroauta s bídným dojezdem. BMW by klidně mohlo ujet 400 km, stejně jako to umí Tesla, která se jediná snaží pořádně. Přitom velcí výrobci mohou mít lepší přístup k bateriím. Od toho všeho se ostatně odvíjí i heslo našeho občasného sdružení „ukazujeme, jak to jde, zatímco ostatní ukazují, jak to stále ještě nejde.“

Vy tedy používáte svůj elektromobil pro jakoukoliv cestu?

Ano, tímto Peugeotem 106 jsem byl loni s manželkou třeba u moře v Chorvatsku či v rakouském Klagenfurtu. Vše jsme zvládli bez většího omezování se. Tato dvacet let stará auta byla myšlena vážně. Sám jsem jich dovezl do republiky asi padesát, přitom jich mám ještě patnáct doma na zahradě, zbytek jsem prodal. V devadesátých letech probíhala třetí vlna elektromobility a tyto vozy jsou vybavený například nezávislým topením. Dnes je to bohužel záměrně na elektriku, takže pokud si zatopíte, sníží se vám dojezd novodobého elektromobilu.

Jak rychle se vlastně baterie ve vašem voze dobíjí?

Plně nabito mohu mít za pouhých dvacet minut, pokud je ovšem čím a kde. Osobně jezdím po běžných nabíjecích stanicích a vozím si s sebou 21 kW nabíječku.

Kolik je vůbec rychlodobíjecích stanic na našem území?

Naše sdružení má dvě v Brně, jedna pak stojí před sídlem RWE v Praze, stejně tak jednu má PRE, tedy Pražská energetika, víc jich však není. Běžné dobíjecí stanice ale potkáte mnohem častěji.

A ještě poslední otázka, jezdí se podobné rallye často?

Dá se říci, že ano. Po skončení této soutěže bude Rallye Českou Kanadou, kam vás i čtenáře srdečně zvu. Já ještě pojedu Rallye Wave po Německu a Švýcarsku, které se má zúčastnit osmdesát elektromobilů, což je výborné číslo.

Děkujeme za rozhovor.

Ondřej Chamilla
Diskuze (25)
29. 5. 2014 11:54
Re: ČETLI JSME ROZHOVOR S VEDOUCÍM EV FANATIKEM V ČR
V Česku si nechává SDA zpracovávat data z registru (proto statistiky registrací). Takže jsou tam všechny značky, ne jen členů. Jsi si jistý, že máte na Slovensku jiný systém?
28. 5. 2014 10:22
Re: ČETLI JSME ROZHOVOR S VEDOUCÍM EV FANATIKEM V ČR
vzdyt diesely jsou podporovane snad v kazdem state EU prave tim ze na naftu jsou nizsi spotrebni dane

ale i tak je EU jeste beranek, treba Indie rocne dotuje naftu 15 miliardama doloru, ano primo dotuje ;-)
28. 5. 2014 10:07
Re: ČETLI JSME ROZHOVOR S VEDOUCÍM EV FANATIKEM V ČR
Ty sa divis, ze na naftomilnom a chudobnom slovensku nezaregistrovali ani jeden elektromobil? Typicke registrovane auto na SK, je ojetina zo Zapadu stocena z 350tisic na 120tisic km, na naftu, EU2/3 ale s nejkou poruchou a tym padom s dymiacim vyfukom s STKackom v Jelsave, kde prejde emisiami aj rusky tank.
28. 5. 2014 10:00
Re: ČETLI JSME ROZHOVOR S VEDOUCÍM EV FANATIKEM V ČR
Zavidis, ze este nikto nespravil rozhovor s vedoucim naftovym fanatikem v CR?
28. 5. 2014 08:32
Re: ČETLI JSME ROZHOVOR S VEDOUCÍM EV FANATIKEM V ČR
šitdízl tupounskej :-) co především nemá na batetky :-) kdo ho založí? >:D