EU chce vynutit dodržování rychlostních limitů systémem ISA
S podobným návrhem se přitom nesetkáváme poprvé. Již v roce 2009 se totiž rozšířily zprávy o připravovaném systému na bázi GPS, který by hlídal všechna nová auta. V případě dlouhodobého překročení rychlosti by bez zásahu řidiče sám snížil rychlost na aktuální limit. Vláda si od systému slibuje zvýšení bezpečnosti silničního provozu, samotní řidiči by se navíc mohli vyhnout drahým pokutám. Nyní se nápadu chytla i Evropská unie.
Integrovaný systém sledování rychlosti (ISA) by měla mít všechna nová auta. Majitelé dříve vyrobených modelů budou zřejmě donuceni si zakoupit přenosné zařízení. Prozatím nevíme, do jaké míry je omezení rychlosti plánováno. V současné době se hovoří pouze o činnosti systému při jízdě na dálnici, kde by žádný automobil neměl překročit rychlost 70 mil v hodině (113 km/h).
Dosud nastíněné chování systému ISA má však své mouchy a v některých situacích může být dokonce nebezpečný. V případě, že ISA automaticky zasáhne do rychlosti vozidla třeba při předjíždění, vznikne větší riziko než za předpokladu, že by řidič stanovenou rychlost nepatrně překročil. Systém má ale před sebou ještě dlouhý vývoj. Do automobilů by se totiž neměl dostat dřív než za sedm let.
Proti návrhu se ostře ohradil britský ministr dopravy Patrick McLoughlin. Podle něj by žádný „Velký bratr“ neměl řidiči zasahovat do řízení. Uznáváme však, že by nějaké opatření proběhnout mělo. Každý rok totiž ve státech Evropské unie na silnicích umírá přes 30.000 osob a více jak 1,5 milionu je zraněno. Určitě ale existují i jiné způsoby, jakými neposlušné řidiče dostatečně umravnit.